Què és un Guia turístic?
El guia turístic o la guia turística és l'especialista a organitzar, coordinar i reservar rutes, tours o viatges i mostrar llocs d'interès, ciutats o regions a grups de turistes.
Els guies turístics poden dissenyar, planificar i configurar paquets de viatge, rutes turístiques o tours. També comuniquen i realitzen explicacions sobre història, cultura, patrimoni o art, entre d'altres, a grups de visitants.
Aquests professionals atenen els usuaris en les seves vacances, per la qual cosa poden treballar festius i caps de setmana.
La professió de guia turístic està regulada per cada comunitat autònoma. Per exercir-la és obligatori obtenir una habilitació.
A Catalunya, per obtenir l’habilitació cal acreditar la qualificació professional requerida per exercir l’activitat de guia de turisme. Algunes de les titulacions acadèmiques que permeten demostrar aquesta qualificació són:
- Títol d'FP de Tècnic Superior en Guia, Informació i Assistències Turístiques.
- Certificat Professional en Promoció Turística Local i Informació al Visitant.
- Grau en Turisme.
També es requereix el domini d'idiomes per informar correctament els turistes estrangers.
Per obtenir mes informació sobre els requisits exigits i els tràmits per sol·licitar l'habilitació pots consultar la web del Canal Empresa de la Generalitat de Catalunya.
Funcions d'un Guia turístic
Les funcions d'un guia turístic o d'una guia turística són diverses. Algunes d'aquestes funcions són:
- Reservar i preparar les diferents entrades a punts turístics, transport per arribar als llocs d'interès, així com els àpats i l'allotjament, si es requereix.
- Dissenyar i planificar itineraris tenint en compte el nombre d'usuaris, el temps disponible i la meteorologia.
- Realitzar pressupostos i planificar els recursos disponibles.
- Donar la benvinguda i rebre els usuaris.
- Informar de manera efectiva en diferents idiomes.
- Realitzar explicacions orals sobre els llocs que es visiten, proporcionant informació objectiva i clara.
- Respondre a dubtes o qüestions plantejades pels viatgers, aportant informació rellevant per al seu viatge.
- Atendre de forma personalitzada les problemàtiques que puguin sorgir durant el viatge o visita.
- Supervisar la seguretat del grup.
- Adaptar la planificació tenint en compte inconvenients causats per la meteorologia o altres obstacles aliens a l'organització.
- Fomentar el respecte al patrimoni cultural i natural i promoure pràctiques de turisme sostenible.
- Mantenir una comunicació efectiva amb els proveïdors de serveis externs i altres guies turístics.
- Avaluar el treball realitzat un cop finalitzat el viatge, tour o ruta.
- Gestionar les queixes, reclamacions o suggeriments dels usuaris.
- Elaborar informes per notificar a l'empresa responsable de l'organització com s'ha desenvolupat la visita o tour.
- Realitzar propostes de millora per a futures visites.
Perfil professional d'un Guia turístic
Interessos
Les persones que exerceixen de guia turístic solen tenir els interessos següents:
- Informar sobre fets històrics, culturals i manifestacions artístiques.
- Guiar turistes.
- Conèixer i relacionar-se amb persones de diferents cultures i regions del món.
- Conèixer i explorar països, ciutats i regions noves.
- Aprendre sobre cultura, gastronomia, art i història de diferents parts del món.
Competències
Un guia turístic ha de comptar amb diferents habilitats, coneixements i capacitats tècniques:
- Coneixement detallat sobre la història, el patrimoni i la cultura del lloc on exerceix la seva activitat.
- Domini i fluïdesa en l'ús d'idiomes, en especial la llengua anglesa. Depenent de la nacionalitat dels visitants caldrà dominar també altres llengües.
- Coneixement de les opcions i horaris del transport requerit.
- Domini de programes informàtics de gestió turística i reserves.
- Interpretació de mapes i guies turístiques.
- Coneixement de l'oferta turística existent per a proposar visites alternatives que atreguin als turistes.
- Domini de tecnologies com telèfons mòbils, micròfon o tablet.
A més, és convenient posseir les competències transversals següents:
- Autonomia.
- Coneixement de llengua(s) estrangera(s).
- Planificació i organització.
- Adaptació i flexibilitat.
- Expressió oral positiva.
- Orientació al client.
- Treball en equip.
Trets de personalitat
D'altra banda, els aspectes de personalitat que caracteritzen aquests professionals són:
- Amabilitat.
- Proactivitat.
- Tolerància a l'estrès.
- Sociabilitat.
- Curiositat.
- Creativitat.
- Puntualitat.