Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Director de relacions públiques?

Els directors de relacions públiques s'encarreguen de construir i gestionar la imatge de les empreses de cara al públic en general i als mitjans de comunicació. Les seves tasques, entre d'altres, són la redacció de comunicats de premsa, la preparació de declaracions de premsa, l'organització de visites i exposicions, i l'organització de consultes i conferències.

Funcions d'un Director de relacions públiques

La feina de relacions públiques consisteix en la creació de consciència sobre l'empresa i el manteniment a llarg termini de l?entesa entre una empresa i el seu públic. El 'públic' és qualsevol grup amb el qual l'empresa té relacions; per exemple:
  • Clients o accionistes.
  • Empleats.
  • El govern.
  • Els mitjans de comunicació (incloent-hi la televisió local i nacional, ràdio i diaris).
  • Les comunitats locals.
  • Els grups de pressió.
  • La societat en general.
Alguns directors de relacions públiques són responsables de promoure un negoci o una persona en concret; d?altres treballen per a empreses com organitzacions benèfiques, departaments governamentals i autoritats locals, i es dediquen a promoure una causa o política.

En tots dos casos, això implica una sèrie de tasques, com ara:
  • Realització de recerques.
  • Redacció d'informes i discursos.
  • Preparació de comunicats de premsa.
  • Respondre a les preguntes que els facin.
Els directors de relacions públiques han d?establir contactes positius amb els mitjans de comunicació i animar-los a cobrir les notícies de l'empresa.

També han de construir bones relacions amb els diferents grups de públic. S?asseguren que les línies de comunicació entre les empreses a les quals representen i aquests grups siguin clares, obertes i honestes.

Busquen oportunitats per promoure els productes, serveis o missatges de la seva empresa o del seu client de maneres diverses i creatives. També han d?analitzar i comprendre les empreses per a les quals treballen. A continuació, poden identificar problemes i predir les tendències que poden tenir un impacte en les empreses.

Els directors de relacions públiques estableixen relacions amb la premsa i els mitjans de comunicació, de manera que realitzen tasques com ara:
  • Fer d'enllaç amb els mitjans de comunicació.
  • Redactar les característiques a revistes i pàgines web.
  • Produir vídeos promocionals i pel·lícules o presentacions multimèdia.
  • Investigar sobre l?opinió pública i les tendències del mercat.
  • Supervisar les notícies.
Els directors de relacions públiques s?han de cenyir a un pressupost i han de controlar que els esdeveniments tenen lloc en el moment adequat. Altres tasques són la planificació d?activitats, com ara esdeveniments patrocinats, exposicions, jornades de portes obertes, lliurament de premis o concursos, i l?assistència a reunions i conferències, sovint fent presentacions.

Hi ha dues maneres de treballar en relacions públiques: amb exclusivitat, on el director de relacions públiques treballa per a una sola empresa, o en una consultoria de RRPP, on el director treballa amb una sèrie d?empreses, treballant per a una agència o de forma autònoma.

Per exemple, els directors de relacions públiques que treballen amb exclusivitat poden treballar per al departament de comunicació del govern, on s?encarreguen de publicitar la necessitat que hi hagi donants de sang, la distribució de les donacions de loteria o la publicació de lleis de seguretat i salut en nom d'un organisme governamental.

D?altra banda, els professionals de consultoria que treballen per a agències de relacions públiques (o com a autònoms) controlen les relacions públiques de diverses empreses alhora. Generalment, es coneixen com a gestors de comptes. Han de competir pels comptes, buscar nous negocis i mantenir bones relacions amb els clients ja existents. Alguns professionals es dediquen a gestionar els comptes de personalitats importants.

Els directors de relacions públiques de vegades s?han de desplaçar dins d'una àrea local, nacional i fins i tot internacional, en funció del perfil de l'empresa per a la qual treballen i del grau de responsabilitat que tinguin.

Perfil professional d'un Director de relacions públiques

Per ser director de relacions públiques, es necessita:
  • Redactar amb un estil clar i concís.
  • Prestar molta atenció als detalls i també a imatges més grans.
  • Saber escriure amb estils diferents, adaptats al públic de la publicació per a la qual es redacta.
  • Ser creatiu.
  • Parlar i escriure amb capacitat de persuasió.
  • Treballar bé en equip.
  • Fer-se amb persones de diferents àmbits de la vida.
  • Ser discret i diplomàtic.
  • Planificar, organitzar i coordinar diversos projectes alhora, de manera que ha de saber mantenir la calma sota pressió.
Ha de tenir:
  • Bones habilitats de comunicació verbal, de negociació i de presentació, i una bona oratòria.
  • Habilitats per a la recerca.
  • Habilitats de TIC.
  • Habilitats d?edició.
  • Molta energia.
  • Habilitats de gestió del temps.
  • Habilitats de gestió financera per a l?establiment de pressupostos.
  • Interès per l?actualitat.
És convenient tenir coneixements de disseny, maquetació i impressió, així com coneixements bàsics sobre les tècniques de presentació digitals, de cine i de vídeo.

Competències i habilitats d'un Director de relacions públiques

  • Aptituds per a la comunicació verbal i escrita.
  • Aptituds per a la gestió de projectes.
  • Aptituds per a la gestió financera.
  • Aptituds per gestionar el temps.
  • Assisteix a reunions i juntes.
  • Capaç de mantenir la calma sota pressió.
  • Capaç de prestar atenció al detall.
  • Capaç d'entaular bones relacions amb la gent.
  • Capaç d'escriure amb diversos estils diferents.
  • Capacitat per a treballar en equip.
  • Coneixements de dibuix, disseny i edició.
  • Coneixements de tècniques de presentació informàtiques, per cinema i vídeo.
  • Crea prestigi per a la companyia i s'encarrega de mantenir-lo.
  • Creatiu.
  • Diplomàtic.
  • Enèrgic.
  • Estableix i manté bons contactes amb els mitjans.
  • Fa investigació.
  • Habilitat per a la investigació.
  • Habilitat per a la negociació.
  • Habilitat per a la revisió.
  • Habilitat per parlar en públic.
  • Habilitat per realitzar presentacions.
  • Habilitats en informàtica.
  • Interessat en els temes d'actualitat.
  • Persuasiu.
  • Planifica activitats de caire promocional.
  • Prepara informació per a diaris, televisió i publicacions online.
  • Redacta informes, discursos i notes de premsa.
  • S'encarrega de la producció de vídeos, pel·lícules i presentacions multimèdia.
  • Treballa en la mateixa organització.
  • Treballa estretament amb altres membres de l'organització.
  • Treballa per a diversos clients.
  • Treballa sota un pressupost fix.
  • Va a reunions, esdeveniments.