Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Secretari?

Els secretaris i les secretàries donen suport en la gestió administrativa, organitzativa i operativa de les empreses.

Faciliten la comunicació i coordinació per a garantir la fluïdesa i eficiència en el funcionament d'una empresa, així com la confidencialitat de la informació.

Desenvolupen la seva activitat en oficines i despatxos, actuant com a enllaç de la seva àrea amb la resta dels departaments, directius, empleats, clients o proveïdors.

Segons les necessitats de l'àrea o el sector laboral el seu rol pot variar, ocupant llocs de secretari o assistent més específics, com poden ser:

Funcions d'un Secretari

  • Donar suport administratiu al servei de directius, petits equips o departaments de l'empresa.
  • Tramitar, registrar i arxivar expedients, formularis i introduïr dades de clients o proveïdors al sistema de gestió corporatiu.
  • Fer tasques de facturació, comptabilitat bàsica o gestió de l'inventari, segons les necessitats de l'empresa.
  • Organitzar la base de dades de l'arxiu, de manera que es pugui consultar la informació fàcilment quan es requereixi.
  • Assegurar la confidencialitat i seguretat de les dades personals i informació sensible o estratègica.
  • Redactar i preparar informes, presentacions documentació jurídica o administrativa per a l'aprovació i signatura dels responsables.
  • Aixecar actes en les reunions i transcriure notes o àudios.
  • Programar cites o reunions i coordinar agendes.
  • Organitzar la logística d'esdeveniments corporatius o viatges de directius i treballadors.
  • Fer seguiment de l'activitat de l'equip, compliment de terminis i coordinació amb altres àrees o contactes externs.
  • Gestionar les comunicacions internes i externes, dirigint els missatges o documents a la persona adequada.
  • Atendre les trucades telefòniques i el correu electrònic o postal, responent les consultes i derivant quan correspongui.
  • Pot fer tasques de recepció, atenent i dirigint les visites.
  • Segons l'empresa, es precisa d'un secretari o secretària bilingüe que pugui interpretar documents, traduir comunicacions i expressar-se en diverses llengües estrangeres.

Perfil professional d'un Secretari

Interessos

Els secretaris o secretàries solen tenir interès en:

  • Desenvolupar feines dinàmiques.
  • Tractar amb persones, atendre clients i transmetre les comunicacions internes.
  • Assumir un rol d'assistència, amb autonomia i responsabilitat.
  • Fer tasques administratives, d'organització i de gestió.
  • Manejar agendes i coordinar persones.

Competències

Un secretari ha de comptar amb diferents habilitats i capacitats tècniques:

  • Aptituds de calendarització, gestió del temps i compliment de terminis.
  • Capacitat d'adequació de la comunicació a directius, clients i professionals.
  • Habilitats comunicatives i d'atenció al client.
  • Capacitats per a l'elaboració  i adaptació d'informes i presentacions.
  • Coneixement dels procediments administratius per a l'emplenament de documentació en els organismes públics.
  • Coneixements de comptabilitat, finances i fiscalitat.
  • Coneixements de recursos humans i legislació laboral.
  • Coneixement del sector i particularitats del funcionament intern de l'empresa.
  • Comunicació oral i escrita en, com a mínim, dos idiomes estrangers. L'anglès i una altra llengua com, per exemple, l'alemany o el francès.
  • Coneixements d'anglès tècnic corporatiu.
  • Domini de programes d'ofimàtica com Word i Excel.
  • Domini de programes de correu i missatgeria, com Outlook.
  • Domini de procediments de registre, gestió i arxiu documental, amb programes com ERP.

A més, és convenient que una secretària compti amb les següents competències transversals:

  • Adaptació i flexibilitat.
  • Planificació i organització.
  • Anàlisi i síntesi.
  • Comprensió i expressió escrita.
  • Expressió oral positiva.
  • Treball en equip. 
  • Autonomia.
  • Competència digital.
  • Coneixement de llengües estrangeres.

Trets de personalitat

D'altra banda, alguns aspectes de personalitat que caracteritzen a aquests professionals són:

  • Dinamisme.
  • proactivitat.
  • Meticulositat.
  • Discreció.
  • Amabilitat.
  • Compromís.
  • Puntualitat.
  • Empatia.
  • Sociabilitat.
  • Tolerància a l'estrès.

Professions relacionades