Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Director d'estudis de mercat?

Els directors d'estudis de mercat coordinen projectes per recopilar, analitzar, interpretar i presentar informació, amb la finalitat d'estudiar el mercat d'un nou producte o servei, per exemple. Pot participar en l'organització d'enquestes o sondejos d'opinió, així com en l'anàlisi de les estadístiques o el contacte amb els clients.

Funcions d'un Director d'estudis de mercat

Els directors d’estudis de mercat coordinen la recopilació, l’anàlisi, la interpretació i la presentació d'informació sobre les necessitats i tendències d'una comunitat.

Normalment treballen per a una empresa que fabrica articles per vendre al públic, i la seva investigació pot incloure l’anàlisi de:
  • Les tendències actuals.
  • El rendiment dels principals competidors.
  • L’opinió pública sobre un nou producte.
  • L’efectivitat de la publicitat actual.
Els directors d’estudis de mercat necessiten establir bones relacions amb els clients. En primer lloc, analitzen el tipus exacte d'informació que necessiten. A continuació, preparen una proposta on consti:
  • La metodologia de recollida de dades.
  • El nombre i tipus de persones que són objecte de la investigació.
  • El temps necessari per a la realització del projecte.
  • L’estimació dels costos de totes les parts del projecte.
Si la proposta és acceptada, el director s’encarrega de coordinar el projecte. Per exemple, en una enquesta, el consultor ha de:
  • Formar i seleccionar els entrevistadors.
  • Dissenyar els qüestionaris.
  • Mantenir-se en contacte amb el client.
  • Estar en contacte amb els analistes de l’estudi de mercat per a la realització de l’anàlisi estadística de les dades.
Per als projectes que requereixen una investigació qualitativa, el director d’estudis de mercat ha de coordinar i organitzar el procés mitjançant un altre procés. Pot ser que hagi de participar directament en la recollida de dades, utilitzant grups de discussió, entrevistes o observació de pacients.

Quan els resultats dels projectes han estat aplegats, el director d’estudis de mercat ha de redactar un informe. Poden ajudar a un director de comptes sènior per fer la presentació final de les principals conclusions i recomanacions al client.

Els directors d’estudis de mercat que fan estudis de mercat per a empreses del món de la indústria realitzen estudis diferents dels requerits pels estudis de mercats dirigits als consumidors. Tot i que hi ha empreses especialitzades en els estudis de mercat industrials, la naturalesa altament tècnica dels productes industrials fa que amb freqüència l’empresa utilitzi analistes propis per a la realització de l’estudi de mercat.

Hi ha més èmfasi en el contacte personal a l’hora d’avaluar la reacció dels clients, amb un debat profund sobre els nivells actuals de qualitat i rendiment. Molts dels resultats no poden expressar-se utilitzant informació estadística, ja que resulten massa subjectius.

Altres tipus d’estudi de mercat es duen a terme mitjançant la utilització de les enquestes d’opinió, que cobreixen una àmplia gamma de temes, des d’opinions sobre política o economia i tendències de vot, fins al grau de suport a la família real, per exemple.

Els governs centrals i regionals a vegades utilitzen estudis de mercat per esbrinar l’opinió de la gent sobre temes com ara les polítiques de medi ambient o propostes de planificació.

Perfil professional d'un Director d'estudis de mercat

El director d’estudis de mercat ha de ser capaç de:
  • Investigar, planificar i gestionar projectes.
  • Realitzar un seguiment dels pressupostos.
  • Analitzar i interpretar la informació de l’estudi de mercat.
  • Posseir habilitats interpersonals per al procés de presa de decisions.
  • Donar prioritat a les tasques.
  • Persuadir la gent.
  • Treballar sota pressió per complir amb terminis de temps ajustats.
Ha de tenir:
  • Excel·lents habilitats d’organització.
  • Confiança i capacitat de recuperació.
  • Bones habilitats de comunicació, tant escrites com orals.
  • Automotivació.
  • Habilitats interpersonals i de treball en equip.
  • Habilitats de TIC.

Competències i habilitats d'un Director d'estudis de mercat

  • Aptituds per a la comunicació verbal i escrita.
  • Aptituds per a la gestió de projectes.
  • Capaç d'analitzar informació.
  • Capaç de treballar amb un pressupost.
  • Capaç de treballar sota pressió.
  • Capaç d'entaular bones relacions amb la gent.
  • Capacitat per a treballar en equip.
  • Capacitat per prioritzar tasques.
  • Capacitats organitzatives.
  • Dirigeix investigació mitjançant debats de grup, entrevistes en profunditat.
  • Elabora propostes per a clients.
  • Elabora qüestionaris.
  • Emprenedor.
  • Escull els entrevistadors.
  • Estableix i manté bones relacions amb clients i usuaris.
  • Habilitat per influir.
  • Habilitats en informàtica.
  • Habilitats interpersonals.
  • Manté informats els clients sobre el progrés del seu treball.
  • Persuasiu.
  • Planifica i coordina projectes.
  • Presenta informes per mostrar els resultats de les seves investigacions.
  • Resistent.
  • Segur.