Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Educador d'Educació Especial?
Els educadors d'Educació Especial acompanyen i donen suport a l'alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) en els centres educatius ordinaris o d'educació especial de l'àmbit públic i privat.
Aquests professionals col·laboren amb els mestres, professors i especialistes en el desenvolupament de les habilitats físiques, cognitives i sensorials dels alumnes amb diversitat funcional. Proporcionen assessorament i participen en l'elaboració i l'execució de programes de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE).
Així mateix, s'asseguren que els alumnes puguin participar en les activitats que organitza el centre i tracten d'oferir més i millors oportunitats d'aprenentatge.
Els educadors d'educació especial normalment s'han format com a Tècnics Superiors en Integració Social, encara que també poden exercir amb una altra formació equivalent.
Aquests professionals col·laboren amb els mestres, professors i especialistes en el desenvolupament de les habilitats físiques, cognitives i sensorials dels alumnes amb diversitat funcional. Proporcionen assessorament i participen en l'elaboració i l'execució de programes de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE).
Així mateix, s'asseguren que els alumnes puguin participar en les activitats que organitza el centre i tracten d'oferir més i millors oportunitats d'aprenentatge.
Els educadors d'educació especial normalment s'han format com a Tècnics Superiors en Integració Social, encara que també poden exercir amb una altra formació equivalent.
Funcions d'un Educador d'Educació Especial
- Facilitar la participació dels alumnes amb necessitats educatives especials en el centre educatiu.
- Preparar activitats de conformitat amb les necessitats i possibilitats dels alumnes.
- Estimular la confiança de l'alumnat, ajudar-lo a descriure i adoptar mètodes que atenuïn les seves limitacions.
- Organitzar exercicis, treballs pràctics i proves, observar i avaluar els progressos de cada alumne i intercanviar impressions sobre aquest tema amb les famílies o altres professors o professionals.
- Programar i avaluar processos educatius i d'atenció especial.
- Donar suport a activitats destinades al desenvolupament dels hàbits d'autonomia de les persones amb NEE.
- Realitzar adaptacions curriculars individualitzades en les assignatures que es necessiti.
- Aplicar mesures per a la inclusió de l'alumnat amb diversitat funcional a l'aula ordinària.
- Redactar informes d'avaluació per a determinar el progrés de l'alumne o alumna.
- Assessorar els docents per a implementar estratègies metodològiques inclusives.
Perfil professional d'un Educador d'Educació Especial
Interessos
Les persones que treballen com a educador d'Educació Especial solen tenir els següents interessos:
- Col·laborar en la participació dels alumnes amb diversitat funcional en el centre educatiu.
- Potenciar el desenvolupament de les capacitats dels alumnes amb necessitats educatives especials.
- Promoure la inclusió dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu en l'àmbit educatiu i social.
- Oferir recursos per a adaptar i millorar procés d'aprenentatge.
Competències
Les competències tècniques recomanades per a exercir com a educador d'Educació Especial són:
- Habilitats i estratègies de suport a la intervenció educativa.
- Coneixements sobre les possibles barreres de participació dels alumnes amb diversitat funcional.
- Domini de tècniques per a afavorir l'autonomia personal i social en el context educatiu.
- Coneixement sobre els recursos relatius a l'atenció a la diversitat.
- Coneixements en sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
A més, és convenient que aquests professionals tinguin les següents competències transversals:
- Intel·ligència emocional.
- Iniciativa.
- Treball en equip.
- Anàlisi i resolució de problemes.
- Aprenentatge permanent.
- Expressió oral positiva.
- Escolta activa.
Trets de personalitat
Els aspectes de personalitat que caracteritzen a aquests professionals són:
- Empatia.
- Paciència.
- Dinamisme.
- Responsabilitat.
- Assertivitat.
- Delicadesa.
- Autocontrol.