Què és un Recepcionista d'hotel?
Els recepcionistes i les recepcionistes d'hotel són els professionals encarregats de rebre i atendre els hostes d'un hotel.
Les responsabilitats d'aquest professional poden variar segons la mida i tipus d'hotel. Solen donar la benvinguda als clients, realitzen el check-in i check-out dels hostes, atenen trucades i proporcionen informació als visitants, tot això amb l'objectiu que tinguin una estada plaent.
També realitzen tasques com organitzar i arxivar documentació dels hostes, realitzar cobraments dels serveis de l'hotel i mantenir una comunicació activa amb els clients.
En la majoria d'hotels la professió requereix de domini d'idiomes, en especial l'anglès, però també francès o alemany, entre d'altres.
Depenent de la mida i organització de l'hotel hi pot haver altres perfils en aquesta àrea professional, amb diferents graus de responsabilitat, com els ajudants de recepció o els caps de recepció.
Funcions d'un Recepcionista d'hotel
- Atendre i donar la benvinguda als hostes quan arriben a l'hotel.
- Mantenir una comunicació efectiva amb els clients en diferents idiomes. L'anglès és l'idioma més requerit en les ofertes d'ocupació.
- Realitzar el registre d'entrada i sortida de l'hotel (check-in i check-out), verificant la identitat dels clients.
- Gestionar les trucades telefòniques i correus electrònics, donant resposta a les demandes o derivant-les als departaments corresponents.
- Proporcionar informació als visitants dels serveis i normes de l'hotel.
- Gestionar reserves i cancel·lacions de serveis de l'hotel, verificant la disponibilitat d'habitacions.
- Proporcionar les claus o targetes d'accés a les habitacions i indicacions per moure's per l'hotel als hostes.
- Atendre peticions que contribueixin a millorar l'experiència de l'usuari, com roba de llit extra, servei despertador, etc.
- Cobrar pagaments de serveis de l'hotel i emetre factures.
- Resoldre de manera efectiva les queixes i problemes que puguin tenir els hostes.
- Mantenir l'àrea de recepció ordenada.
- Oferir recomanacions d'interès sobre gastronomia, botigues, atraccions turístiques o esdeveniments locals als hostes.
- Coordinar l'admissió dels clients amb altres serveis com transport, neteja, manteniment o restauració, si s'escau.
- Realitzar tasques administratives bàsiques com escanejar i arxivar documents.
- Comunicar a la direcció les incidències o novetats que requereixin de la seva intervenció.
Perfil professional d'un Recepcionista d'hotel
Interessos
Les persones que exerceixen com a recepcionista d'hotel solen tenir els següents interessos:
- Rebre i acompanyar els hostes durant la seva estada.
- Afavorir experiències turístiques i d'allotjament plaents.
- Conèixer persones de diferents nacionalitats i parts del món.
Competències
Una recepcionista d'hotel ha de comptar amb diferents habilitats, coneixements i capacitats tècniques:
- Capacitat de comunicació clara i efectiva amb els clients de forma oral i escrita.
- Domini d'eines TIC especialitzades per a la gestió de facturació i registre d'hostes.
- Domini de programes de gestió de reserves.
- Coneixement detallat de l'hotel i dels serveis que ofereix.
- Domini i fluïdesa en l'ús d'idiomes, en especial de la llengua anglesa.
- Coneixement de la zona i activitats turístiques de l'entorn.
- Capacitat d'organització i digitalització de documents.
- Coneixement detallat de la normativa relacionada amb l'hotel.
A més, és convenient posseir les competències transversals següents:
- Expressió oral positiva.
- Orientació al client.
- Coneixement de llengua(s) estrangera(s).
- Autonomia.
- Treball en equip.
- Competència digital.
Trets de personalitat
D'altra banda, els trets de personalitat que caracteritzen aquests professionals són:
- Amabilitat.
- Proactivitat.
- Responsabilitat.
- Tolerància a l'estrès.
- Dinamisme.
- Discreció.