Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Professor d'Educació Física?

El mestre o professor d'Educació Física és la persona encarregada de dissenyar, programar, impartir i avaluar l'aprenentatge relacionat amb l'activitat física i l'esport en les diferents etapes educatives.

Aquests professionals fomenten el desenvolupament de les capacitats físiques de nens i adolescents, promouen la consciència i expressió corporal, transmeten hàbits de vida saludables i ensenyen tècniques i valors esportius.

És important destacar que l'Educació Física és una activitat professional regulada i només es pot accedir a ella mitjançant titulació universitària, que serà diferent en funció de l'etapa en la qual vulguis treballar i que t'habilitarà per a exercir en centres educatius públics, privats i concertats.

Per a ser mestre o mestra d'Educació Física en l'etapa de Primària, és a dir, amb alumnat d'entre 6 i 12 anys, és imprescindible superar el Grau en Educació Primària i obtenir l'especialització en Educació Física mitjançant la menció corresponent.

Per a ser professora o professor d'Educació Física en Educació Secundària Obligatòria (ESO), Batxillerat o Formació Professional, has de cursar el Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport i posteriorment el Màster Oficial en Formació del Professorat.

Si el teu objectiu és habilitar-te per a poder impartir Educació Física en qualsevol etapa educativa, et pot interessar el Doble Grau en Educació Primària i en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.

Funcions d'un Professor d'Educació Física

Les funcions d'una professora o professor d'Educació Física són:
  • Ensenyar a l'alumnat les regles i tècniques de diferents esports individuals i col·lectius com el bàsquet, handbol, voleibol, atletisme, gimnàstica, dansa, ciclisme, futbol, etc. fomentant en tot moment el joc net.
  • Planificar i dirigir activitats físiques i lúdiques adaptades a l'edat de l'alumnat, respectant les diferències individuals i promovent l'eliminació d'estereotips sexistes.
  • Dissenyar situacions d'aprenentatge inclusives que promoguin la convivència i permetin a tot l'alumnat gaudir de les activitats.
  • Gestionar el material esportiu de l'escola, vetllant pel seu bon estat i controlant la disponibilitat d'aquest.
  • Incorporar la dansa i els recursos musicals com a elements per a desenvolupar la motricitat, el ritme i l'expressió corporal.
  • Formar a l'alumnat, especialment als estudiants de Secundària, en aspectes teòrics de l'activitat física i de l'esport com ara dietètica i nutrició saludables, anatomia i fisiologia o prevenció i tractament de lesions esportives.
  • Resoldre conflictes i gestionar emocions negatives que puguin generar-se en el context de la pràctica motriu.
  • Avaluar el progrés de l'alumnat en la matèria d'Educació Física tenint en compte els criteris d'avaluació de cada cicle i etapa.
  • Promoure hàbits de vida saludables vinculats amb la pràctica de l'exercici físic i de l'esport.
  • Establir un ambient d'aprenentatge segur, estimulant i adequat per a l'edat dels estudiants.
  • Desenvolupar i dirigir activitats que fomentin tant l'aprenentatge autònom com el col·laboratiu.
  • Brindar suport personalitzat als estudiants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), aplicant les mesures corresponents per a atendre la diversitat.
  • Detectar dificultats concretes de nens o joves que puguin requerir la intervenció d'altres professionals especialitzats i transmetre la necessitat al tutor o tutora.
  • Participar en reunions de coordinació de claustre, avaluació o planificació.

Perfil professional d'un Professor d'Educació Física

Interessos

Els interessos que acostumen a tenir els professors i professores d'Educació Física són:

  • Adquirir competències en tècniques i mètodes per a brindar suport en el procés d'aprenentatge i desenvolupament de nens i joves.
  • Formar en la cura i la promoció de la salut i el benestar físic a través de l'ensenyament de l'activitat fisicoesportiva.
  • Col·laborar de manera conjunta amb altres professionals en la formació i desenvolupament de l'alumnat.
  • Fomentar activitats recreatives relacionades amb l'esport i l'activitat física.

Competències

Els professors i professores d'Educació Física han de tenir diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:

  • Coneixements sobre desenvolupament psicomotor dels nens i nenes d'entre 6 i 12 anys i de joves de 12 a 18 anys.
  • Domini de diverses estratègies i metodologies d'ensenyament i entrenament fisicoesportiu.
  • Domini de tècniques d'expressió corporal.
  • Coneixements d'eines per a promoure hàbits de vida saludables vinculats a les pràctiques relacionades amb l'exercici físic i l'esport.
  • Coneixement de les mesures d'atenció a la diversitat relacionades amb l'activitat física i esportiva.
  • Aplicació d'estratègies i eines de comunicació assertiva en l'entorn educatiu.
  • Domini del currículum de la matèria en l'etapa concreta en la qual exerceix l'activitat i capacitat per al desenvolupament de programacions didàctiques.
  • Ús d'eines d'avaluació ajustades al nivell educatiu corresponent per a mesurar el progrés dels estudiants i adaptar l'ensenyament en conseqüència.
  • Capacitat de treballar de manera efectiva en equips multidisciplinaris.

A més, és convenient que els professors i professores d'Educació Física tinguin les següents competències transversals:

  • Intel·ligència emocional.
  • Escolta activa.
  • Adaptació i flexibilitat.
  • Autonomia.
  • Treball en equip.
  • Expressió oral positiva.

Trets de personalitat

Els aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin els professors d'Educació Física són:

  • Empatia.
  • Paciència.
  • Creativitat.
  • Dinamisme.
  • Delicadesa.
  • Responsabilitat.

Professions relacionades