Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Responsable de documentació sanitària?

Els responsables i les responsables de documentació sanitària són els professionals especialitzats en la gestió, organització i protecció de la informació clínica relativa als pacients i a projectes d’investigació en serveis sanitaris.

Poden treballar tant en atenció primària com especialitzada, en centres mèdics privats i en institucions públiques com hospitals i centres de recerca.

Els tècnics superiors en documentació sanitària garanteixen el correcte emmagatzematge, classificació i recuperació de les dades mèdiques.

També realitzen la codificació de diagnòstics i procediments segons normatives vigents, la gestió de l'arxiu d'històries clíniques i la supervisió del compliment de la normativa de protecció de dades.

Les responsabilitats d’aquest professional varien segons el centre específic i el tamany del servei de salut en el qual treballen.

En alguns casos els tècnics superiors en documentació sanitària poden exercir tasques pròpies d'un secretari mèdic, atenent els pacients quan arriben al centre i organitzant l'agenda del servei.

Els responsables de documentació sanitària solen exercir llurs funcions sota la supervisió d’un professional de la salut o d'un superior administratiu, i també poden coordinar els recursos humans requerits per al desenvolupament d'un projecte sanitari.

Funcions d'un Responsable de documentació sanitària

Algunes de les funcions que pot dur a terme aquest professional són:
  • Identificar i elaborar els documents requerits per al correcte funcionament d'un centre sanitari.
  • Actualitzar i omplir registres administratiu-clínics amb dades de pacients relatius a ingressos, altes i tractaments.
  • Revisar historials, receptes i informes mèdics perquè tota la informació sigui correcta i compleixi la normativa establerta.
  • Identificar i elaborar els documents requerits per al correcte funcionament d'un centre sanitari aplicant la normativa de protecció de dades.
  • Tramitar altes hospitalàries i derivacions de proves amb els programes informàtics adequats.
  • Interpretar procediments diagnòstics i terapèutics identificant les fases del procés assistencial.
  • Detectar errors i duplicitat d'informació en la documentació clínica.
  • Codificar diagnòstics i procediments mèdics segons els estàndards internacionals de salut aplicant amb correcció la terminologia clínica adequada.
  • Protegir la privacitat dels pacients, assegurant-se que només el personal sanitari autoritzat pugui accedir a la seva informació clínica.
  • Coordinar equips de treball que participen en el desenvolupament de projectes de documentació i administració sanitària.
  • Seleccionar la informació més rellevant sobre diagnòstics i tractaments per facilitar el seu ús pels professionals de salut.
  • Atendre i orientar pacients i familiars, explicant de manera clara qualsevol dubte sobre el seu procés assistencial.

Perfil professional d'un Responsable de documentació sanitària

Interessos

Les persones que exerceixen com a responsable de documentació sanitària solen tenir els següents interessos:

  • Contribuir al bon funcionament de serveis mèdics.
  • Treballar conjuntament amb altres professionals de la salut.
  • Classificar documentació sanitària.
  • Organitzar i classificar informes mèdics.

Competències

Una responsable de documentació sanitària ha de comptar amb diferents habilitats, coneixements i capacitats tècniques:

  • Coneixement detallat dels recursos i funcionament del centre sanitari en el qual treballa.
  • Coneixement de sistemes de gestió d' informació sanitària, incloent software de gestió d'històries clíniques electròniques i bases de dades sanitàries.
  • Domini de programes d'ofimàtica per a la creació d'informes i documents administratius d'ús habitual en el centre sanitari.
  • Coneixement detallat de la normativa de codificació de dades clíniques vigent, de protecció de dades i gestió documental.
  • Habilitat en codificació d'informació sanitària, utilitzant sistemes de classificació com la CIE (Classificació Internacional de Malalties).
  • Coneixement de terminologia mèdica i clínica relativa als diferents aparells i sistemes del cos humà, així com a diagnòstics i tractaments de tot tipus de patologies.
  • Aplicació dels protocols d'accés i control de dades per garantir la confidencialitat i seguretat de la informació sanitària.
  • Competència en la gestió de processos d'admissió, altes i assignació de recursos sanitaris aplicant criteris d'eficiència i qualitat.
  • Supervisió i lideratge d'equips de treball, distribuint tasques i garantint la correcta execució dels processos documentals.
  • Domini de la gestió del Conjunt Mínim Bàsic de Dades (CMBD), garantint la correcta codificació i explotació d'informació.
  • Aplicació de tècniques bàsiques de suport psicològic adaptades a l'edat i necessitats dels pacients i familiars.
A més, és convenient posseir les competències transversals següents:
  • Autonomia.
  • Planificació i organització.
  • Treball en equip.
  • Comprensió i expressió escrita.
  • Competència digital.
  • Expressió oral positiva.

Trets de personalitat

D'altra banda, els trets de personalitat que caracteritzen aquests professionals són:

  • Dinamisme.
  • Proactivitat.
  • Meticulositat.
  • Responsabilitat.
  • Discreció.
  • Amabilitat.

Professions relacionades