Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Tècnic analista de mercat?
Els tècnics analistes de mercat es dediquen a explicar els resultats d'enquestes, com ara qüestionaris i sondejos d'opinió. Processen, analitzen i presenten la informació de forma estadística i a informes. També fan recomanacions basant-se en els seus resultats als seus col·legues o clients.
Funcions d'un Tècnic analista de mercat
Els tècnics analistes de mercat examinen i recullen dades per traslladar a empreses i organitzacions les opinions de la gent sobre determinats productes, serveis o temes. També aconsellen sobre els mètodes de recopilació i el disseny dels qüestionaris.
Els entrevistadors d’estudis de mercat recopilen les dades de les entrevistes i les passen al personal d’entrada de dades perquè les introdueixin en el sistema informàtic. A continuació, el tècnic analista interpreta aquestes dades i les presenta al client de forma entenedora. Els seus informes poden incloure taules, gràfics i diagrames.
Els tècnics analistes acostumen a utilitzar paquets d’estadística específics de software informàtic per gestionar les dades amb més facilitat i aconseguir interpretar grans quantitats d'informació.
Els tècnics analistes han d’exposar amb claredat les seves recomanacions. Les conclusions a les quals arriba l’analista serveixen per ajudar el client a prendre decisions sobre aspectes com ara el disseny dels seus productes i la política de publicitat.
Els tècnics analistes de mercat treballen en estreta col·laboració amb altres professionals, com ara executius d’estudis de mercat, per determinar el tipus de dades necessàries en cada cas.
En la recerca del mercat de consum, el tècnic analista sovint investiga les preferències d'una mostra específica de població. La mostra d’exemple es selecciona tenint en compte factors com l'edat i els ingressos, els llocs on compren habitualment o els productes que consumeixen.
Una tècnica comuna que utilitzen per efectuar el recull de dades estadístiques és l'ús d'un qüestionari especialment dissenyat amb aquesta finalitat. Les respostes s’obtenen de diferents maneres:
Aquest tipus d'informació és més difícil d’expressar en xifres, però l’analista ha de tenir la capacitat d’avaluar diferents factors.
En els estudis de mercat industrials, sovint cal analitzar un nombre menor d’empreses, de manera que els qüestionaris que s'utilitzen es difonen habitualment entre els contactes personals. En aquest cas esdevé molt més important la recerca de despatx.
Els analistes recopilen estudis publicats que continguin informació sobre les vendes de la companyia, i cerquen xifres estadístiques a revistes especialitzades i publicacions governamentals. Es centren en les tendències futures del mercat i utilitzen tècniques de pronòstic per preveure l'evolució futura durant els anys següents.
Un altre tipus d’estudi de mercat consisteix en l'anàlisi de les enquestes d’opinió, les quals poden tractar un ampli ventall de temes, des d’opinions sobre temes polítics/econòmics i comportaments probables de vot, fins al nivell de suport a la família reial.
Les organitzacions com ara els governs centrals i locals de vegades utilitzen els estudis de mercat per esbrinar l’opinió de la població en qüestions relacionades amb les polítiques ambientals o les propostes de planificació.
Els entrevistadors d’estudis de mercat recopilen les dades de les entrevistes i les passen al personal d’entrada de dades perquè les introdueixin en el sistema informàtic. A continuació, el tècnic analista interpreta aquestes dades i les presenta al client de forma entenedora. Els seus informes poden incloure taules, gràfics i diagrames.
Els tècnics analistes acostumen a utilitzar paquets d’estadística específics de software informàtic per gestionar les dades amb més facilitat i aconseguir interpretar grans quantitats d'informació.
Els tècnics analistes han d’exposar amb claredat les seves recomanacions. Les conclusions a les quals arriba l’analista serveixen per ajudar el client a prendre decisions sobre aspectes com ara el disseny dels seus productes i la política de publicitat.
Els tècnics analistes de mercat treballen en estreta col·laboració amb altres professionals, com ara executius d’estudis de mercat, per determinar el tipus de dades necessàries en cada cas.
En la recerca del mercat de consum, el tècnic analista sovint investiga les preferències d'una mostra específica de població. La mostra d’exemple es selecciona tenint en compte factors com l'edat i els ingressos, els llocs on compren habitualment o els productes que consumeixen.
Una tècnica comuna que utilitzen per efectuar el recull de dades estadístiques és l'ús d'un qüestionari especialment dissenyat amb aquesta finalitat. Les respostes s’obtenen de diferents maneres:
- Fent entrevistes personalitzades cara a cara.
- Mitjançant enquestes telefòniques.
- Realitzant enquestes de seguiment d’un mateix col·lectiu de població.
- Enviant qüestionaris als usuaris seleccionats online o mitjançant el correu ordinari.
Aquest tipus d'informació és més difícil d’expressar en xifres, però l’analista ha de tenir la capacitat d’avaluar diferents factors.
En els estudis de mercat industrials, sovint cal analitzar un nombre menor d’empreses, de manera que els qüestionaris que s'utilitzen es difonen habitualment entre els contactes personals. En aquest cas esdevé molt més important la recerca de despatx.
Els analistes recopilen estudis publicats que continguin informació sobre les vendes de la companyia, i cerquen xifres estadístiques a revistes especialitzades i publicacions governamentals. Es centren en les tendències futures del mercat i utilitzen tècniques de pronòstic per preveure l'evolució futura durant els anys següents.
Un altre tipus d’estudi de mercat consisteix en l'anàlisi de les enquestes d’opinió, les quals poden tractar un ampli ventall de temes, des d’opinions sobre temes polítics/econòmics i comportaments probables de vot, fins al nivell de suport a la família reial.
Les organitzacions com ara els governs centrals i locals de vegades utilitzen els estudis de mercat per esbrinar l’opinió de la població en qüestions relacionades amb les polítiques ambientals o les propostes de planificació.
Perfil professional d'un Tècnic analista de mercat
Per esdevenir tècnic analista de mercat cal:
- Ser una persona lògica i metòdica.
- Tenir una bona capacitat de resolució de problemes.
- Ser capaç d'analitzar i interpretar grans quantitats de dades.
- Posseir precisió i capacitat d’atenció als detalls.
- Tenir capacitat d’adaptació.
- Tenir confiança en un mateix.
- Ser capaç de contactar i establir bones relacions interpersonals .
- Excel·lents habilitats d’investigació i tècniques de predicció.
- Un bon coneixement dels mètodes estadístics.
- Habilitats en l’ús de les TIC, inclòs el domini de fulls de càlcul.
- Habilitats de comunicació oral i escrita.
- Bona disposició per al treball en equip.
Competències i habilitats d'un Tècnic analista de mercat
- Ajuda les organitzacions a valorar l'opinió de la gent sobre diverses qüestions.
- Aptituds per a la comunicació verbal i escrita.
- Assessora sobre elaboració de qüestionaris.
- Assessora sobre tipus de mètodes de recopilació de dades.
- Capaç d'analitzar informació.
- Capaç de prestar atenció al detall.
- Capaç d'entaular bones relacions amb la gent.
- Capacitat per a treballar en equip.
- Dóna arguments per fer les recomanacions.
- Fa servir paquets de software estadístic.
- Flexible.
- Habilitat per a la investigació.
- Habilitat per a la predicció.
- Habilitat per a l'estadística.
- Habilitat per resoldre problemes.
- Habilitats en informàtica.
- Interpreta grans quantitats de dades.
- Metòdic.
- Presenta dades de manera comprensible.
- Redacta informes.
- Segur.
- Sensat.