Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Tècnic en programes de prevenció i inserció social?
Els tècnics en programes de prevenció i inserció social, generalment, treballen per als departaments de serveis socials de les autoritats locals. Treballen amb les persones que, per diferents raons, necessiten ajuda o suport. Aquests professionals complementen la feina dels treballadors socials.
Funcions d'un Tècnic en programes de prevenció i inserció social
La funció exacta d'un tècnic en programes de prevenció i inserció social depèn de l?àrea de serveis socials dins de la qual actuen. Les àrees de treball poden incloure:
Els tècnics en programes de prevenció i inserció social es reuneixen amb un usuari per esbrinar quines dificultats estan experimentant i de quina forma poden ajudar-los els serveis socials. En la reunió inicial, el tècnic pot oferir alguns consells bàsics i començar a dissenyar un pla d?acció en funció de les necessitats del client.
La feina del dia a dia varia segons les necessitats dels clients. Les tasques poden incloure:
Mantenen registres i informes detallats de la seva feina. En determinades circumstàncies, cal que redactin informes.
Poden proporcionar serveis per als altres membres de l'equip amb els quals treballen, com confeccionar estadístiques i redactar informació sobre el rendiment, i fer tasques d'administració general.
Reben la supervisió regular del seu gerent o supervisor.
Els tècnics en programes de prevenció i inserció social estan assumint tasques que, en el passat, eren portades a terme per treballadors socials.
Alguns treballen a les nits o els caps de setmana. Pot ser que hagin de desplaçar-se per tota l?àrea local.
- Nens i famílies.
- Adults.
- Atenció hospitalària.
- Salut mental.
- Discapacitat.
Els tècnics en programes de prevenció i inserció social es reuneixen amb un usuari per esbrinar quines dificultats estan experimentant i de quina forma poden ajudar-los els serveis socials. En la reunió inicial, el tècnic pot oferir alguns consells bàsics i començar a dissenyar un pla d?acció en funció de les necessitats del client.
La feina del dia a dia varia segons les necessitats dels clients. Les tasques poden incloure:
- Avaluació de les habilitats de criança i un programa d? ajuda, si cal.
- Ajuda en l?aprenentatge i desenvolupament infantil.
- Planificació de l?assistència social necessària per ajudar quan una persona surt de l?hospital.
- Com evitar o minimitzar problemes que puguin sorgir.
Mantenen registres i informes detallats de la seva feina. En determinades circumstàncies, cal que redactin informes.
Poden proporcionar serveis per als altres membres de l'equip amb els quals treballen, com confeccionar estadístiques i redactar informació sobre el rendiment, i fer tasques d'administració general.
Reben la supervisió regular del seu gerent o supervisor.
Els tècnics en programes de prevenció i inserció social estan assumint tasques que, en el passat, eren portades a terme per treballadors socials.
Alguns treballen a les nits o els caps de setmana. Pot ser que hagin de desplaçar-se per tota l?àrea local.
Perfil professional d'un Tècnic en programes de prevenció i inserció social
Un tècnic en programes de prevenció i inserció social necessita:
Ha de tenir:
- Ser atent, escoltar i saber sentir empatia.
- Fer les preguntes adequades per trobar la informació que necessita.
- Guanyar-se la confiança de la gent amb tota mena d?antecedents.
- Ser flexible i adaptable.
- Avaluar les necessitats i circumstàncies.
- Comunicar-se clarament, tant oralment com per escrit.
- Recopilar, analitzar i entendre la informació.
- Veure i identificar situacions i problemes.
- No emetre judicis i evitar imposar solucions.
- Actuar amb rapidesa i amb calma.
- Treballar els conflictes amb sensibilitat i arribar a solucions efectives.
- Treballar bé sota pressió.
- Tenir una actitud positiva per afrontar dificultats.
- Saber prendre decisions compromeses.
Ha de tenir:
- Fortes habilitats de negociació.
- Habilitats de treball en equip, per treballar en estreta col·laboració amb altres professionals.
- Resiliència, per trobar solucions a tots els problemes que trobi.
- Capacitat de portar la seva pròpia carrega de treball i prioritzar tasques.
- Habilitats de comunicació escrita per redactar informes.
- Coneixement i comprensió dels recursos locals disponibles per ajudar les persones amb les quals treballa.
- Estar obert a suggeriments sobre com millorar els serveis que presten.
- Tenir capacitat per fer front a les demandes emocionals i intel·lectuals de la feina.
- Desplaçar-se a través d'una àrea local és habitual, per la qual cosa un permís de conduir pot ser un requisit fonamental del lloc de treball.
Competències i habilitats d'un Tècnic en programes de prevenció i inserció social
- Actitud positiva.
- Actua d'acord amb la informació rebuda.
- Actua d'acord amb les seves pròpies observacions.
- Actualitza registres.
- Amable.
- Aptituds per a l'escolta.
- Aptituds per gestionar el temps.
- Aptituds per negociar.
- Aptituds per redactar informes.
- Ben organitzador.
- Brega amb conductes difícils.
- Brega amb conflictes.
- Capaç de mantenir la calma sota pressió.
- Capaç de plantejar preguntes amb claredat.
- Capaç de plantejar preguntes de manera objectiva.
- Capaç de prendre la iniciativa.
- Capaç de tractar amb persones agressives.
- Capaç de tractar amb persones difícils o demandants.
- Capaç de valorar les persones i analitzar la informació que donen.
- Capaç d'identificar problemes.
- Capaç d'interpretar situacions.
- Capacitat per a treballar en equip.
- Capacitat per gestionar carrega de feina.
- Capacitat per guanyar-se la confiança dels altres.
- Capacitat per tenir en compte i entendre com se senten les altres persones.
- Compromès.
- Concerta cites.
- Coneixement dels recursos locals.
- Disposat a treballar amb diversos tipus de persones.
- Educat.
- Enfocament flexible.
- Enfocament pràctic.
- Està al dia de la legislació rellevant.
- Flexible.
- Habilitat per a conduir.
- Habilitat per gestionar conflictes.
- Habilitat per resoldre problemes.
- Habilitat per reunir dades.
- Habilitats comunicatives.
- Habilitats en informàtica.
- Habilitats per a l'administració.
- Habilitats socials.
- Molt dedicat.
- No es sentenciós.
- Objectiu.
- Observador.
- Organitza el servei d'ajuda que rebran els usuaris.
- Pacient.
- Permís de conduir complet.
- Perseverant.
- Persistent.
- Porta diversos casos.
- Porta un registre sobre fets observats i incidents.
- Proporciona assessorament.
- Proporciona suport administratiu.
- Rapidesa de reflexos.
- Realitza desplaçament de àmbit local.
- Recull informació.
- Redacta informes.
- Resistent.
- Resolt.
- Resolutiu.
- Respecte per la confidencialitat de l'usuari del servei.
- Responsable.
- Se enfronta a situacions difícils.
- Sentit de l'humor.
- Testifica en els tribunals.
- Tolerant.
- Treballa amb nens.
- Treballa amb persones amb disminucions físiques.
- Treballa amb persones amb disminucions psíquiques.
- Treballa amb persones grans.
- Treballa en equip.
- Treballa en hores fora del horari habitual.
- Treballa estretament amb altres professionals.
- Valora necessitats.
- Valora situacions.
- Visita els usuaris del servei de la comunitat.