Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Psicòleg ocupacional?
Els psicòlegs ocupacionals apliquen els seus coneixements de psicologia en el lloc de treball. Observen el comportament dels treballadors i investiguen com aquest comportament afecta l'empresa per a la qual treballen. El seu objectiu és augmentar l'eficiència i la satisfacció en el treball a tota l'empresa.
Funcions d'un Psicòleg ocupacional
Els psicòlegs ocupacionals tenen dos objectius principals:
- Augmentar l'eficàcia de l'empresa per a la qual treballen.
- Millorar la satisfacció laboral dels treballadors de l'empresa.
- Contractació i selecció de personal. Els psicòlegs ocupacionals suggereixen maneres d'identificar i atraure candidats amb les habilitats i capacitats necessàries per realitzar una feina en particular. Poden dissenyar i utilitzar proves psicològiques o exercicis que ajudin a avaluar la idoneïtat d'un candidat. També controlen el procés de selecció per assegurar-se que sigui just i eficaç.
- Gestió de personal. Les seves funcions són recomanar el millor sistema de gestió de personal per a l'empresa. Poden establir sistemes d'avaluació per al benefici del personal i de la gestió.
- Millora del rendiment de cada treballador. Els psicòlegs ocupacionals ajuden els treballadors a desenvolupar habilitats de comunicació, treball en equip, assertivitat i capacitat de lideratge. Les entrevistes i els exàmens poden ajudar les persones a fer-se una idea millor dels seus punts forts i debilitats, així com de les funcions que encaixen millor amb les seves competències. Els psicòlegs ocupacionals també poden millorar el rendiment d'un treballador mitjançant el desenvolupament de tècniques d'entrenament i avaluació. Ofereixen assessorament sobre la gestió de l'estrès i ajuden els treballadors a prevenir o controlar l'estrès.
- Entorn de treball i ergonomia. Els psicòlegs ocupacionals reconeixen l'impacte de l'ambient de treball en l'estat d'ànim, la motivació i la felicitat dels treballadors. Treballen en estreta col·laboració amb enginyers i ergonomistes (que són experts en la interacció entre les persones i el seu entorn i equip de treball) per millorar el disseny d'un nou edifici, per exemple. També assessoren en temes de salut i seguretat, i estudien les causes dels accidents i les formes de prevenir-los.
- Canvi empresarial. Els psicòlegs ocupacionals contribueixen al disseny d'una nova estructura de gestió o la contractació de personal nou, o bé una imatge nova per a l'empresa.
Perfil professional d'un Psicòleg ocupacional
Per ser psicòleg ocupacional es necessita:
- Tenir afany investigador.
- Interès per la forma de pensar i actuar de les persones.
- Aplicar un enfocament lògic i metòdic a la resolució de problemes.
- Posseir unes habilitats de comunicació i habilitats interpersonals excel·lents.
- Donar un tracte tranquil i professional en tot moment.
- Tenir capacitat per comunicar els resultats de les seves recerques, també en informes escrits.
- Posseir habilitats per al treball en equip, ja que cal col·laborar amb altres professionals.
- Mostrar un respecte estricte per la confidencialitat dels clients.
- Posseir coneixements de psicologia per entendre el comportament des d'un punt de vista científic.
- Ser un bon oient.
- Treballar de forma lògica i sistemàtica.
- Ser pacient i objectiu i no tenir prejudicis.
- Ser capaç de relacionar-se amb persones de totes les edats i de tots els àmbits socials.
- Ser capaç d'establir una relació de confiança i constructiva amb els clients.
- Comprometre's a ajudar les persones a transformar les seves vides d'una manera positiva.
- Tenir resistència emocional i ser capaç de no veure's superat per les dificultats amb les quals es troba.
- Ser capaç d'assolir resultats en un període de temps curt i de treballar amb terminis.
Competències i habilitats d'un Psicòleg ocupacional
- Actitud positiva.
- Actualitza registres.
- Amable.
- Aptituds per a l'escolta.
- Aptituds per gestionar el temps.
- Aptituds per negociar.
- Aptituds per redactar informes.
- Ben organitzador.
- Capaç de mantenir la calma sota pressió.
- Capaç de plantejar preguntes amb claredat.
- Capaç de plantejar preguntes de manera objectiva.
- Capaç de prendre la iniciativa.
- Capaç de tractar amb persones agressives.
- Capaç de tractar amb persones difícils o demandants.
- Capaç de valorar les persones i analitzar la informació que donen.
- Capaç d'interpretar situacions.
- Capacitat per a treballar en equip.
- Capacitat per gestionar carrega de feina.
- Capacitat per guanyar-se la confiança dels altres.
- Capacitat per tenir en compte i entendre com se senten les altres persones.
- Disposat a treballar amb diversos tipus de persones.
- Educat.
- Enfocament flexible.
- Enfocament professional.
- Flexible.
- Habilitat per gestionar conflictes.
- Habilitat per resoldre problemes.
- Habilitat per reunir dades.
- Habilitats comunicatives.
- Habilitats en informàtica.
- Habilitats per a l'administració.
- Habilitats per presentar.
- Habilitats socials.
- Interès en la manera de pensar i actuar de les persones.
- Ment inquisitiva.
- Metòdic.
- No es sentenciós.
- Objectiu.
- Observador.
- Pacient.
- Perseverant.
- Persistent.
- Rapidesa de reflexos.
- Resistent.
- Resolt.
- Responsable.
- Sensat.
- Sentit de l'humor.
- Tolerant.
- Treballa en equip.