Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Gestor cultural?
Els gestors culturals s'encarreguen de la gestió d'entitats culturals, com ara teatres, orquestres, sales de concerts, galeries d'art o centres d'art. La feina consisteix a fer d'enllaç amb els directors i altres organitzadors de la seu. Alguns també tenen responsabilitats financeres.
Funcions d'un Gestor cultural
Els gestors que participen en la gestió d’entitats culturals, com ara teatres, orquestres, sales de concerts, galeries d’art o centres d’art, es coneixen amb el nom de gestors culturals.
Les tasques del gestor cultural inclouen:
La majoria de les entitats necessiten diners procedents de fons públics i privats per complementar els ingressos de taquilla. Per aquest motiu, els gestors culturals participen en la negociació del finançament amb diverses persones. Per exemple, s’han de reunir amb:
En llocs com ara teatres, els gestors culturals s’asseguren del compliment de les lleis relatives a la concessió de llicències de bars i restaurants, així com dels drets i aspectes de la seguretat pública. També poden assumir la responsabilitat de la neteja, el manteniment i la seguretat dels edificis.
Moltes entitats també tenen artistes en gira, de manera que generalment el gestor cultural és qui s’encarrega de fixar dates, trobar llocs i organitzar el viatge i l’allotjament dels artistes.
Els gestors culturals també han de supervisar el personal de l’entitat. Examinen el procés d’entrevistes i selecció de personal, negocien els contractes laborals i fan front als problemes relacionats amb la capacitació del personal i les condicions de treball. La igualtat d'oportunitats també pot formar part de la responsabilitat d’aquests professionals.
En algunes entitats, el gestor cultural també s’encarrega de les relacions públiques i la negociació dels serveis que s’ofereixen al públic. Per exemple, escriuen fullets i programes, parlen sobre el disseny dels pamflets amb dissenyadors de cartells i s’asseguren que el material de les impressores es rep a temps.
El gestor cultural treballa en estreta col·laboració amb diaris, la ràdio i la televisió, per promoure les obres a través dels mitjans de comunicació i concertar entrevistes amb artistes i directors.
Les tasques del gestor cultural inclouen:
- Gestió general.
- Planificació i recepció d’esdeveniments.
- Premsa i relacions públiques.
- Negociacions.
- Recaptació de fons.
- Control pressupostari.
- Gestió turística.
- Control de diferents tasques relacionades amb l'aspecte cultural, per exemple, la restauració.
La majoria de les entitats necessiten diners procedents de fons públics i privats per complementar els ingressos de taquilla. Per aquest motiu, els gestors culturals participen en la negociació del finançament amb diverses persones. Per exemple, s’han de reunir amb:
- Persones responsables de subvencions relatives al Consell de les Arts i les Juntes Regionals de les Arts.
- Subvencions d’ajuntaments.
- Patrocinadors privats i fideïcomisos caritatius, en relació amb el patrocini privat.
En llocs com ara teatres, els gestors culturals s’asseguren del compliment de les lleis relatives a la concessió de llicències de bars i restaurants, així com dels drets i aspectes de la seguretat pública. També poden assumir la responsabilitat de la neteja, el manteniment i la seguretat dels edificis.
Moltes entitats també tenen artistes en gira, de manera que generalment el gestor cultural és qui s’encarrega de fixar dates, trobar llocs i organitzar el viatge i l’allotjament dels artistes.
Els gestors culturals també han de supervisar el personal de l’entitat. Examinen el procés d’entrevistes i selecció de personal, negocien els contractes laborals i fan front als problemes relacionats amb la capacitació del personal i les condicions de treball. La igualtat d'oportunitats també pot formar part de la responsabilitat d’aquests professionals.
En algunes entitats, el gestor cultural també s’encarrega de les relacions públiques i la negociació dels serveis que s’ofereixen al públic. Per exemple, escriuen fullets i programes, parlen sobre el disseny dels pamflets amb dissenyadors de cartells i s’asseguren que el material de les impressores es rep a temps.
El gestor cultural treballa en estreta col·laboració amb diaris, la ràdio i la televisió, per promoure les obres a través dels mitjans de comunicació i concertar entrevistes amb artistes i directors.
Perfil professional d'un Gestor cultural
Per ser gestor cultural, cal:
- Posseir coneixements amplis sobre art, en particular sobre l'àmbit artístic per al qual treballen.
- Organitzar-se bé i tenir facilitat per administrar-se el temps.
- Posseir aptituds per a la comunicació i la negociació.
- Tenir habilitats per a les TI, incloent-hi processament de textos i fulls de càlcul.
- Posseir coneixements bàsics d'administració financera.
- Tenir capacitat de treballar en equip, així com de forma independent.
- Ser capaç d'automotivar-se i tenir iniciativa.
- Ser de confiança i flexible.
Competències i habilitats d'un Gestor cultural
- Aptituds per a la gestió financera.
- Aptituds per a la planificació.
- Aptituds per gestionar el temps.
- Aptituds per gestionar pressupostos.
- Aptituds per negociar.
- Capaç de prendre la iniciativa.
- Capaç de treballar amb venciments.
- Capacitat per a treballar en equip.
- Capacitat per prioritzar tasques.
- Capacitats organitzatives.
- Crea i produeix polítiques i estratègies de màrqueting.
- Dirigeix i supervisa el personal.
- Dirigeix un teatre, orquestra, auditori, galeria d'art o centre d'art.
- Emprenedor.
- Enfocament flexible.
- Entusiasta.
- Estil d'escriptura creatiu.
- Flexible.
- Habilitat per resoldre problemes.
- Habilitats comunicatives.
- Habilitats en informàtica.
- Habilitats per a l'administració.
- Habilitats socials.
- Identifica formació professional i quins recursos calen.
- Planifica i realitza esdeveniments.
- Prepara fullets, programes i pòsters.
- Redacta el text per a fullets, programes i pòsters
- Responsable de contractar personal.
- Responsable de la recaptació de fons.
- Segur.
- S'encarrega dels artistes i l'equip de gira.
- Tracta amb la premsa, mitjans de comunicació i relacions públiques.
- Treballa en equip.