Què és un Mestre d'Educació Primària?
El mestre o mestra d'Educació Primària és el responsable de l'acompanyament i supervisió de l'aprenentatge de nens i nenes amb edats compreses entre els 6 i 12 anys, contribuint al desenvolupament integral dels estudiants.
S'encarreguen de la creació i adaptació de materials didàctics, així com de la planificació i execució de classes dissenyades per a satisfer les necessitats i particularitats individuals dels alumnes. Així mateix, tenen la responsabilitat d'avaluar els coneixements i habilitats adquirits durant el procés educatiu.
Aquests professionals exerceixen la seva tasca docent en centres educatius públics (mitjançant oposició o a través de la borsa d'ocupació pública per a mestres) i també en centres concertats i privats.
A més, poden treballar en aules hospitalàries i gestionar projectes educatius en museus, biblioteques, editorials i altres entitats que ofereixin serveis o productes dirigits a estudiants de Primària.
És important destacar que la professió de mestre o mestra d'Educació Primària està regulada i només es pot accedir a ella mitjançant l'obtenció del títol de Grau en Educació Primària, que habilita per a l'exercici de les diferents especialitats del cos.
Funcions d'un Mestre d'Educació Primària
Depenent de l’especialitat que exerceixi, les funcions d'un mestre o mestra d'Educació Primària poden ser:
- Elaborar plans d'estudi i activitats adaptades a l'àrea d'aprenentatge que s'imparteixi i a les edats i necessitats dels nens i nenes, fomentant l'interès per la matèria i l'aprenentatge tant autònom com col·laboratiu.
- Establir un ambient d'aprenentatge a l'aula que sigui segur, estimulant i adequat per a l'edat dels estudiants en cadascun dels tres cicles de l'etapa.
- Promoure el pensament crític i l'aprenentatge actiu.
- Fomentar hàbits d'estudi i competències tecnològiques.
- Promoure una correcta expressió oral i escrita en castellà, llengua cooficial i llengua estrangera.
- Afavorir la capacitat de valorar creacions artístiques i el respecte a diferents manifestacions culturals.
- Afavorir el coneixement del propi cos i el respecte a la diversitat afectiu-sexual, corporal i de gènere.
- Tutoritzar a l'alumnat oferint suport individualitzat a tots els estudiants en el seu procés d'aprenentatge i desenvolupament personal, tenint en compte les necessitats específiques de cadascun.
- Oferir orientació educativa, acadèmica i professional.
- Brindar suport personalitzat als estudiants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), aplicant les mesures corresponents per a atendre la diversitat.
- Identificar dificultats concretes de nens o nenes a l'aula que puguin requerir de la intervenció d'altres professionals especialitzats.
- Realitzar un seguiment del progrés i desenvolupament dels nens i nenes i avaluar els aprenentatges adquirits.
- Col·laborar estretament amb altres docents i personal escolar a l'aula i amb altres professionals com a mestres d'Educació Especial o pedagogs per a oferir una educació de qualitat.
- Participar en reunions de coordinació de claustre, avaluació o planificació.
- Programar reunions regulars amb les famílies per a mantenir-les informades sobre el progrés dels seus fills i filles.
Perfil professional d'un Mestre d'Educació Primària
Interessos
Els interessos que acostumen a tenir els mestres i mestres d'Educació Primària son:
- Promoure l'educació inclusiva i l'equitat social.
- Adquirir competències en tècniques i mètodes per a brindar suport en el procés d'aprenentatge i desenvolupament de nens i nenes de 6 a 12 anys.
- Desenvolupar habilitats que promoguin l'autonomia i el desenvolupament de pensament crític en els estudiants.
- Col·laborar de manera conjunta amb altres professionals en la formació i desenvolupament de l'alumnat.
Competències
Els mestres i les mestres d'Educació Primaria han de tenir diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:
- Coneixement sobre el desenvolupament intel·lectual dels nens i nenes d'entre 6 i 12 anys.
- Domini de diverses estratègies i metodologies d'ensenyament i programació didàctica.
- Habilitats de gestió de l'aula.
- Domini de l'àrea de coneixement impartida.
- Aplicació de mesures efectives d'atenció a la diversitat.
- Ús d'estratègies i eines de comunicació assertiva en l'entorn educatiu i en la comunicació amb les famílies.
- Domini de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) específiques de l'àmbit educatiu.
- Ús d'eines d'avaluació ajustades al nivell educatiu corresponent.
- Capacitat de treballar de manera efectiva en equips multidisciplinaris.
- Intel·ligència emocional.
- Escolta activa.
- Adaptació i flexibilitat.
- Autonomia.
- Treball en equip.
- Expressió oral positiva.
Trets de personalitat
Els aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin aquests professionals són:
- Empatia.
- Paciència.
- Creativitat.
- Dinamisme.
- Delicadesa.
- Responsabilitat.