Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Tècnic de serveis comunitaris?

Els tècnics de serveis comunitaris treballen amb grups de persones per ajudar-les a millorar la seva qualitat de vida i a resoldre problemes en comunitat. Treballen en comunitats de persones amb certes discapacitats o en una situació desafavorida. Ajuden les persones a reconèixer les seves necessitats i els seus drets, a identificar els seus objectius i a actuar de la forma més adequada per aconseguir-los, sempre respectant les necessitats dels altres.

Funcions d'un Tècnic de serveis comunitaris

Els tècnics de serveis comunitaris ajuden les persones a actuar per elles mateixes, per exemple, donant-los el suport i la confiança que necessiten per establir grups en una comunitat, per organitzar activitats socials, educatives i recreatives d’acord amb els principis bàsics de no-discriminació i de no-racisme.

Alguns tècnics de serveis comunitaris donen suport a persones que viuen en zones socialment desafavorides, que sovint han d’afrontar problemes d'habitatge, atur, manca de serveis socials i baix rendiment a les escoles.

Els tècnics de serveis comunitaris coneixen les persones dins de la seva comunitat i intenten esbrinar els recursos disponibles que puguin tenir, així com la forma d’ajudar-les a aprofitar-los al màxim. Passen temps amb elles, a casa seva, als edificis que formen la comunitat, i també coneixen la gent del carrer.

Alguns tècnics de serveis comunitaris ajuden a gestionar centres comunitaris, una feina que implica ajudar a planificar una àmplia gamma de cursos de formació o activitats recreatives, tant per a la comunitat en el seu conjunt com per a grups específics de la dita comunitat.

Als centres comunitaris, els tècnics de serveis comunitaris poden haver d’encarregar-se de la selecció d'un grup de voluntaris o bé de la contractació de personal remunerat, així com de la seva capacitació i coordinació.

Alguns tècnics de serveis comunitaris porten a terme recerques o ajuden els grups de la comunitat a realitzar-ne per construir una imatge fidel dels problemes socials de la comunitat, així com l'estat dels grups desafavorits i la necessitat de serveis i instal·lacions determinats. Aquesta tasca consisteix a entrevistar els membres de la comunitat, parlar amb els seus diferents grups i redactar els resultats i observacions en un informe.

Assegurar-se que es respecten els drets de les persones, així com les seves opinions i necessitats especials, és una part important del treball comunitari. Alguns tècnics de serveis comunitaris han de dur a terme una funció educadora en casos de racisme i discriminació, ajudant a promoure la comunicació entre la policia i els grups ètnics minoritaris.

En zones rurals, els tècnics de serveis comunitaris poden analitzar els serveis i instal·lacions que estan més amenaçats o que són més conflictius, com ara les rutes d’autobusos o les oficines de correus.

Alguns tècnics de serveis comunitaris ajuden persones amb discapacitats físiques, dificultats d’aprenentatge o problemes de salut mental a gestionar serveis d'atenció socials, grups de suport o serveis d'un treballador social.

Perfil professional d'un Tècnic de serveis comunitaris

Els tècnics de serveis comunitaris han de tenir les característiques següents:
  • Tenir habilitats comunicatives i interpersonals.
  • Estar compromesos amb la igualtat d'oportunitats.
  • Posseir habilitats de negociació.
  • Estar al dia sobre les diferents qüestions que afecten les comunitats, com ara la salut, l’educació, l’habitatge i les relacions entre les comunitats.
Han de ser capaços del següent:
  • Sentir empatia pels altres.
  • Animar les persones amb les quals treballen que prenguin el control de la seva vida.
  • Fer les preguntes més adequades per obtenir més informació sobre les necessitats i preocupacions de les persones amb les quals treballen.
  • Identificar i comprendre les opinions dels diferents grups de la comunitat, cosa que inclou persones de diferent sexe, sexualitat, ètnia, edat i religió.

Competències i habilitats d'un Tècnic de serveis comunitaris

  • Amable.
  • Aptituds per a la planificació.
  • Aptituds per a l'escolta.
  • Aptituds per gestionar el temps.
  • Ben organitzador.
  • Capaç de donar ànims.
  • Capaç de donar informació complexa d'una manera directa.
  • Capaç de plantejar preguntes amb claredat.
  • Capaç de plantejar preguntes de manera objectiva.
  • Capaç de respectar a persones de tots els orígens.
  • Capaç de tractar amb persones difícils o demandants.
  • Capaç d'identificar problemes.
  • Capaç d'interpretar situacions.
  • Capacitat d'anàlisi.
  • Capacitat per a treballar en equip.
  • Capacitat per tenir en compte i entendre com se senten les altres persones.
  • Capacitats organitzatives.
  • Compromès amb la igualtat d'oportunitats.
  • Coneix les necessitats de la comunitat.
  • Coneixement dels recursos locals.
  • Creatiu.
  • Disposat a treballar amb diversos tipus de persones.
  • Educat.
  • Enèrgic.
  • Enfocament flexible.
  • Es responsabilitza dels materials i dels mitjans.
  • Està al dia sobre les qüestions que afecten les comunitats.
  • Estableix bones relacions amb líders comunitaris.
  • Fa investigació.
  • Fa presentacions.
  • Flexible.
  • Habilitat per reunir dades.
  • Habilitats comunicatives.
  • Habilitats en informàtica.
  • Habilitats per a l'administració.
  • Habilitats per presentar.
  • Habilitats socials.
  • Imaginatiu.
  • Interès per desenvolupaments socials, tendències i actituds.
  • Investigador.
  • No es sentenciós.
  • Objectiu.
  • Observador.
  • Pacient.
  • Perseverant.
  • Persistent.
  • Porta registres amb precisió.
  • Presenta informes per mostrar els resultats de les seves investigacions.
  • Proporciona ajuda i assessorament sobre qüestions financeres.
  • Proporciona formació.
  • Proporciona informació, assessorament i guia.
  • Recull informació.
  • Sentit de l'humor.
  • Treballa amb gent jove.
  • Treballa amb líders de la comunitat local.
  • Treballa amb organitzacions de voluntaris i de veïns.
  • Treballa en equip.
  • Treballa estretament amb altres professionals.
  • Valora situacions.