Què és un Mestre d'Educació Infantil?
El mestre o mestra d'Educació Infantil exerceix un paper fonamental com a especialista en l'acompanyament i supervisió de l'aprenentatge i desenvolupament de nens i nenes d'edats compreses entre 0 i 6 anys.
Pot treballar com a docent en centres educatius que imparteixin qualsevol dels dos cicles de l'etapa: primer cicle (0 a 3 anys) o segon cicle (3-6).
Aquest professional es dedica a la creació i adaptació de materials didàctics, així com a la planificació i execució de classes adaptades a les necessitats i característiques individuals dels alumnes. A més, s'encarrega de valorar el progrés en l'adquisició de coneixements, habilitats i hàbits.
Aquests professionals exerceixen la seva labor docent en centres educatius públics (mitjançant oposició o a través de la borsa d'ocupació pública per a mestres) i també en centres concertats i privats.
També és important saber que per a exercir com a educador infantil en el primer cicle de l'etapa (0 a 3 anys) pots cursar estudis de Formació Professional.
Funcions d'un Mestre d'Educació Infantil
- Elaborar plans d'estudi adaptats a les edats i necessitats dels nens i nenes, abordant aspectes cognitius, emocionals, motrius i socials des d'una perspectiva integral, per al seu desenvolupament òptim.
- Establir un ambient d'aprenentatge a l'aula que sigui segur, estimulant i adequat per a l'edat de l'alumnat.
- Crear i guiar activitats que promoguin l'aprenentatge autònom i col·laboratiu.
- Realitzar un seguiment del progrés i desenvolupament dels nens i nenes.
- Promoure hàbits d'higiene i autonomia.
- Programar reunions regulars amb les famílies per a mantenir-les informades sobre el progrés dels seus fills i filles.
- Dissenyar i implementar activitats que fomentin l'experimentació artística i la creativitat plàstica.
- Brindar suport individualitzat a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) aplicant les mesures corresponents per a atendre la diversitat.
- Estimular l'interès i la competència en diferents àrees de coneixement mitjançant activitats apropiades i adaptades a l'edat.
- Col·laborar estretament amb altres docents i personal escolar a l'aula, i amb altres professionals com a mestres d'Educació Especial o pedagogs per a oferir una educació de qualitat.
- Participar en reunions de coordinació de claustre, avaluació o planificació.
- Identificar dificultats concretes d'aprenentatge o desenvolupament que puguin requerir de la intervenció d'altres professionals especialitzats.
- Crear material didàctic i educatiu adaptat a les necessitats de treball de l'alumnat.
Perfil professional d'un Mestre d'Educació Infantil
Interessos
Els interessos que acostumen a tenir els mestres i mestres d'Educació Infantil son:
- Fomentar la igualtat social i l'equitat a través de la promoció de l'educació inclusiva.
- Aplicar tècniques i mètodes diversos per a oferir suport i acompanyament a nens i nenes menors de 6 anys.
- Desenvolupar habilitats per a estimular l'autonomia i el desenvolupament motor de l'alumnat.
- Treballar de manera col·laborativa amb altres professionals en la formació i desenvolupament dels alumnes i alumnes.
- Acompanyar als nens i nenes en el seu procés d'aprenentatge i creixement, tenint en compte les seves necessitats i característiques individuals.
Competències
Els mestres i las mestres d'Educació Infantil ha de tenir diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:
- Coneixements sobre el desenvolupament motriu i intel·lectual dels nens i nenes menors de 6 anys.
- Domini d'estratègies i metodologies d'ensenyament.
- Coneixements de programació i adaptació curricular.
- Elaboració i adaptació de materials didàctics.
- Coneixement d'estratègies i eines sobre comunicació assertiva.
- Maneig de recursos per a la intervenció adaptada a totes les necessitats de l'alumnat.
- Domini d'eines de planificació i organització.
- Coneixements sobre didàctica i estratègies d'aprenentatge.
- Domini d'eines d'avaluació adaptades al nivell educatiu.
- Coneixements sobre atenció a la diversitat.
- Capacitat per a treballar en equips multidisciplinaris.
- Intel·ligència emocional.
- Escolta activa.
- Adaptació i flexibilitat.
- Autonomia.
- Treball en equip.
- Expressió oral positiva.
Trets de personalitat
Els aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin aquests professionals són:
- Empatia.
- Paciència.
- Creativitat.
- Dinamisme.
- Delicadesa.
- Responsabilitat.