Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Tècnic en relacions laborals?

Els tècnics en relacions laborals es preocupen per establir i mantenir bones relacions entre ocupadors i empleats en el lloc de treball. Participen a reunions i negociacions amb individus i amb grups, incloent-hi els sindicats. S'ocupen de qüestions com la gestió dels conflictes i la compaginació de la vida laboral i la vida privada.

Funcions d'un Tècnic en relacions laborals

Els tècnics en relacions laborals (TRL) treballen perquè es mantinguin bones relacions en el lloc de treball. Ajuden a promoure i crear un ambient de treball positiu. Desenvolupen, supervisen, interpreten i actualitzen les polítiques de relacions amb els empleats de la seva empresa.

Per a molts tècnics, les relacions laborals estan integrades en el càrrec, més ampli, de recursos humans. Però també hi ha la possibilitat (i demanda) que els professionals s'especialitzin en aquest àmbit.

Els TRL s’ocupen de tota una sèrie de qüestions. Per exemple, assessoren sobre mètodes per millorar els següents punts:
  • compromís dels empleats
  • comunicació amb els empleats
  • relació entre rendiment i recompensa
  • compaginació de la vida laboral i la vida privada
  • compliment de la legislació laboral
  • preparació per canvis en l’empresa.
Els TRL participen en la preparació i procés de tramitació de queixes, plans d’acomiadament i procediments disciplinaris. S’encarreguen de polítiques, negociacions i conflictes relacionats amb àmbits com ara:
  • salaris
  • horaris laborals
  • absència per malaltia de llarga durada
  • acomiadament improcedent
  • discriminació racial, sexual o per edat
  • assetjament laboral (mobbing)
  • prevenció de riscos laborals.
Els TRL també poden mantenir al dia a altres directius sobre els canvis en la legislació laboral i formar-los en tècniques de relacions laborals.

Portar els acomiadaments requereix molta preparació, planificació i consulta, i en general implica mantenir converses amb els membres afectats del personal i, a vegades, amb els representants sindicals.

Els TRL a vegades han de representar a la seva empresa en un tribunal si un empleat creu que ha estat despatxat injustament o discriminat.

La seva comesa diària inclou l’elaboració d'informes i encarregar-se de correspondència i de dades. Els tècnics en relacions laborals acostumen a usar l’ordinador per mantenir, actualitzar i analitzar les estadístiques. Els TRL poden ajudar a desenvolupar i mantenir polítiques d’igualtat d'oportunitats i a redactar manuals per al personal.

És essencial que els TRL comprenguin plenament el punt de vista de l’empresa i siguin conscients de les implicacions i conseqüències financeres dels acords que negocien. Els TRL poden participar en la supervisió de votacions dels treballadors (per correu o en el lloc de treball) per decidir qüestions laborals.

Alguns TRL estan “de guàrdia” en cas de conflictes que requereixen una atenció urgent. Pot ser necessari fer alguns viatges i passar curts períodes de temps fora de casa.

Perfil professional d'un Tècnic en relacions laborals

Per ser tècnic en relacions laborals, cal:
  • Tenir unes aptituds excel·lents per a la comunicació oral i escrita.
  • Tenir una gran capacitat d’escoltar i d’apreciar els punts de vista d’altres persones.
  • Ser capaç de portar amb sensibilitat les situacions difícils.
  • Saber establir bones relacions i guanyar-se la confiança i el respecte de la gent.
  • Ser pacient i capaç de mantenir la calma sota pressió.
  • Ser sempre just i objectiu en la gestió de conflictes, encara que també cal mostrar-se ferm si les exigències d’algú es consideren poc raonables.
  • Tenir grans aptituds de negociació i mediació.
  • Tenir tacte, diplomàcia i seny.
  • Tenir un enfocament analític, pràctic i creatiu per a la solució de problemes.
  • Ser capaç de realitzar presentacions i dirigir debats.
  • Tenir capacitat de planificació de gestió de temps.
  • Mostrar respecte per la confidencialitat.

Competències i habilitats d'un Tècnic en relacions laborals

  • Afavoreix i crea un ambient de treball positiu.
  • Aptituds per a la comunicació verbal i escrita.
  • Aptituds per a la planificació.
  • Aptituds per a l'escolta.
  • Aptituds per al lideratge.
  • Aptituds per gestionar el temps.
  • Assessora sobre mètodes per millorar el compromís dels empleats.
  • Capaç de mantenir informació confidencial.
  • Capaç de treballar sota pressió.
  • Capaç d'entaular bones relacions amb la gent.
  • Capacitat d'anàlisi.
  • Capacitat per sortir-se'n en situacions complicades.
  • Creatiu.
  • Desenvolupa, supervisa, interpreta i actualitza les polítiques relatives a les relacions amb els empleats.
  • Diplomàtic.
  • Elabora i manté el programa d'igualtat d'oportunitats i manuals del personal.
  • Enfocament pràctic.
  • Ferm però just.
  • Habilitat per a la negociació.
  • Habilitat per realitzar presentacions.
  • Habilitat per resoldre problemes.
  • Negocia sous i salaris amb treballadors i sindicats.
  • Pacient.
  • S'encarrega de plans d'acomiadament.
  • S'ocupa de reclamacions i procediments disciplinaris.
  • Tracta i acorda qüestions laborals amb membres de sindicats.
  • Tranquil.