Què és un Treballador social?
Un treballador social o una treballadora social és un professional que coordina ajudes socials i econòmiques, i afavoreix l'accés de persones i famílies en risc d'exclusió a recursos socials per tal de promoure la millora de qualitat de vida de col·lectius vulnerables.
En la intervenció directa, valoren el context socioeconòmic dels usuaris per informar dels ajuts, recursos o beneficis que puguin demanar i assessorar-los sobre la gestió dels tràmits.
També deriven els usuaris a serveis o institucions pertinents i fan un seguiment dels casos durant tot el procés d'acompanyament.
Poden treballar en serveis socials, residències de la tercera edat, centres de salut o jutjats, entre altres contextos, atenent persones migrants, persones sense llar, persones amb drogodependència, menors no acompanyats i altres col·lectius amb necessitat específica d'ajuda social.
A més, poden realitzar tasques directives en institucions d'àmbit social i estudis de les necessitats i realitats socials d'un territori per tal de proposar millores dels projectes socials existents o nous recursos per oferir a la ciutadania.
Aquests professionals acostumen a treballar en equips multidisciplinaris o en col·laboració amb altres professionals del sector social com poden ser educadors socials, orientadors o psicòlegs, entre d'altres, per atendre de forma integral els usuaris.
Per exercir com a treballador social has d'haver cursat el Grau en Treball Social.
Funcions d'un Treballador social
- Realitzar l'acolliment inicial dels usuaris i recopilar la informació bàsica de la persona com pot ser nom i cognoms, telèfon de contacte, situació laboral, etc.
- Incorporar les dades recollides en el sistema informàtic de gestió.
- Mantenir una primera entrevista amb els usuaris per conèixer el context del cas.
- Detectar les necessitats dels usuaris mitjançant una avaluació socioeconòmica.
- Informar dels ajuts, recursos o solucions als beneficiaris segons les necessitats detectades.
- Elaborar un pla de treball individual com programes d'orientació laboral, tramitació d'ajuts o planificació de formacions segons les necessitats detectades.
- Acompanyar i guiar els usuaris del servei en la tramitació d'ajuts.
- Derivar els usuaris a serveis o recursos especialitzats.
- Realitzar el seguiment i acompanyament dels casos.
- Activar els protocols pertinents segons les situacions específiques dels casos.
- Gestionar les possibles incidències o queixes dels usuaris.
- Elaborar informes de peritatge social per a l'Administració de Justícia.
- Analitzar problemàtiques socials i proposar solucions transformadores als coordinadors d'àrea.
- Diagnosticar les necessitats socials d'un municipi i proposar un reajustament dels serveis socials oferts.
Perfil professional d'un Treballador social
Interessos
Les persones que exerceixen el treball social solen tenir els següents interessos:
- Ajudar persones en situació de vulnerabilitat.
- Promoure el benestar social.
- Facilitar l'accés a ajuts i serveis socials.
- Treballar en equips multidisciplinaris amb diferents professionals de l'àmbit social.
Competències
Un treballador social ha de comptar amb diferents habilitats, coneixements i capacitats tècniques:
- Coneixement detallat dels recursos, serveis socials i ajuts disponibles en el territori.
- Coneixement detallat dels drets de col·lectius específics com menors, refugiats o víctimes de violència masclista.
- Capacitat per a l'anàlisi de la realitat social i el diagnòstic de mancances en serveis socials.
- Coneixement de la normativa relacionada amb temes com educació, habitatge, serveis socials, ajuts estatals i polítiques socials.
- Domini d'eines d'anàlisi socioeconòmica.
- Coneixement dels protocols d'actuació per a situacions d'acció ràpida com protecció a la infància, violència de gènere o captació de menors en bandes juvenils, entre d'altres.
- Capacitat per a la gestió i resolució de conflictes.
- Coneixement d'eines per a l'anàlisi i avaluació de l'impacte de les intervencions realitzades.
- Domini de mètodes d’investigació.
- Capacitat per al tractament i digitalització de documents amb dades sensibles i confidencials.
- Anàlisi i resolució de problemes.
- Intel·ligència emocional.
- Escolta activa.
- Expressió oral positiva.
- Responsabilitat social.
- Treball en equip.
- Disseny i gestió de projectes.
- Planificació i organització.
Trets de personalitat
D'altra banda, els aspectes de personalitat que caracteritzen aquests professionals són:
- Empatia.
- Discreció.
- Prudència.
- Paciència.
- Responsabilitat.
- Amabilitat.
- Serenitat.
- Meticulositat.