Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Redactor?

La principal funció dels redactors i redactores és escriure textos inèdits amb correcció tècnica i gramatical adaptats a l'estil i objectius de la publicació o mitjà de difusió. Per a això, s'han de documentar sobre les temàtiques sobre les quals escriuen, analitzar la informació recopilada, crear una peça original i revisar o editar els textos propis o de companys.

Un redactor pot treballar en àmbits molt diversos com ara educació, indústria, sanitat o projectes divulgatius sobre diferents temàtiques. Els continguts que genera poden tenir fins i formats molt variats, com poden ser manuals d'usuari, textos didàctics, documents jurídics, blogs, guions, etc.

Normalment formen part d'un equip multidisciplinari on, a més de redactar contingut, poden realitzar tasques de disseny, creació, maquetació o difusió de continguts. Un redactor pot treballar per compte propi com a freelance o autònom, o per institucions en el sector públic o en empreses privades.

Hi ha varietat de titulacions que et permeten exercir com a redactor o redactora, però és important tenir en compte que et poden exigir tant formació específica sobre el contingut tractat com formació específica en escriptura.

Funcions d'un Redactor

Depenent de l'organització en la qual treballi i el contingut que hagi de crear, les funcions d'un redactor poden ser:
  • Documentar-se en profunditat sobre la temàtica a la qual fa referència el contingut.
  • Contrastar la informació recopilada, analitzar-la i sintetitzar-la.
  • Actualitzar i editar textos existents.
  • Crear contingut escrit amb correcció ortogràfica i gramatical adaptat al destinatari, format i canal de difusió.
  • Maquetar textos per a publicacions impreses.
  • Maquetar continguts digitals per a publicar-los a internet.
  • Aplicar estratègies de SEO per a contribuir al posicionament del contingut publicat en internet.
  • Assistir a reunions de planificació de continguts en equips multidisciplinaris.
  • Comunicar-se de manera efectiva amb tots els implicats en la publicació.
  • Monitorar i analitzar l'impacte dels continguts publicats.
  • Crear i editar contingut audiovisual com ara infografies, imatges o vídeos per a agregar valor al text creat.

Perfil professional d'un Redactor

Interessos

Les persones que exerceixen com a redactor solen tenir els següents interessos:

  • Participar en la creació i disseny de projectes de comunicació o difusió de temàtiques concretes.
  • Escriure amb correcció amb finalitats didàctics, informatius o divulgatius.
  • Investigar sobre temàtiques diverses per a crear textos amb correcció tècnica.


Competències

Un redactor, segons el lloc de treball que ocupi, pot necessitar diferents competències tècniques, habilitats i coneixements:

  • Correcció ortogràfica i gramatical.
  • Domino d'eines d'Office.
  • Domini d'eines de cerca de fonts d'informació.
  • Capacitat per a treballar en equips multidisciplinaris.
  • Coneixements sobre SEO.
  • Coneixement profund sobre la temàtica concreta de la qual s'escriu.
  • Coneixements d'eines per a mètrica web com Google Analytics o Search Console, entre altres.
  • Domini de programes de maquetació editorial, com per exemple InDesign.
  • Coneixements d'idiomes.
  • Coneixements sobre d'aplicacions per a crear contingut gràfic, com per exemple Canva.
  • Coneixements sobre d'eines d'intel·ligència artificial generativa com poden ser ChatGPT o Midjourney.

A més, és convenient que el redactor posseeixi alguna de les següents competències transversals:

  • Comprensió i expressió escrita
  • Aprenentatge permanent
  • Competència digital
  • Anàlisi i síntesi
  • Treball en equip


Trets de personalitat

D'altra banda, els aspectes de personalitat que caracteritzen a aquests professionals són:

  • Creativitat
  • Disciplina
  • Proactivitat
  • Meticulositat

 

Professions relacionades