Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Recepcionista?

Els recepcionistes i les recepcionistes són els professionals encarregats de rebre i atendre clients, visitants i personal extern en tot tipus d'entitats i empreses.

Les responsabilitats i funcions d'aquest professional varien segons el lloc de treball que ocupin. Poden atendre trucades, proporcionar informació als visitants o programar visites mèdiques, entre d'altres.

Alguns dels entorns laborals que solen requerir els serveis d'un recepcionista són hotels, restaurants, consultes mèdiques, gimnasos, clíniques dentals o oficines, entre d'altres. També en institucions públiques com escoles, hospitals o institucions governamentals.

Depenent de la mida i organització de l'empresa hi pot haver categories en aquesta àrea professional, amb nivells de responsabilitat diferents. Així, a més del recepcionista algunes organitzacions compten amb la figura de l'ajudant de recepció i del cap de recepció, presents sobretot en hostaleria i turisme.

Tingues en compte que en algunes empreses les funcions de recepcionista les duen a terme treballadors que estan exercint com a administratiu, informador turístic o assistent de direcció, entre d'altres.

Funcions d'un Recepcionista

Depenent del lloc de treball que ocupin les funcions d'una recepcionista varien. Algunes de les tasques que poden dur a terme són:
  • Rebre les visites presencials, donar la benvinguda i atendre les seves demandes.
  • Atendre les trucades telefòniques i derivar-les a la persona o departaments corresponents.
  • Escriure i respondre correus electrònics o derivar-los al professional corresponent segons les demandes requerides.
  • Mantenir un control de les entrades i sortides de les instal·lacions.
  • Acompanyar i donar indicacions als usuaris o clients.
  • Rebre i organitzar la paqueteria que arribi a l'empresa o entitat.
  • Organitzar i arxivar documents o registres de clients i proveïdors.
  • Mantenir un control i atendre reserves o cites.
  • Realitzar el registre d'entrada i sortida en un hotel (check-in i check-out).
  • Preparar factures i realitzar cobraments.
  • Atendre les preguntes i peticions dels visitants o clients i gestionar les possibles queixes.
  • Oferir i recomanar serveis de les pròpies instal·lacions al client.
  • Mantenir actualitzat el registre d'informació de pacient amb les dades personals en centres de salut o hospitals.
  • Revisar la documentació i arxivar documents, mostres mèdiques o resultats de proves en les carpetes corresponents.

Perfil professional d'un Recepcionista

Interessos

Les persones que exerceixen com a recepcionista solen tenir els interessos següents:

  • Rebre i acompanyar usuaris en diferents tipus d'empreses.
  • Atendre trucades telefòniques i gestionar el correu electrònic.
  • Treballar en equip amb altres departaments i professionals.

Competències

Una recepcionista ha de comptar amb diferents habilitats, coneixements i capacitats tècniques depenent de les seves responsabilitats i funcions:

  • Capacitat de comunicació clara i efectiva amb els clients o usuaris del servei.
  • Domini de programes de missatgeria com correu electrònic i de paqueteria.
  • Coneixement de programes informàtics específics per a la gestió de reserves mèdiques, turístiques o administratives.
  • Domini dels programes Office.
  • Coneixement detallat de l'organització i del context en què s'ubica per poder realitzar recomanacions als visitants.
  • Digitalització de documents.
  • Domini i fluïdesa en l'ús d'idiomes, en especial de la llengua anglesa.
A més, és convenient posseir les competències transversals següents:
  • Autonomia.
  • Expressió oral positiva.
  • Orientació al client.
  • Treball en equip.
  • Competència digital.
  • Coneixement de llengua(s) estrangera(s).

Trets de personalitats

D'altra banda, els trets de personalitat que caracteritzen aquests professionals són:

  • Amabilitat.
  • Proactivitat.
  • Responsabilitat.
  • Tolerància a l'estrès.
  • Meticulositat.

Professions relacionades