Què és un Director de comunicació?
Un director o directora de comunicació o dircom és el responsable de definir i gestionar l'estratègia de comunicació d'una empresa amb la finalitat de transmetre els seus valors i de reforçar la imatge de marca.
Els dircom normalment tenen al seu càrrec un equip tècnic especialitzat per a dur a terme les accions concretes de comunicació interna i externa.
Per a desenvolupar correctament les seves funcions aquest professional té en compte l'organització empresarial, el sector en el qual opera l'empresa, els possibles competidors i la imatge que es vol presentar de l'organització.
Funcions d'un Director de comunicació
Depenent de les característiques de l'empresa per a la qual treballi, algunes de les funcions d'un dircom poden ser:
- Analitzar la imatge i el posicionament de l'organització.
- Generar espais de treball multidisciplinaris per a crear projectes de comunicació adaptats a les necessitats i objectius de l'empresa.
- Coordinar als membres de l'àrea de comunicació de la companyia.
- Realitzar la creació i disseny de campanyes de comunicació.
- Planificar el full de ruta de totes les accions concretes tenint en compte la freqüència requerida en cada cas (setmanal, mensual, anual…).
- Avaluar l'impacte de les accions planificades i proposar els canvis d'estratègia que es requereixin.
- Establir les vies de comunicació empresarial interna amb els diferents treballadors o equips de treball.
- Definir indicadors d'impacte i seguiment de les estratègies de comunicació dissenyades.
- Desenvolupar bons contactes amb mitjans de comunicació, amb la finalitat de visibilitzar l'empresa i la seva activitat.
Perfil professional d'un Director de comunicació
Interessos
Les persones que exerceixen com a director de comunicació solen tenir els següents interessos:
- Coordinar projectes de comunicació empresarial.
- Gestionar equips multidisciplinaris en àrees de comunicació d'una empresa.
- Avaluar projectes de comunicació corporativa.
- Implementar mètodes de comunicació interna per a impulsar l'activitat empresarial.
Competències
Un director de comunicació ha de comptar amb diferents habilitats, competències tècniques i coneixements:
- Capacitat d'analitzar i avaluar l'impacte de les accions realitzades.
- Coneixement avançat de tècniques de SEO i SEM.
- Domini de Google Analytics.
- Correcció ortogràfica i gramatical.
- Coneixement de tècniques de recerca de mercats.
- Domini de tècniques i programes informàtics per a la gestió d'equips i tasques.
- Capacitat per a dissenyar calendaris i planificacions adaptats a les necessitats de comunicació empresarial.
- Coneixement avançat de gestió de xarxes socials i community management.
- Nivell avançat d'anglès.
- Gran coneixement del sector en el qual opera l'empresa.
- Habilitats de comunicació.
Tingues en compte que la majoria d'ofertes de feina de director o directora de comunicació exigeixen experiència de diversos anys com a membre de l'àrea de comunicació d'una empresa.
A més, és convenient que els directors de comunicació posseeixin les següents competències transversals:
- Presa de decisions
- Planificació i organització
- Lideratge
- Visió estratègica
- Treball en equip
- Competència digital
- Coneixement de llengua(s) estrangera(s)
Trets de personalitat
D'altra banda, els aspectes de personalitat que caracteritzen a aquests professionals són:- Disciplina
- Dinamisme
- Fermesa
- Creativitat
- Tolerància a l'estrès
- Assertivitat