Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Entrevistador d'estudis de mercat?
Els entrevistadors d'estudis de mercat recopilen fets i opinions a través d'entrevistes al públic o als membres d'una empresa. Acostumen a seguir un format establert i registren les respostes en un qüestionari. L'entrevista es pot fer cara a cara al carrer o al domicili dels entrevistats o bé per telèfon.
Funcions d'un Entrevistador d'estudis de mercat
Els estudis de mercat es porten a terme per diferents raons. Als fabricants i els anunciants que venen productes i serveis els interessa esbrinar el que la gent necessita, vol, troba agradable i troba desagradable, ja que d’aquesta manera poden fabricar els productes adequats per augmentar les seves vendes.
L’ús de les enquestes d’opinió és un tipus d’estudi de mercat que abraça una sèrie de temes, des de punts de vista sobre temes polítics/econòmics i la tendència de vot, fins al grau de suport a la família real.
Les institucions com els governs centrals i locals a vegades utilitzen estudis de mercat per esbrinar què pensa la gent sobre temes com ara les polítiques ambientals o les propostes d’urbanisme.
Els entrevistadors d’estudis de mercat acostumen a recollir informació a través de qüestionaris (sovint en l’ordinador portàtil). Pregunten, per exemple:
Han de seguir durant cada entrevista un procediment curosament controlat. Han de tenir cura a evitar fer o dir alguna cosa que pugui influir en les respostes dels entrevistats. A vegades, els entrevistadors han de registrar exactament el que diu la persona, paraula per paraula. En el cas d’unes altres preguntes o enquestes,han d’introduir en forma de codi les respostes dels entrevistats.
Els professionals que treballen en centres comercials s’apropen a les persones que al seu entendre pertanyen al grup que necessiten. Les entrevistes a peu de carrer i per telèfon tendeixen a ser força curtes. Alguns entrevistadors van de porta en porta i pregunten els veïns si poden entrevistar-los al seu domicili.
Alguns entrevistadors treballen en centres d'atenció telefònica o des de casa; fan les entrevistes totalment per telèfon, i graven les respostes en un sistema d’entrevistes telefòniques assistit per ordinador.
A vegades els entrevistadors treballen en equip per realitzar hall tests. Aquests suposen buscar persones que reuneixin les condicions de la prova (per exemple, que tots ells compren una determinada marca de refresc) i se’ls demana que passin una estona provant un nou producte o mirant embolcalls i envasos. Això sol portar-se a terme en una sala llogada al centre d'una ciutat.
Per a alguns tipus d’estudi, els entrevistadors visiten les persones en el seu domicili o mantenen entrevistes de grup (conegudes com a grups temàtics o focus groups) que han disposat de manera especial. Això pot fer-se per realitzar entrevistes més en profunditat o de cara a la introducció de nous productes, a fi que els provin els consumidors.
Alguns entrevistadors treballen a l’aire lliure i en tota mena de condicions climàtiques.
L’ús de les enquestes d’opinió és un tipus d’estudi de mercat que abraça una sèrie de temes, des de punts de vista sobre temes polítics/econòmics i la tendència de vot, fins al grau de suport a la família real.
Les institucions com els governs centrals i locals a vegades utilitzen estudis de mercat per esbrinar què pensa la gent sobre temes com ara les polítiques ambientals o les propostes d’urbanisme.
Els entrevistadors d’estudis de mercat acostumen a recollir informació a través de qüestionaris (sovint en l’ordinador portàtil). Pregunten, per exemple:
- quins noms de marca o anuncis publicitaris reconeixen els enquestats
- quins productes utilitzen
- fins a quin punt els agrada o no els agrada alguna cosa
- on acostumen a comprar
- quant estarien disposats a pagar per un determinat article
- si provarien nous tipus de productes.
Han de seguir durant cada entrevista un procediment curosament controlat. Han de tenir cura a evitar fer o dir alguna cosa que pugui influir en les respostes dels entrevistats. A vegades, els entrevistadors han de registrar exactament el que diu la persona, paraula per paraula. En el cas d’unes altres preguntes o enquestes,han d’introduir en forma de codi les respostes dels entrevistats.
Els professionals que treballen en centres comercials s’apropen a les persones que al seu entendre pertanyen al grup que necessiten. Les entrevistes a peu de carrer i per telèfon tendeixen a ser força curtes. Alguns entrevistadors van de porta en porta i pregunten els veïns si poden entrevistar-los al seu domicili.
Alguns entrevistadors treballen en centres d'atenció telefònica o des de casa; fan les entrevistes totalment per telèfon, i graven les respostes en un sistema d’entrevistes telefòniques assistit per ordinador.
A vegades els entrevistadors treballen en equip per realitzar hall tests. Aquests suposen buscar persones que reuneixin les condicions de la prova (per exemple, que tots ells compren una determinada marca de refresc) i se’ls demana que passin una estona provant un nou producte o mirant embolcalls i envasos. Això sol portar-se a terme en una sala llogada al centre d'una ciutat.
Per a alguns tipus d’estudi, els entrevistadors visiten les persones en el seu domicili o mantenen entrevistes de grup (conegudes com a grups temàtics o focus groups) que han disposat de manera especial. Això pot fer-se per realitzar entrevistes més en profunditat o de cara a la introducció de nous productes, a fi que els provin els consumidors.
Alguns entrevistadors treballen a l’aire lliure i en tota mena de condicions climàtiques.
Perfil professional d'un Entrevistador d'estudis de mercat
Per ser entrevistador d’estudis de mercat, es necessita:
- Que li agradi parlar amb la gent.
- Ser capaç de fer preguntes objectivament.
- Prestar atenció als detalls.
- Estar ben organitzat i motivat, ser capaç de treballar sense supervisió.
- Registrar les respostes minuciosament i anotar comentaris breus i clarament.
- Ser persistent i persuasiu.
- Tenir una personalitat amable i agradable.
- Saber escoltar.
- Tenir una veu clara.
- Tenir confiança en si mateix.
- Tenir facilitat per sortir-se’n bé per telèfon.
- Tenir coneixements de TIC per la captura electrònica de dades.
Competències i habilitats d'un Entrevistador d'estudis de mercat
- Amable.
- Aptituds per a l'escolta.
- Aptituds per portar registres.
- Ben organitzador.
- Bon tracte per telèfon.
- Capaç de plantejar preguntes de manera objectiva.
- Capaç de prestar atenció al detall.
- Capaç de seguir procediments establerts.
- Capaç de treballar sense supervisió.
- Capaç d'entaular bones relacions amb la gent.
- Capacitats organitzatives.
- Dirigeix "Hall tests".
- Dirigeix debats en grup.
- Educat.
- Emprenedor.
- Entrevista a persones a casa seva o al seu lloc de treball.
- Entrevista a persones al carrer o en centres comercials.
- Habilitats comunicatives.
- Habilitats en informàtica.
- Permís de conduir complet.
- Persistent.
- Persuasiu.
- Realitza entrevistes a persones per telèfon.
- Recopila fets i opinions de persones entrevistades.
- Registra respostes en qüestionaris.
- Segueix un mètode curosament establert durant cada entrevista.
- Segur.
- Té com objectiu un nombre determinat d'entrevistes.
- Utilitza laptops i ordinadors portàtils per gravar respostes.