Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Mestre en Pedagogia Terapèutica?
La mestra o el mestre en Pedagogia Terapèutica és l'especialista encarregat d'acompanyar i oferir respostes educatives inclusives a tots els alumnes i, especialment, a aquells amb necessitats específiques de suport educatiu (NEAE).
Entre les seves funcions, facilita estratègies i metodologies per a treballar l'atenció a la diversitat des d'un enfocament inclusiu, proporciona una atenció individualitzada als alumnes amb necessitats educatives especials, assessora i brinda suport al professorat del centre, col·labora en l'elaboració d'adaptacions curriculars i participa en la coordinació dels professions que intervenen en l'educació de l'alumnat amb NEAE.
Aquests especialistes habitualment exerceixen el seu treball en centres d'Educació Infantil i Primària, però també poden exercir funcions d'atenció a la diversitat en Educació Secundària.
Per a accedir a aquesta professió regulada, es requereix cursar el Grau en Educació Primària o el Grau en Educació Infantil i, a més, obtenir l'esment corresponent a l'especialitat en Pedagogia Terapèutica o altres titulacions universitàries que habilitin per a l'acompliment de la professió, com poden ser el Grau en Pedagogia o el Màster Universitari en Psicopedagogia.
És important també que consultis els requisits per a treballar com a mestre en l'àmbit de l'educació especial en la Conselleria d'Educació de la teva comunitat autònoma.
Entre les seves funcions, facilita estratègies i metodologies per a treballar l'atenció a la diversitat des d'un enfocament inclusiu, proporciona una atenció individualitzada als alumnes amb necessitats educatives especials, assessora i brinda suport al professorat del centre, col·labora en l'elaboració d'adaptacions curriculars i participa en la coordinació dels professions que intervenen en l'educació de l'alumnat amb NEAE.
Aquests especialistes habitualment exerceixen el seu treball en centres d'Educació Infantil i Primària, però també poden exercir funcions d'atenció a la diversitat en Educació Secundària.
Per a accedir a aquesta professió regulada, es requereix cursar el Grau en Educació Primària o el Grau en Educació Infantil i, a més, obtenir l'esment corresponent a l'especialitat en Pedagogia Terapèutica o altres titulacions universitàries que habilitin per a l'acompliment de la professió, com poden ser el Grau en Pedagogia o el Màster Universitari en Psicopedagogia.
És important també que consultis els requisits per a treballar com a mestre en l'àmbit de l'educació especial en la Conselleria d'Educació de la teva comunitat autònoma.
Funcions d'un Mestre en Pedagogia Terapèutica
- Propiciar la inclusió de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
- Atendre directament a l'aula a alumnes que presenten característiques i necessitats molt específiques.
- Col·laborar amb el professorat per a elaborar la programació de l'aula i les adaptacions curriculars.
- Elaborar materials didàctics específics per a alumnes amb NESE.
- Coordinar-se amb tots els professionals que intervenen en l'educació de l'alumnat amb NESE.
- Identificar necessitats educatives especials, intervenir i realitzar un seguiment.
- Informar, secundar, assessorar i donar orientació a les famílies per a aconseguir una major col·laboració el procés d'ensenyament-aprenentatge.
- Col·laborar, assessorar i brindar suport a altres mestres i tutors.
Perfil professional d'un Mestre en Pedagogia Terapèutica
Interessos
Els mestre en Pedagogia Terapèutica normalment tenen interès en:- Oferir respostes educatives individualitzes als alumnes des d'un enfocament inclusiu.
- Afavorir la inclusió de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NEAE).
- Promoure oportunitats d'aprenentatge per a tots en els entorns educatius.
- Participar en el desenvolupament global dels alumnes per a facilitar la seva inclusió educativa i social.
Competències
Algunes competències tècniques recomanables per a ser mestre de Pedagogia Terapèutica són:- Coneixements sobre discapacitat, desenvolupament i aprenentatge.
- Domini d'estratègies i metodologies per a l'atenció a la diversitat.
- Elaboració i adaptació de materials didàctics.
- Coneixements sobre mesures de suport educatiu per a l'alumnat amb necessitats específiques.
- Maneig de recursos per a intervenir en dificultats de comunicació, lectura i escriptura.
- Escolta activa.
- Treball en equip.
- Intel·ligència emocional.
- Anàlisi i resolució de problemes.
- Aprenentatge permanent.
- Expressió oral positiva.
- Responsabilitat.
Trets de personalitat
Alguns aspectes de personalitat recomanables per a exercir la professió són:- Paciència.
- Assertivitat.
- Empatia.
- Delicadesa.
- Autocontrol.
- Motivació.
- Tolerància a l'estrès.