Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Professor de Secundària?

Les professores i professors d'Educació Secundària treballen en centres educatius acompanyant a joves a partir dels 12 anys en el seu procés d'aprenentatge.

Poden impartir docència en diferents ensenyaments i etapes educatives: Educació Secundària Obligatòria (ESO); Batxillerat; i cicles de Formació Professional de grau bàsic, mitjà o superior.

Com a professional de l'educació, el professor de Secundària és el responsable de l'acompanyament i supervisió de l'aprenentatge dels joves al seu càrrec.

Principalment dissenya i programa les diferents lliçons adaptant el contingut a l'edat i nivell formatiu dels estudiants. També imparteix classes i avalua el progrés de l'alumnat.

Aquests professionals poden treballar en centres educatius públics mitjançant oposició o a través de la borsa d'ocupació pública per a professors de Secundària, i també en centres concertats i privats.

La docència en Educació Secundària constitueix una professió regulada a la qual s'accedeix cursant una carrera universitària relacionada amb l'especialitat a impartir i, a més, superant el Màster Oficial en Formació del Professorat.

En algunes especialitats de Formació Professional es pot exercir amb una titulació de Tècnic Superior d'FP relacionada amb l'especialitat impartida, sempre que es disposi també del Certificat de formació pedagògica i didàctica requerit per a impartir docència, que es pot cursar en universitats públiques i privades.

Funcions d'un Professor de Secundària

Les funcions d'un professor de Secundària són molt diverses:

  • Elaborar plans d'estudi i activitats adaptades a l'àrea d'aprenentatge que s'imparteixi i a les edats i necessitats dels joves, fomentant l'interès per la matèria i l'aprenentatge tant autònom com col·laboratiu.
  • Planificar i impartir lliçons teòriques adaptades a l'edat de l'alumnat, respectant les diferències individuals.
  • Contribuir a l'eliminació d'estereotips sexistes en l'elecció de carrera professional.
  • Establir un ambient d'aprenentatge a l'aula que sigui segur, estimulant i adequat per a l'edat dels estudiants.
  • Resoldre conflictes i gestionar emocions negatives que puguin generar-se en el context de l'aula.
  • Avaluar el progrés de l'alumnat en la matèria corresponent tenint en compte els criteris d'avaluació segons el curs.
  • Promoure el pensament crític i l'aprenentatge actiu.
  • Fomentar hàbits d'estudi i competències tecnològiques.
  • Tutoritzar a l'alumnat oferint suport individualitzat a tots els estudiants en el seu procés d'aprenentatge i desenvolupament personal, tenint en compte les necessitats específiques de cadascun.
  • Oferir orientació educativa, acadèmica i professional.
  • Brindar suport personalitzat als estudiants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), aplicant les mesures corresponents per a atendre la diversitat.
  • Detectar dificultats de joves que puguin requerir la intervenció d'altres professionals i proposar la derivació al tutor o tutora.
  • Participar en reunions de coordinació de claustre, avaluació o planificació.
  • Comunicar-se amb les famílies per a informar sobre el progrés de l'alumnat.

Perfil professional d'un Professor de Secundària

Interessos

Els interessos que acostumen a tenir els professors i professores d'Educació Secundària són:

  • Adquirir competències en l'aplicació de tècniques i mètodes per a brindar suport en el procés d'aprenentatge i desenvolupament de joves a partir de 12 anys.
  • Promoure l'educació inclusiva i l'equitat social.
  • Desenvolupar habilitats que promoguin l'autonomia i el desenvolupament de pensament crític en els estudiants.
  • Col·laborar de manera conjunta amb altres professionals en la formació i desenvolupament de l'alumnat.

Competències

Els professors i professores de Secundària han de tenir diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:

  • Coneixements sobre el desenvolupament intel·lectual dels joves a partir de 12 anys.
  • Domini de diverses estratègies i metodologies d'ensenyament i programació didàctica.
  • Aplicació de criteris d'avaluació per a mesurar el progrés dels estudiants i adaptar l'ensenyament en conseqüència.
  • Coneixement d'estratègies i eines de comunicació assertiva en l'entorn educatiu i en la comunicació amb les famílies.
  • Habilitats de gestió de l'aula.
  • Domini de l'àrea de coneixement impartida.
  • Aplicació de mesures efectives d'atenció a la diversitat.
  • Maneig de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) específiques de l'àmbit educatiu.
  • Capacitat per treballar de manera efectiva en equips multidisciplinaris.

A més, és convenient que els docents de Secundària tinguin algunes de les següents competències transversals:

  • Intel·ligència emocional.
  • Escolta activa.
  • Adaptació i flexibilitat.
  • Autonomia.
  • Treball en equip.
  • Expressió oral positiva.

Trets de personalitat

Els aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin els professors d'Educació Secundària són:

  • Empatia.
  • Paciència.
  • Creativitat.
  • Dinamisme.
  • Delicadesa.
  • Responsabilitat.

Professions relacionades