Què és un Educador Infantil?
L'educador o educadora infantil exerceix un paper fonamental en els centres educatius que imparteixen el primer cicle d'Educació Infantil (0 a 3 anys) programant i implementant les activitats destinades a promoure el desenvolupament motriu, intel·lectual i social dels nens i nenes.
Seguint la proposta pedagògica elaborada per un mestre d'Educació Infantil, els educadors infantils creen i adapten materials didàctics i observen als nens i nenes per a valorar el seu progrés i detectar possibles dificultats en el seu desenvolupament.
Dissenyen i apliquen estratègies d'actuació adaptades a les necessitats individuals de cada alumne, valorant el joc com a eix vertebrador de l'aprenentatge i posant l'accent en l'adquisició d'autonomia per part dels nens i nenes.
La titulació que capacita per a l'exercici d'aquesta professió és la de Tècnic Superior en Educació Infantil.
Els educadors i educadores poden treballar conjuntament amb altres professionals dins de l'aula o en el centre com pot ser el mestre d'Educació Especial o el pedagog.
Funcions d'un Educador Infantil
Les funcions d'un educador o educadora infantil són:
- Elaborar propostes didàctiques adaptades a les edats i necessitats dels nens i nenes, abastant aspectes cognitius, emocionals, motrius i socials des d'una perspectiva integral, per al seu desenvolupament òptim.
- Establir un ambient d'aprenentatge a l'aula que sigui segur, estimulant i adequat per a l'edat de l'alumnat.
- Utilitzar el joc com a estratègia habitual d'ensenyament-aprenentatge i reflectir-lo en la programació didàctica.
- Observar el desenvolupament lingüístic i dissenyar activitats per al foment de l'expressió oral en la infància.
- Realitzar un seguiment del progrés i desenvolupament dels nens i nenes segons els paràmetres de control establerts.
- Identificar les necessitats i ritmes de descans i son dels nens i nenes de l'aula.
- Dissenyar i implementar activitats per a fomentar hàbits d'higiene i autonomia personal.
- Programar reunions regulars amb les famílies per a mantenir-les informades sobre el progrés dels seus fills i filles.
- Dissenyar i implementar activitats que fomentin l'experimentació artística i la creativitat plàstica per a ajudar al seu desenvolupament motriu i estimulació intel·lectual.
- Brindar suport individualitzat a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) seguint les mesures corresponents per a atendre la diversitat i en consens amb la família del nen o nena.
- Col·laborar estretament amb altres educadors i personal escolar a l'aula.
- Participar en reunions de coordinació de l'equip docent, avaluació o planificació.
- Identificar dificultats concretes de nens o nenes a l'aula que puguin requerir de la intervenció d'altres professionals especialitzats.
Perfil professional d'un Educador Infantil
Interessos
Els interessos que acostumen a tenir els educadors i educadores infantils són:
- Aplicar tècniques i mètodes diversos per a oferir suport i assistència a nens i nenes d'entre 0 i 3 anys.
- Planificar i aplicar activitats per a estimular l'autonomia i el desenvolupament motriu de nens i nenes.
- Treballar de manera col·laborativa amb altres professionals en la formació i desenvolupament dels nens i nenes.
- Acompanyar a l'alumnat del primer cicle d'Educació Infantil en els seus processos d'aprenentatge i creixement, tenint en compte les seves necessitats i característiques individuals.
Competències
Una educadora o educador infantil ha de tenir diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:
- Coneixements sobre desenvolupament motriu, comunicatiu i intel·lectual dels nens i nenes en els primers anys de la infància.
- Coneixement dels materials i recursos lúdics i d'expressió artística més apropiats per a nens i nenes de 0 a 3 anys.
- Domini d'estratègies i metodologies de desenvolupament psicoemocional.
- Coneixement d'estratègies i eines sobre comunicació assertiva i adaptada a l'edat.
- Elaboració i adaptació de materials didàctics per a fomentar l'autonomia.
- Maneig de recursos per a la intervenció adaptada a totes les necessitats de l'alumnat.
- Coneixements de programació i adaptació curricular.
- Domini d'eines de planificació i organització.
- Domini d'eines d'observació adaptades al primer cicle d'Educació Infantil.
- Coneixements sobre estratègies d'atenció a la diversitat.
- Capacitat per a treballar en equips multidisciplinaris.
- Intel·ligència emocional.
- Escolta activa.
- Adaptació i flexibilitat.
- Autonomia.
- Treball en equip.
- Expressió oral positiva.
Trets de personalitat
Els aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin aquests professionals són:
- Empatia.
- Paciència.
- Creativitat.
- Dinamisme.
- Delicadesa.
- Responsabilitat.