Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Guia turístic?

El guia turístic o la guia turística és l'especialista a organitzar, coordinar i reservar rutes, tours o viatges i mostrar llocs d'interès, ciutats o regions a grups de turistes.

Els guies turístics poden dissenyar, planificar i configurar paquets de viatge, rutes turístiques o tours. També comuniquen i realitzen explicacions sobre història, cultura, patrimoni o art, entre d'altres, a grups de visitants.

Aquests professionals atenen els usuaris en les seves vacances, per la qual cosa poden treballar festius i caps de setmana.

La professió de guia turístic està regulada per cada comunitat autònoma. Per exercir-la és obligatori obtenir una habilitació. 

A Catalunya, per obtenir l’habilitació cal acreditar la qualificació professional requerida per exercir l’activitat de guia de turisme. Algunes de les titulacions acadèmiques que permeten demostrar aquesta qualificació són:

  • Títol d'FP de Tècnic Superior en Guia, Informació i Assistències Turístiques.
  • Certificat Professional en Promoció Turística Local i Informació al Visitant.
  • Grau en Turisme.

També es requereix el domini d'idiomes per informar correctament els turistes estrangers.

Per obtenir mes informació sobre els requisits exigits i els tràmits per sol·licitar l'habilitació pots consultar la web del Canal Empresa de la Generalitat de Catalunya.

Funcions d'un Guia turístic

Les funcions d'un guia turístic o d'una guia turística són diverses. Algunes d'aquestes funcions són:

  • Reservar i preparar les diferents entrades a punts turístics, transport per arribar als llocs d'interès, així com els àpats i l'allotjament, si es requereix.
  • Dissenyar i planificar itineraris tenint en compte el nombre d'usuaris, el temps disponible i la meteorologia.
  • Realitzar pressupostos i planificar els recursos disponibles.
  • Donar la benvinguda i rebre els usuaris.
  • Informar de manera efectiva en diferents idiomes.
  • Realitzar explicacions orals sobre els llocs que es visiten, proporcionant informació objectiva i clara.
  • Respondre a dubtes o qüestions plantejades pels viatgers, aportant informació rellevant per al seu viatge.
  • Atendre de forma personalitzada les problemàtiques que puguin sorgir durant el viatge o visita.
  • Supervisar la seguretat del grup.
  • Adaptar la planificació tenint en compte inconvenients causats per la meteorologia o altres obstacles aliens a l'organització.
  • Fomentar el respecte al patrimoni cultural i natural i promoure pràctiques de turisme sostenible.
  • Mantenir una comunicació efectiva amb els proveïdors de serveis externs i altres guies turístics.
  • Avaluar el treball realitzat un cop finalitzat el viatge, tour o ruta.
  • Gestionar les queixes, reclamacions o suggeriments dels usuaris.
  • Elaborar informes per notificar a l'empresa responsable de l'organització com s'ha desenvolupat la visita o tour.
  • Realitzar propostes de millora per a futures visites.

Perfil professional d'un Guia turístic

Interessos

Les persones que exerceixen de guia turístic solen tenir els interessos següents:

  • Informar sobre fets històrics, culturals i manifestacions artístiques.
  • Guiar turistes.
  • Conèixer i relacionar-se amb persones de diferents cultures i regions del món.
  • Conèixer i explorar països, ciutats i regions noves.
  • Aprendre sobre cultura, gastronomia, art i història de diferents parts del món.

Competències

Un guia turístic ha de comptar amb diferents habilitats, coneixements i capacitats tècniques:

  • Coneixement detallat sobre la història, el patrimoni i la cultura del lloc on exerceix la seva activitat.
  • Domini i fluïdesa en l'ús d'idiomes, en especial la llengua anglesa. Depenent de la nacionalitat dels visitants caldrà dominar també altres llengües.
  • Coneixement de les opcions i horaris del transport requerit.
  • Domini de programes informàtics de gestió turística i reserves.
  • Interpretació de mapes i guies turístiques.
  • Coneixement de l'oferta turística existent per a proposar visites alternatives que atreguin als turistes.
  • Domini de tecnologies com telèfons mòbils, micròfon o tablet.

A més, és convenient posseir les competències transversals següents:

  • Autonomia.
  • Coneixement de llengua(s) estrangera(s).
  • Planificació i organització.
  • Adaptació i flexibilitat.
  • Expressió oral positiva.
  • Orientació al client.
  • Treball en equip. 

Trets de personalitat

D'altra banda, els aspectes de personalitat que caracteritzen aquests professionals són:

  • Amabilitat.
  • Proactivitat.
  • Tolerància a l'estrès.
  • Sociabilitat.
  • Curiositat.
  • Creativitat.
  • Puntualitat.

Professions relacionades