Què és un Redactor?
La principal funció dels redactors i redactores és escriure textos inèdits amb correcció tècnica i gramatical adaptats a l'estil i objectius de la publicació o mitjà de difusió. Per a això, s'han de documentar sobre les temàtiques sobre les quals escriuen, analitzar la informació recopilada, crear una peça original i revisar o editar els textos propis o de companys.
Un redactor pot treballar en àmbits molt diversos com ara educació, indústria, sanitat o projectes divulgatius sobre diferents temàtiques. Els continguts que genera poden tenir fins i formats molt variats, com poden ser manuals d'usuari, textos didàctics, documents jurídics, blogs, guions, etc.
Normalment formen part d'un equip multidisciplinari on, a més de redactar contingut, poden realitzar tasques de disseny, creació, maquetació o difusió de continguts. Un redactor pot treballar per compte propi com a freelance o autònom, o per institucions en el sector públic o en empreses privades.
Hi ha varietat de titulacions que et permeten exercir com a redactor o redactora, però és important tenir en compte que et poden exigir tant formació específica sobre el contingut tractat com formació específica en escriptura.
Funcions d'un Redactor
- Documentar-se en profunditat sobre la temàtica a la qual fa referència el contingut.
- Contrastar la informació recopilada, analitzar-la i sintetitzar-la.
- Actualitzar i editar textos existents.
- Crear contingut escrit amb correcció ortogràfica i gramatical adaptat al destinatari, format i canal de difusió.
- Maquetar textos per a publicacions impreses.
- Maquetar continguts digitals per a publicar-los a internet.
- Aplicar estratègies de SEO per a contribuir al posicionament del contingut publicat en internet.
- Assistir a reunions de planificació de continguts en equips multidisciplinaris.
- Comunicar-se de manera efectiva amb tots els implicats en la publicació.
- Monitorar i analitzar l'impacte dels continguts publicats.
- Crear i editar contingut audiovisual com ara infografies, imatges o vídeos per a agregar valor al text creat.
Perfil professional d'un Redactor
Interessos
Les persones que exerceixen com a redactor solen tenir els següents interessos:
- Participar en la creació i disseny de projectes de comunicació o difusió de temàtiques concretes.
- Escriure amb correcció amb finalitats didàctics, informatius o divulgatius.
- Investigar sobre temàtiques diverses per a crear textos amb correcció tècnica.
Competències
Un redactor, segons el lloc de treball que ocupi, pot necessitar diferents competències tècniques, habilitats i coneixements:
- Correcció ortogràfica i gramatical.
- Domino d'eines d'Office.
- Domini d'eines de cerca de fonts d'informació.
- Capacitat per a treballar en equips multidisciplinaris.
- Coneixements sobre SEO.
- Coneixement profund sobre la temàtica concreta de la qual s'escriu.
- Coneixements d'eines per a mètrica web com Google Analytics o Search Console, entre altres.
- Domini de programes de maquetació editorial, com per exemple InDesign.
- Coneixements d'idiomes.
- Coneixements sobre d'aplicacions per a crear contingut gràfic, com per exemple Canva.
- Coneixements sobre d'eines d'intel·ligència artificial generativa com poden ser ChatGPT o Midjourney.
A més, és convenient que el redactor posseeixi alguna de les següents competències transversals:
- Comprensió i expressió escrita
- Aprenentatge permanent
- Competència digital
- Anàlisi i síntesi
- Treball en equip
Trets de personalitat
D'altra banda, els aspectes de personalitat que caracteritzen a aquests professionals són:
- Creativitat
- Disciplina
- Proactivitat
- Meticulositat