Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Mestre d'Educació Infantil?

El mestre o mestra d'Educació Infantil exerceix un paper fonamental com a especialista en l'acompanyament i supervisió de l'aprenentatge i desenvolupament de nens i nenes d'edats compreses entre 0 i 6 anys.

Pot treballar com a docent en centres educatius que imparteixin qualsevol dels dos cicles de l'etapa: primer cicle (0 a 3 anys) o segon cicle (3-6).

Aquest professional es dedica a la creació i adaptació de materials didàctics, així com a la planificació i execució de classes adaptades a les necessitats i característiques individuals dels alumnes. A més, s'encarrega de valorar el progrés en l'adquisició de coneixements, habilitats i hàbits.

Aquests professionals exerceixen la seva labor docent en centres educatius públics (mitjançant oposició o a través de la borsa d'ocupació pública per a mestres) i també en centres concertats i privats.

És important destacar que la professió de mestre o mestra d'Educació Infantil està regulada i només es pot accedir a ella mitjançant l'obtenció del títol de Grau en Educació Infantil. Tingues en compte que aquest Grau té unes proves d'accés especifiques a Catalunya.

També és important saber que per a exercir com a educador infantil en el primer cicle de l'etapa (0 a 3 anys) pots cursar estudis de Formació Professional.

Funcions d'un Mestre d'Educació Infantil

Les funcions d'un mestre o mestra d'Educació Infantil son:
  • Elaborar plans d'estudi adaptats a les edats i necessitats dels nens i nenes, abordant aspectes cognitius, emocionals, motrius i socials des d'una perspectiva integral, per al seu desenvolupament òptim.
  • Establir un ambient d'aprenentatge a l'aula que sigui segur, estimulant i adequat per a l'edat de l'alumnat.
  • Crear i guiar activitats que promoguin l'aprenentatge autònom i col·laboratiu.
  • Realitzar un seguiment del progrés i desenvolupament dels nens i nenes.
  • Promoure hàbits d'higiene i autonomia.
  • Programar reunions regulars amb les famílies per a mantenir-les informades sobre el progrés dels seus fills i filles.
  • Dissenyar i implementar activitats que fomentin l'experimentació artística i la creativitat plàstica.
  • Brindar suport individualitzat a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) aplicant les mesures corresponents per a atendre la diversitat.
  • Estimular l'interès i la competència en diferents àrees de coneixement mitjançant activitats apropiades i adaptades a l'edat.
  • Col·laborar estretament amb altres docents i personal escolar a l'aula, i amb altres professionals com a mestres d'Educació Especial o pedagogs per a oferir una educació de qualitat.
  • Participar en reunions de coordinació de claustre, avaluació o planificació.
  • Identificar dificultats concretes d'aprenentatge o desenvolupament que puguin requerir de la intervenció d'altres professionals especialitzats.
  • Crear material didàctic i educatiu adaptat a les necessitats de treball de l'alumnat.

Perfil professional d'un Mestre d'Educació Infantil

Interessos

Els interessos que acostumen a tenir els mestres i mestres d'Educació Infantil son:

  • Fomentar la igualtat social i l'equitat a través de la promoció de l'educació inclusiva.
  • Aplicar tècniques i mètodes diversos per a oferir suport i acompanyament a nens i nenes menors de 6 anys.
  • Desenvolupar habilitats per a estimular l'autonomia i el desenvolupament motor de l'alumnat.
  • Treballar de manera col·laborativa amb altres professionals en la formació i desenvolupament dels alumnes i alumnes.
  • Acompanyar als nens i nenes en el seu procés d'aprenentatge i creixement, tenint en compte les seves necessitats i característiques individuals.

Competències

Els mestres i las mestres d'Educació Infantil ha de tenir diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:

  • Coneixements sobre el desenvolupament motriu i intel·lectual dels nens i nenes menors de 6 anys.
  • Domini d'estratègies i metodologies d'ensenyament.
  • Coneixements de programació i adaptació curricular.
  • Elaboració i adaptació de materials didàctics.
  • Coneixement d'estratègies i eines sobre comunicació assertiva.
  • Maneig de recursos per a la intervenció adaptada a totes les necessitats de l'alumnat.
  • Domini d'eines de planificació i organització.
  • Coneixements sobre didàctica i estratègies d'aprenentatge.
  • Domini d'eines d'avaluació adaptades al nivell educatiu.
  • Coneixements sobre atenció a la diversitat.
  • Capacitat per a treballar en equips multidisciplinaris.
A més, és convenient que els mestres d'Educació Infantil tinguin algunes de les següents competències transversals:
  • Intel·ligència emocional.
  • Escolta activa.
  • Adaptació i flexibilitat.
  • Autonomia.
  • Treball en equip.
  • Expressió oral positiva.

Trets de personalitat

Els aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin aquests professionals són:

  • Empatia.
  • Paciència.
  • Creativitat.
  • Dinamisme.
  • Delicadesa.
  • Responsabilitat.

Professions relacionades