Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Mestre d'Educació Primària?

El mestre o mestra d'Educació Primària és el responsable de l'acompanyament i supervisió de l'aprenentatge de nens i nenes amb edats compreses entre els 6 i 12 anys, contribuint al desenvolupament integral dels estudiants.

S'encarreguen de la creació i adaptació de materials didàctics, així com de la planificació i execució de classes dissenyades per a satisfer les necessitats i particularitats individuals dels alumnes. Així mateix, tenen la responsabilitat d'avaluar els coneixements i habilitats adquirits durant el procés educatiu.

Aquests professionals exerceixen la seva tasca docent en centres educatius públics (mitjançant oposició o a través de la borsa d'ocupació pública per a mestres) i també en centres concertats i privats.

A més, poden treballar en aules hospitalàries i gestionar projectes educatius en museus, biblioteques, editorials i altres entitats que ofereixin serveis o productes dirigits a estudiants de Primària.

És important destacar que la professió de mestre o mestra d'Educació Primària està regulada i només es pot accedir a ella mitjançant l'obtenció del títol de Grau en Educació Primària, que habilita per a l'exercici de les diferents especialitats del cos.

Funcions d'un Mestre d'Educació Primària

Depenent de l’especialitat que exerceixi, les funcions d'un mestre o mestra d'Educació Primària poden ser:

  • Elaborar plans d'estudi i activitats adaptades a l'àrea d'aprenentatge que s'imparteixi i a les edats i necessitats dels nens i nenes, fomentant l'interès per la matèria i l'aprenentatge tant autònom com col·laboratiu.
  • Establir un ambient d'aprenentatge a l'aula que sigui segur, estimulant i adequat per a l'edat dels estudiants en cadascun dels tres cicles de l'etapa.
  • Promoure el pensament crític i l'aprenentatge actiu.
  • Fomentar hàbits d'estudi i competències tecnològiques.
  • Promoure una correcta expressió oral i escrita en castellà, llengua cooficial i llengua estrangera.
  • Afavorir la capacitat de valorar creacions artístiques i el respecte a diferents manifestacions culturals.
  • Afavorir el coneixement del propi cos i el respecte a la diversitat afectiu-sexual, corporal i de gènere.
  • Tutoritzar a l'alumnat oferint suport individualitzat a tots els estudiants en el seu procés d'aprenentatge i desenvolupament personal, tenint en compte les necessitats específiques de cadascun.
  • Oferir orientació educativa, acadèmica i professional.
  • Brindar suport personalitzat als estudiants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), aplicant les mesures corresponents per a atendre la diversitat.
  • Identificar dificultats concretes de nens o nenes a l'aula que puguin requerir de la intervenció d'altres professionals especialitzats.
  • Realitzar un seguiment del progrés i desenvolupament dels nens i nenes i avaluar els aprenentatges adquirits.
  • Col·laborar estretament amb altres docents i personal escolar a l'aula i amb altres professionals com a mestres d'Educació Especial o pedagogs per a oferir una educació de qualitat.
  • Participar en reunions de coordinació de claustre, avaluació o planificació.
  • Programar reunions regulars amb les famílies per a mantenir-les informades sobre el progrés dels seus fills i filles.

Perfil professional d'un Mestre d'Educació Primària

Interessos

Els interessos que acostumen a tenir els mestres i mestres d'Educació Primària son:

  • Promoure l'educació inclusiva i l'equitat social.
  • Adquirir competències en tècniques i mètodes per a brindar suport en el procés d'aprenentatge i desenvolupament de nens i nenes de 6 a 12 anys.
  • Desenvolupar habilitats que promoguin l'autonomia i el desenvolupament de pensament crític en els estudiants.
  • Col·laborar de manera conjunta amb altres professionals en la formació i desenvolupament de l'alumnat.

Competències

Els mestres i les mestres d'Educació Primaria han de tenir diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:

  • Coneixement sobre el desenvolupament intel·lectual dels nens i nenes d'entre 6 i 12 anys.
  • Domini de diverses estratègies i metodologies d'ensenyament i programació didàctica.
  • Habilitats de gestió de l'aula.
  • Domini de l'àrea de coneixement impartida.
  • Aplicació de mesures efectives d'atenció a la diversitat.
  • Ús d'estratègies i eines de comunicació assertiva en l'entorn educatiu i en la comunicació amb les famílies.
  • Domini de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) específiques de l'àmbit educatiu.
  • Ús d'eines d'avaluació ajustades al nivell educatiu corresponent.
  • Capacitat de treballar de manera efectiva en equips multidisciplinaris.
A més, és convenient que els mestres d'Educació Primària tinguin algunes de les següents competències transversals:
  • Intel·ligència emocional.
  • Escolta activa.
  • Adaptació i flexibilitat.
  • Autonomia.
  • Treball en equip.
  • Expressió oral positiva.

Trets de personalitat

Els aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin aquests professionals són:

  • Empatia.
  • Paciència.
  • Creativitat.
  • Dinamisme.
  • Delicadesa.
  • Responsabilitat.

Professions relacionades