Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Tècnic de serveis comunitaris?
Els tècnics de serveis comunitaris treballen amb grups de persones per ajudar-les a millorar la seva qualitat de vida i a resoldre problemes en comunitat. Treballen en comunitats de persones amb certes discapacitats o en una situació desafavorida. Ajuden les persones a reconèixer les seves necessitats i els seus drets, a identificar els seus objectius i a actuar de la forma més adequada per aconseguir-los, sempre respectant les necessitats dels altres.
Funcions d'un Tècnic de serveis comunitaris
Els tècnics de serveis comunitaris ajuden les persones a actuar per elles mateixes, per exemple, donant-los el suport i la confiança que necessiten per establir grups en una comunitat, per organitzar activitats socials, educatives i recreatives d’acord amb els principis bàsics de no-discriminació i de no-racisme.
Alguns tècnics de serveis comunitaris donen suport a persones que viuen en zones socialment desafavorides, que sovint han d’afrontar problemes d'habitatge, atur, manca de serveis socials i baix rendiment a les escoles.
Els tècnics de serveis comunitaris coneixen les persones dins de la seva comunitat i intenten esbrinar els recursos disponibles que puguin tenir, així com la forma d’ajudar-les a aprofitar-los al màxim. Passen temps amb elles, a casa seva, als edificis que formen la comunitat, i també coneixen la gent del carrer.
Alguns tècnics de serveis comunitaris ajuden a gestionar centres comunitaris, una feina que implica ajudar a planificar una àmplia gamma de cursos de formació o activitats recreatives, tant per a la comunitat en el seu conjunt com per a grups específics de la dita comunitat.
Als centres comunitaris, els tècnics de serveis comunitaris poden haver d’encarregar-se de la selecció d'un grup de voluntaris o bé de la contractació de personal remunerat, així com de la seva capacitació i coordinació.
Alguns tècnics de serveis comunitaris porten a terme recerques o ajuden els grups de la comunitat a realitzar-ne per construir una imatge fidel dels problemes socials de la comunitat, així com l'estat dels grups desafavorits i la necessitat de serveis i instal·lacions determinats. Aquesta tasca consisteix a entrevistar els membres de la comunitat, parlar amb els seus diferents grups i redactar els resultats i observacions en un informe.
Assegurar-se que es respecten els drets de les persones, així com les seves opinions i necessitats especials, és una part important del treball comunitari. Alguns tècnics de serveis comunitaris han de dur a terme una funció educadora en casos de racisme i discriminació, ajudant a promoure la comunicació entre la policia i els grups ètnics minoritaris.
En zones rurals, els tècnics de serveis comunitaris poden analitzar els serveis i instal·lacions que estan més amenaçats o que són més conflictius, com ara les rutes d’autobusos o les oficines de correus.
Alguns tècnics de serveis comunitaris ajuden persones amb discapacitats físiques, dificultats d’aprenentatge o problemes de salut mental a gestionar serveis d'atenció socials, grups de suport o serveis d'un treballador social.
Alguns tècnics de serveis comunitaris donen suport a persones que viuen en zones socialment desafavorides, que sovint han d’afrontar problemes d'habitatge, atur, manca de serveis socials i baix rendiment a les escoles.
Els tècnics de serveis comunitaris coneixen les persones dins de la seva comunitat i intenten esbrinar els recursos disponibles que puguin tenir, així com la forma d’ajudar-les a aprofitar-los al màxim. Passen temps amb elles, a casa seva, als edificis que formen la comunitat, i també coneixen la gent del carrer.
Alguns tècnics de serveis comunitaris ajuden a gestionar centres comunitaris, una feina que implica ajudar a planificar una àmplia gamma de cursos de formació o activitats recreatives, tant per a la comunitat en el seu conjunt com per a grups específics de la dita comunitat.
Als centres comunitaris, els tècnics de serveis comunitaris poden haver d’encarregar-se de la selecció d'un grup de voluntaris o bé de la contractació de personal remunerat, així com de la seva capacitació i coordinació.
Alguns tècnics de serveis comunitaris porten a terme recerques o ajuden els grups de la comunitat a realitzar-ne per construir una imatge fidel dels problemes socials de la comunitat, així com l'estat dels grups desafavorits i la necessitat de serveis i instal·lacions determinats. Aquesta tasca consisteix a entrevistar els membres de la comunitat, parlar amb els seus diferents grups i redactar els resultats i observacions en un informe.
Assegurar-se que es respecten els drets de les persones, així com les seves opinions i necessitats especials, és una part important del treball comunitari. Alguns tècnics de serveis comunitaris han de dur a terme una funció educadora en casos de racisme i discriminació, ajudant a promoure la comunicació entre la policia i els grups ètnics minoritaris.
En zones rurals, els tècnics de serveis comunitaris poden analitzar els serveis i instal·lacions que estan més amenaçats o que són més conflictius, com ara les rutes d’autobusos o les oficines de correus.
Alguns tècnics de serveis comunitaris ajuden persones amb discapacitats físiques, dificultats d’aprenentatge o problemes de salut mental a gestionar serveis d'atenció socials, grups de suport o serveis d'un treballador social.
Perfil professional d'un Tècnic de serveis comunitaris
Els tècnics de serveis comunitaris han de tenir les característiques següents:
- Tenir habilitats comunicatives i interpersonals.
- Estar compromesos amb la igualtat d'oportunitats.
- Posseir habilitats de negociació.
- Estar al dia sobre les diferents qüestions que afecten les comunitats, com ara la salut, l’educació, l’habitatge i les relacions entre les comunitats.
- Sentir empatia pels altres.
- Animar les persones amb les quals treballen que prenguin el control de la seva vida.
- Fer les preguntes més adequades per obtenir més informació sobre les necessitats i preocupacions de les persones amb les quals treballen.
- Identificar i comprendre les opinions dels diferents grups de la comunitat, cosa que inclou persones de diferent sexe, sexualitat, ètnia, edat i religió.
Competències i habilitats d'un Tècnic de serveis comunitaris
- Amable.
- Aptituds per a la planificació.
- Aptituds per a l'escolta.
- Aptituds per gestionar el temps.
- Ben organitzador.
- Capaç de donar ànims.
- Capaç de donar informació complexa d'una manera directa.
- Capaç de plantejar preguntes amb claredat.
- Capaç de plantejar preguntes de manera objectiva.
- Capaç de respectar a persones de tots els orígens.
- Capaç de tractar amb persones difícils o demandants.
- Capaç d'identificar problemes.
- Capaç d'interpretar situacions.
- Capacitat d'anàlisi.
- Capacitat per a treballar en equip.
- Capacitat per tenir en compte i entendre com se senten les altres persones.
- Capacitats organitzatives.
- Compromès amb la igualtat d'oportunitats.
- Coneix les necessitats de la comunitat.
- Coneixement dels recursos locals.
- Creatiu.
- Disposat a treballar amb diversos tipus de persones.
- Educat.
- Enèrgic.
- Enfocament flexible.
- Es responsabilitza dels materials i dels mitjans.
- Està al dia sobre les qüestions que afecten les comunitats.
- Estableix bones relacions amb líders comunitaris.
- Fa investigació.
- Fa presentacions.
- Flexible.
- Habilitat per reunir dades.
- Habilitats comunicatives.
- Habilitats en informàtica.
- Habilitats per a l'administració.
- Habilitats per presentar.
- Habilitats socials.
- Imaginatiu.
- Interès per desenvolupaments socials, tendències i actituds.
- Investigador.
- No es sentenciós.
- Objectiu.
- Observador.
- Pacient.
- Perseverant.
- Persistent.
- Porta registres amb precisió.
- Presenta informes per mostrar els resultats de les seves investigacions.
- Proporciona ajuda i assessorament sobre qüestions financeres.
- Proporciona formació.
- Proporciona informació, assessorament i guia.
- Recull informació.
- Sentit de l'humor.
- Treballa amb gent jove.
- Treballa amb líders de la comunitat local.
- Treballa amb organitzacions de voluntaris i de veïns.
- Treballa en equip.
- Treballa estretament amb altres professionals.
- Valora situacions.