Què és un Creador de contingut?
Un creador o creadora de contingut és la persona encarregada d'elaborar contingut original i atractiu amb la finalitat de posicionar una marca i connectar amb l'audiència.
Generalment creen produccions de vídeo, encara que també poden utilitzar altres formats com a àudio, imatge o text, tenint en compte estratègies de màrqueting i comunicació digital.
Per a això, investiguen les preferències del consumidor, analitzen les necessitats i tendències del mercat, generen una peça original orientada al públic objectiu i avaluen l'impacte del contingut publicat.
Aquests professionals poden assumir tasques diverses de disseny, coordinació, edició, redacció creativa i difusió de continguts a través de diferents canals de comunicació com poden ser blogs, xarxes socials i plataformes de vídeo o streaming, o bé formar part d'equips més amplis amb funcions distribuïdes entre els diferents integrants.
Els creadors de contingut poden treballar per compte d'altri o per compte propi, com els coneguts influencers. Aquests creadors de contingut solen utilitzar la seva pròpia imatge en les seves produccions i compten amb una comunitat de seguidors pròpia molt àmplia, per la qual cosa el seu treball té un impacte social alt.
Funcions d'un Creador de contingut
Segons el projecte en el qual participi les funcions d'un creador de contingut poden ser molt diverses:
- Documentar-se a fons sobre el tema sobre el qual versa el contingut.
- Analitzar el perfil dels destinataris potencials, la competència i les oportunitats del mercat.
- Elaborar una estratègia de continguts que defineixi els temes a tractar, el format de les publicacions i els moments més adequats per a difondre el contingut.
- Desenvolupar una narrativa que connecti amb l'audiència per a captar i fidelizar consumidors i crear comunitat.
- Crear contingut publicitari original en forma d'imatge, vídeo, podcast o text adaptat al consumidor i usant eines específiques.
- Realitzar i editar fotografies i vídeos.
- Registrar i editar gravacions d'àudio.
- Redactar textos, titulars i call to action orientats al SEO que acompanyin als articles, imatges i vídeos produïts.
- Idear, dissenyar i escriure guions o escaletes.
- Difondre el contingut adaptant-lo a la plataforma en la qual es publica.
- Monitorar i analitzar l'impacte de les publicacions en xarxes socials i en els diferents canals de comunicació.
- Explorar i gestionar els mètodes de monetització dels continguts, com a publicitat, patrocinis, col·laboracions, venda de productes, tallers i esdeveniments, subscripció o donacions.
Perfil professional d'un Creador de contingut
Interessos
Les persones que exerceixen com a creadors de contingut solen tenir els següents interessos:
- Establir relacions de confiança a llarg termini amb l'audiència.
- Aprendre a utilitzar eines de disseny i creació de contingut audiovisual.
- Participar en la creació i disseny de campanyes de comunicació.
- Treballar en equips multidisciplinaris per al desenvolupament de projectes de comunicació conjunts.
- Contribuir al posicionament d'una marca amb produccions audiovisuals o altres continguts propis.
Competències
Un creador de contingut, segons el lloc de treball que ocupi, pot necessitar diferents competències tècniques, habilitats i coneixements:
- Coneixement del tema sobre el qual versa el contingut.
- Habilitats de comunicació persuasiva.
- Coneixements de plataformes per a compartir vídeos com YouTube o Twitch.
- Coneixements de xarxes socials com TikTok, Linkedin o Instagram.
- Domini d'eines de gestió de xarxes socials com Hootsuite.
- Coneixements de copy creatiu i storytelling.
- Coneixements de redacció i posicionament SEO.
- Coneixements analítica de dades d’audiència i ús de eines com Google Analytics o Audiense.
- Coneixements de publicitat en xarxes socials i eines com Google Ads o Facebook Ads.
- Domini de programes d'edició de contingut gràfic i audiovisual com poden ser Canva, Adobe Premiere, Adobe Illustrator o DaVinci Resolve, entre altres.
- Coneixements de fotografia i gravació de vídeo.
- Capacitat per a treballar en equips multidisciplinaris.
- Domini d'eines d'intel·ligència artificial generativa per a imatges i textos com poden ser Midjourney o ChatGPT.
A més, és convenient que el creador de contingut posseeixi les següents competències transversals:
- Competència digital.
- Expressió oral positiva.
- Visió estratègica.
- Anàlisi i síntesi.
- Aprenentatge permanent.
- Autonomia.
Trets de personalitat
D'altra banda, els aspectes de personalitat que tendeixen a tenir aquests professionals són:- Creativitat.
- Tolerància a l'estrès.
- Sensibilitat estètica.
- Entusiasme.
- Autoconfiança.
- Proactivitat.