Què és un Dissenyador gràfic?
El dissenyador gràfic o dissenyadora gràfica s'encarrega de transmetre missatges o idees de manera visual mitjançant la combinació creativa del color, imatges, textos i símbols.
Un dissenyador gràfic pot treballar en àmbits molt diversos: sector editorial, publicitat, aplicacions web i entorns digitals, packaging, il·lustració, branding o tèxtil, entre altres, i les seves funcions dependran del producte per al qual estigui proposant el seu disseny i del projecte concret que estigui desenvolupant.
Per a exercir les seves funcions, els dissenyadors gràfics solen utilitzar eines informàtiques específiques, per la qual cosa han de posar en pràctica tant habilitats artístiques com tecnològiques.
Aquesta professió et permet treballar per compte d'altri en el sector públic o en empreses privades, o per compte propi com a freelance o autònom.
Funcions d'un Dissenyador gràfic
- Estudiar les característiques, interessos i motivacions del públic potencial al qual es dirigeix el contingut o producte.
- Analitzar campanyes de publicitat, pàgines web o logotips d'altres empreses.
- Conceptualitzar la demanda tenint en compte les especificacions del projecte i la missió de l'organització per a la qual treballa.
- Crear composicions gràfiques per a cobertes de llibres, logotips, fullets publicitaris, cartells, pòsters, catàlegs, etiquetes d'envasos o infografies, entre altres.
- Definir la imatge d'una pàgina web aplicant un disseny alineat amb la identitat de marca de l'empresa i contribuint a generar una experiència d'usuari positiva.
- Presentar una proposta inicial al client o responsable del projecte en forma de mockup.
- Editar i tractar fotografies o vídeos.
- Adaptar el format i l'estructura a les necessitats del producte final o la publicació.
- Mantenir reunions de coordinació amb el client o la resta de les àrees implicades per a determinar les característiques i millores del producte i per a tenir una visió completa del projecte.
- Calendaritzar el procés creatiu i els lliuraments.
- Adaptar el contingut creat i el missatge al canal de comunicació triat i als consumidors potencials.
- Avaluar l'impacte del contingut creat i proposar els canvis de disseny que es requereixin als responsables del projecte o campanya.
- Realitzar pressupostos dels projectes de disseny.
Perfil professional d'un Dissenyador gràfic
Interessos
Les persones que exerceixen com a dissenyadors gràfics solen tenir alguns dels següents interessos:
- Utilitzar els programes informàtics específics del disseny gràfic.
- Realitzar dissenys innovadors i creatius per a productes diversos.
- Col·laborar amb altres professionals del sector de les arts gràfiques per a realitzar projectes conjunts.
Competències
Per a desenvolupar les seves funcions de manera eficaç, un dissenyador gràfic hauria de tenir les següents habilitats, competències tècniques i coneixements:
- Habilitats artístiques per al dibuix, ús del color i perspectiva.
- Coneixements de tipografia.
- Capacitat de sintetitzar idees i crear imatges originals adaptades a públics específics.
- Capacitat per a crear composicions gràfiques digitals ajustades a les necessitats i requeriments del client.
- Maneig dels sistemes operatius Mac i Windows.
- Coneixement sobre creació de contingut gràfic per a xarxes socials i la seva difusió.
- Domini de programes d'edició i tractament d'imatges, com Illustrator o Photoshop.
- Coneixement sobre WordPress i creació de pàgines web.
- Coneixements sobre disseny UX/UI.
- Domini de programes de disseny gràfic com FreeHand MX, CorelDRAW o Dreamweaver.
- Habilitats comunicatives per a la interlocució amb clients, proveïdors i altres departaments implicats en el projecte.
- Correcció ortogràfica i gramatical.
- Adaptació de materials a múltiples canals de difusió com: pàgines web, blogs, xarxes socials, correu electrònic, etc.
- Coneixements sobre d'eines d'intel·ligència artificial generativa com poden ser Midjourney o Dall-e.
A més, és convenient que els dissenyadors gràfics tinguin algunes de les següents competències transversals:
- Competència digital.
- Autonomia.
- Orientació al client.
- Planificació i organització.
- Treball en equip.
- Aprenentatge permanent.
- Escolta activa.
Trets de personalitat
D'altra banda, alguns dels aspectes de personalitat que és recomanable que posseeixin aquests professionals són:
- Creativitat.
- Proactivitat.
- Sensibilitat estètica.
- Tolerància a l'estrès.
- Dinamisme.
- Paciència.