Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Professor d'espanyol com a llengua estrangera?

Els professors d'espanyol com a llengua estrangera ensenyen aquesta llengua, tant a Espanya com en altres països, a alumnes que no han après l'espanyol com a llengua materna. L'èmfasi es posa a llegir, parlar, escoltar i escriure.

Funcions d'un Professor d'espanyol com a llengua estrangera

Els professors d'espanyol com a llengua estrangera (ELE) poden treballar tant a Espanya com a en uns altres països. Treballen amb estudiants d'orígens i nivells d'estudis, edats i cultures molt diversos.

La feina va des d'ensenyar els alumnes en cursos informals “de conversa”, fins a treballar amb gent de negocis que necessiten l'espanyol per a la feina.

El DELE (Diploma d'Espanyol com a Llengua Estrangera) sol centrar-se en el llenguatge "funcional" que els estudiants necessiten en la seva experiència quotidiana. Els professors ajuden els estudiants a fer coses com ara:
  • parlar amb metges i professors
  • entaular amistats
  • moure's amb transport públic
  • obtenir un títol;
  • passar la prova i convertir-se en ciutadà espanyol.
Sigui quina sigui l'àrea en la qual treballen, els professors han d'analitzar les capacitats lingüístiques dels alumnes i avaluar les seves necessitats, assegurant-se que estiguin aprenent el nivell i al ritme adequats per a ells.

Els professors planifiquen i donen lliçons creatives i imaginatives, usant diverses activitats i recursos. La varietat ajuda a l'aprenentatge, i també assegura que els professors puguin satisfer les necessitats dels estudiants amb diferents maneres d'aprenentatge. És possible que els professors hagin d'adaptar els recursos per fer-los més adients al nivell del llenguatge i a la sensibilitat cultural de la classe.

L'idioma principal a les aules és l'espanyol i en general es parla en tot moment. Els mètodes d'ensenyament són:
  • treball per parelles i per grups
  • jocs de rol
  • pissarres digitals interactives i jocs de llengua online
  • recursos audiovisuals, com gravacions de converses, cançons i pel·lícules
  • realia (usar objectes quotidians per il·lustrar un punt de llenguatge i ampliar el vocabulari).
L'ensenyament consisteix a assolir un equilibri adient entre la "fluïdesa" (la capacitat de l'alumne per fer-se entendre, encara que sigui amb alguns errors gramaticals) i “precisió” (escollir la "forma" correcta del temps verbal, frase etc.).

Si la lliçó tracta sobre demanar ajuda en una urgència mèdica, per exemple, serà més important la fluïdesa. Tanmateix, si la lliçó es centra en, per exemple, el pretèrit perfecte, el professor buscarà la precisió.

Sempre que sigui possible, els professors buscaran reduir la quantitat de temps dedicat a explicar les coses ("temps d'explicació del professor”), donant als estudiants més temps per parlar, escriure, escoltar i llegir.

Els professors poden organitzar i supervisar activitats socials i culturals, com ara portar els estudiants a sortides o visites d'interès educatiu.

L'ensenyament pot desenvolupar-se a universitats i centres d'educació complementària i superior, escoles d'idiomes privades, centres socials i llocs de treball. També hi ha oportunitats per donar classes privades, individualitzades, que poden fer-se en el domicili de l'estudiant o a casa del professor.

Perfil professional d'un Professor d'espanyol com a llengua estrangera

En aquesta feina, es necessita:
  • Bon coneixement de la gramàtica i la puntuació espanyola, i certs coneixements de fonologia.
  • Ser capaç d'animar, motivar i donar suport als estudiants.
  • Paciència, tacte i sensibilitat.
  • Habilitats organitzatives i de gestió de temps.
  • Confiança per posar-se davant d'una classe i ensenyar.
  • Energia, entusiasme i sentit de l'humor.
  • Imaginació i creativitat per desenvolupar i adaptar els recursos didàctics.
  • Saber escoltar i tenir capacitat d'observació.
Conèixer un idioma estranger pot resultar útil, però no és essencial, ja que en general es parla espanyol en tot moment durant les classes. El coneixement de llengües estrangeres pot ajudar a anticipar els problemes que els alumnes procedents d'entorns particulars tendeixen a experimentar en espanyol, per exemple, perquè un temps verbal espanyol no existeix en la seva llengua materna.

Quan s'ensenya espanyol a persones que treballen en el comerç o la indústria, pot ser útil tenir algun coneixement de terminologia mèdica, legal, tecnològica o de negocis.

Competències i habilitats d'un Professor d'espanyol com a llengua estrangera

  • Acompanya els estudiantes en sortides d'interès educatiu.
  • Actitud positiva.
  • Actitud responsable.
  • Aptituds per a la comunicació verbal i escrita.
  • Aptituds per a la planificació.
  • Aptituds per a l'ensenyament.
  • Aptituds per a l'escolta.
  • Aptituds per gestionar el temps.
  • Assisteix a reunions del professorat.
  • Autodisciplinat.
  • Ben organitzador.
  • Bo en gramàtica, puntuació i ortografia.
  • Capaç de donar explicacions clares i concises.
  • Capaç de guanyar-se el respecte dels altres.
  • Capaç de mantenir informació confidencial.
  • Capaç de portar-se bé amb diversos tipus de persones.
  • Capaç de treballar sota pressió.
  • Capaç d'estimular i motivar els altres.
  • Capaç d'imposar disciplina.
  • Capacitat per concentrar-se.
  • De confiança
  • Enèrgic.
  • Ensenya els estudiants la primera llengua dels quals no és l'espanyol.
  • Ensenya espanyol als seus alumnes.
  • Entusiasta.
  • Estableix i fa complir normes de comportament.
  • Fa feina d'oficina.
  • Habilitat lectora.
  • Habilitat per a escriure en anglès.
  • Habilitat per resoldre problemes.
  • Habilitats informàtiques.
  • Habilitats per presentar.
  • Identifica els alumnes que rendeixen menys del que s'espera.
  • Interessat en cultures diferents.
  • Observador.
  • Pacient.
  • Porta un registre d'assistència.
  • Posa al dia els seus coneixements sobre l'assignatura i es manté informat sobre qüestions pedagògiques.
  • Prepara els estudiants de cara als exàmens.
  • Prepara i planifica classes.
  • Proporciona ajuda a estudiants que pateixen problemes personals.
  • Proporciona guia.
  • Proporciona informació a la gent.
  • Proporciona suport extra a estudiants que ho necessiten.
  • Qualifica i avalua la feina feta pels estudiants.
  • Realitza observacions.
  • Redacta informes.
  • Tolerant.
  • Treballa amb persones de diferents cultures.
  • Treballa amb persones la primera llengua de les quals no és l'espanyol.
  • Treballa amb professionals de l'educació.
  • Usa diferents mètodes d'ensenyament per estimular l'interès i l'aprenentatge.

Professions relacionades