Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Treballador social?

Un treballador social o una treballadora social és un professional que coordina ajudes socials i econòmiques, i afavoreix l'accés de persones i famílies en risc d'exclusió a recursos socials per tal de promoure la millora de qualitat de vida de col·lectius vulnerables.

En la intervenció directa, valoren el context socioeconòmic dels usuaris per informar dels ajuts, recursos o beneficis que puguin demanar i assessorar-los sobre la gestió dels tràmits.

També deriven els usuaris a serveis o institucions pertinents i fan un seguiment dels casos durant tot el procés d'acompanyament.

Poden treballar en serveis socials, residències de la tercera edat, centres de salut o jutjats, entre altres contextos, atenent persones migrants, persones sense llar, persones amb drogodependència, menors no acompanyats i altres col·lectius amb necessitat específica d'ajuda social.

A més, poden realitzar tasques directives en institucions d'àmbit social i estudis de les necessitats i realitats socials d'un territori per tal de proposar millores dels projectes socials existents o nous recursos per oferir a la ciutadania.

Aquests professionals acostumen a treballar en equips multidisciplinaris o en col·laboració amb altres professionals del sector social com poden ser educadors socials, orientadors o psicòlegs, entre d'altres, per atendre de forma integral els usuaris.

Per exercir com a treballador social has d'haver cursat el Grau en Treball Social.

Funcions d'un Treballador social

Les funcions d'una treballadora social poden variar segons el context en què treballi. Algunes de les funcions que pot desenvolupar són:
  • Realitzar l'acolliment inicial dels usuaris i recopilar la informació bàsica de la persona com pot ser nom i cognoms, telèfon de contacte, situació laboral, etc.
  • Incorporar les dades recollides en el sistema informàtic de gestió.
  • Mantenir una primera entrevista amb els usuaris per conèixer el context del cas.
  • Detectar les necessitats dels usuaris mitjançant una avaluació socioeconòmica.
  • Informar dels ajuts, recursos o solucions als beneficiaris segons les necessitats detectades.
  • Elaborar un pla de treball individual com programes d'orientació laboral, tramitació d'ajuts o planificació de formacions segons les necessitats detectades.
  • Acompanyar i guiar els usuaris del servei en la tramitació d'ajuts.
  • Derivar els usuaris a serveis o recursos especialitzats.
  • Realitzar el seguiment i acompanyament dels casos.
  • Activar els protocols pertinents segons les situacions específiques dels casos.
  • Gestionar les possibles incidències o queixes dels usuaris.
  • Elaborar informes de peritatge social per a l'Administració de Justícia.
  • Analitzar problemàtiques socials i proposar solucions transformadores als coordinadors d'àrea.
  • Diagnosticar les necessitats socials d'un municipi i proposar un reajustament dels serveis socials oferts.

Perfil professional d'un Treballador social

Interessos

Les persones que exerceixen el treball social solen tenir els següents interessos:

  • Ajudar persones en situació de vulnerabilitat.
  • Promoure el benestar social.
  • Facilitar l'accés a ajuts i serveis socials.
  • Treballar en equips multidisciplinaris amb diferents professionals de l'àmbit social.

Competències

Un treballador social ha de comptar amb diferents habilitats, coneixements i capacitats tècniques:

  • Coneixement detallat dels recursos, serveis socials i ajuts disponibles en el territori.
  • Coneixement detallat dels drets de col·lectius específics com menors, refugiats o víctimes de violència masclista.
  • Capacitat per a l'anàlisi de la realitat social i el diagnòstic de mancances en serveis socials.
  • Coneixement de la normativa relacionada amb temes com educació, habitatge, serveis socials, ajuts estatals i polítiques socials.
  • Domini d'eines d'anàlisi socioeconòmica.
  • Coneixement dels protocols d'actuació per a situacions d'acció ràpida com protecció a la infància, violència de gènere o captació de menors en bandes juvenils, entre d'altres.
  • Capacitat per a la gestió i resolució de conflictes.
  • Coneixement d'eines per a l'anàlisi i avaluació de l'impacte de les intervencions realitzades.
  • Domini de mètodes d’investigació.
  • Capacitat per al tractament i digitalització de documents amb dades sensibles i confidencials.
A més, és convenient posseir les competències transversals següents:
  • Anàlisi i resolució de problemes.
  • Intel·ligència emocional.
  • Escolta activa.
  • Expressió oral positiva.
  • Responsabilitat social.
  • Treball en equip.
  • Disseny i gestió de projectes.
  • Planificació i organització.

Trets de personalitat

D'altra banda, els aspectes de personalitat que caracteritzen aquests professionals són:

  • Empatia.
  • Discreció.
  • Prudència.
  • Paciència.
  • Responsabilitat.
  • Amabilitat.
  • Serenitat.
  • Meticulositat.

Professions relacionades