Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Tècnic en programes de prevenció i inserció social?

Els tècnics en programes de prevenció i inserció social, generalment, treballen per als departaments de serveis socials de les autoritats locals. Treballen amb les persones que, per diferents raons, necessiten ajuda o suport. Aquests professionals complementen la feina dels treballadors socials.

Funcions d'un Tècnic en programes de prevenció i inserció social

La funció exacta d'un tècnic en programes de prevenció i inserció social depèn de l?àrea de serveis socials dins de la qual actuen. Les àrees de treball poden incloure:
  • Nens i famílies.
  • Adults.
  • Atenció hospitalària.
  • Salut mental.
  • Discapacitat.
En general, els tècnics en programes de prevenció i inserció social tenen una sèrie de responsabilitats menys complexes que les cobertes pels treballadors socials. Per exemple, treballen amb nens però no són responsables de la seva protecció.

Els tècnics en programes de prevenció i inserció social es reuneixen amb un usuari per esbrinar quines dificultats estan experimentant i de quina forma poden ajudar-los els serveis socials. En la reunió inicial, el tècnic pot oferir alguns consells bàsics i començar a dissenyar un pla d?acció en funció de les necessitats del client.

La feina del dia a dia varia segons les necessitats dels clients. Les tasques poden incloure:
  • Avaluació de les habilitats de criança i un programa d? ajuda, si cal.
  • Ajuda en l?aprenentatge i desenvolupament infantil.
  • Planificació de l?assistència social necessària per ajudar quan una persona surt de l?hospital.
  • Com evitar o minimitzar problemes que puguin sorgir.
Els tècnics en programes de prevenció i inserció social miren d?ajudar els propis clients a millorar la seva situació, en lloc de realment fer les tasques per ells. Utilitzen els seus coneixements i recursos locals per ajudar els clients a assolir els seus objectius.

Mantenen registres i informes detallats de la seva feina. En determinades circumstàncies, cal que redactin informes.

Poden proporcionar serveis per als altres membres de l'equip amb els quals treballen, com confeccionar estadístiques i redactar informació sobre el rendiment, i fer tasques d'administració general.

Reben la supervisió regular del seu gerent o supervisor.

Els tècnics en programes de prevenció i inserció social estan assumint tasques que, en el passat, eren portades a terme per treballadors socials.

Alguns treballen a les nits o els caps de setmana. Pot ser que hagin de desplaçar-se per tota l?àrea local.

Perfil professional d'un Tècnic en programes de prevenció i inserció social

Un tècnic en programes de prevenció i inserció social necessita:
  • Ser atent, escoltar i saber sentir empatia.
  • Fer les preguntes adequades per trobar la informació que necessita.
  • Guanyar-se la confiança de la gent amb tota mena d?antecedents.
  • Ser flexible i adaptable.
  • Avaluar les necessitats i circumstàncies.
  • Comunicar-se clarament, tant oralment com per escrit.
  • Recopilar, analitzar i entendre la informació.
  • Veure i identificar situacions i problemes.
  • No emetre judicis i evitar imposar solucions.
  • Actuar amb rapidesa i amb calma.
  • Treballar els conflictes amb sensibilitat i arribar a solucions efectives.
  • Treballar bé sota pressió.
  • Tenir una actitud positiva per afrontar dificultats.
  • Saber prendre decisions compromeses.

Ha de tenir:
  • Fortes habilitats de negociació.
  • Habilitats de treball en equip, per treballar en estreta col·laboració amb altres professionals.
  • Resiliència, per trobar solucions a tots els problemes que trobi.
  • Capacitat de portar la seva pròpia carrega de treball i prioritzar tasques.
  • Habilitats de comunicació escrita per redactar informes.
  • Coneixement i comprensió dels recursos locals disponibles per ajudar les persones amb les quals treballa.
  • Estar obert a suggeriments sobre com millorar els serveis que presten.
  • Tenir capacitat per fer front a les demandes emocionals i intel·lectuals de la feina.
  • Desplaçar-se a través d'una àrea local és habitual, per la qual cosa un permís de conduir pot ser un requisit fonamental del lloc de treball.

Competències i habilitats d'un Tècnic en programes de prevenció i inserció social

  • Actitud positiva.
  • Actua d'acord amb la informació rebuda.
  • Actua d'acord amb les seves pròpies observacions.
  • Actualitza registres.
  • Amable.
  • Aptituds per a l'escolta.
  • Aptituds per gestionar el temps.
  • Aptituds per negociar.
  • Aptituds per redactar informes.
  • Ben organitzador.
  • Brega amb conductes difícils.
  • Brega amb conflictes.
  • Capaç de mantenir la calma sota pressió.
  • Capaç de plantejar preguntes amb claredat.
  • Capaç de plantejar preguntes de manera objectiva.
  • Capaç de prendre la iniciativa.
  • Capaç de tractar amb persones agressives.
  • Capaç de tractar amb persones difícils o demandants.
  • Capaç de valorar les persones i analitzar la informació que donen.
  • Capaç d'identificar problemes.
  • Capaç d'interpretar situacions.
  • Capacitat per a treballar en equip.
  • Capacitat per gestionar carrega de feina.
  • Capacitat per guanyar-se la confiança dels altres.
  • Capacitat per tenir en compte i entendre com se senten les altres persones.
  • Compromès.
  • Concerta cites.
  • Coneixement dels recursos locals.
  • Disposat a treballar amb diversos tipus de persones.
  • Educat.
  • Enfocament flexible.
  • Enfocament pràctic.
  • Està al dia de la legislació rellevant.
  • Flexible.
  • Habilitat per a conduir.
  • Habilitat per gestionar conflictes.
  • Habilitat per resoldre problemes.
  • Habilitat per reunir dades.
  • Habilitats comunicatives.
  • Habilitats en informàtica.
  • Habilitats per a l'administració.
  • Habilitats socials.
  • Molt dedicat.
  • No es sentenciós.
  • Objectiu.
  • Observador.
  • Organitza el servei d'ajuda que rebran els usuaris.
  • Pacient.
  • Permís de conduir complet.
  • Perseverant.
  • Persistent.
  • Porta diversos casos.
  • Porta un registre sobre fets observats i incidents.
  • Proporciona assessorament.
  • Proporciona suport administratiu.
  • Rapidesa de reflexos.
  • Realitza desplaçament de àmbit local.
  • Recull informació.
  • Redacta informes.
  • Resistent.
  • Resolt.
  • Resolutiu.
  • Respecte per la confidencialitat de l'usuari del servei.
  • Responsable.
  • Se enfronta a situacions difícils.
  • Sentit de l'humor.
  • Testifica en els tribunals.
  • Tolerant.
  • Treballa amb nens.
  • Treballa amb persones amb disminucions físiques.
  • Treballa amb persones amb disminucions psíquiques.
  • Treballa amb persones grans.
  • Treballa en equip.
  • Treballa en hores fora del horari habitual.
  • Treballa estretament amb altres professionals.
  • Valora necessitats.
  • Valora situacions.
  • Visita els usuaris del servei de la comunitat.