Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Consultor de gestió?
Els consultors de gestió són professionals independents que identifiquen i analitzen els problemes de negocis dels seus clients. També assessoren els gerents sobre les maneres de millorar l'eficiència i la rendibilitat de la seva empresa, i la forma d'adaptar-se als canvis.
Funcions d'un Consultor de gestió
Els consultors de gestió ofereixen assessorament independent i suport a clients en temes de gestió. Ajuden les empreses a identificar i investigar problemes i a adaptar-se als canvis. Suggereixen solucions i ajuden el client a posar-les en pràctica. També s’anomenen consultors de negocis o assessors d’estratègies de negoci.
Una empresa pot requerir els serveis d'un consultor de gestió per diferents qüestions. Els consultors assessoren, per exemple, sobre:
De vegades els consultors de gestió visiten empreses que tenen problemes greus. Per exemple, poden donar consell urgent a una botiga al detall que lluita per superar la competència exercida per una cadena.
Tanmateix, els consultors de gestió no sempre exerceixen aquestes funcions "servei d'emergència". També assisteixen les empreses donant una segona opinió sobre determinades àrees, o proporcionant noves idees de gestió o negoci i coneixements en diferents àrees de l'empresa.
Els consultors treballen amb grans i petites empreses, incloent-hi institucions financeres, governs locals i centrals, indústries manufactureres i organitzacions de voluntaris/no governamentals.
Utilitzen un enfocament estructurat per identificar problemes, recopilar i analitzar la informació, extreure conclusions i presentar diferents opcions al client.
Els consultors contribueixen en l’èxit dels seus clients de diferents maneres. Per exemple, ajuden les empreses a:
Els consultors s’ocupen de recopilar i analitzar tota la informació disponible de l'empresa, per exemple, la seva manera de treballar i l’estat de les seves finances. Durant aquest procés, també entrevisten els empleats i directius de l'empresa del seu client. També treballen en col·laboració amb altres persones alienes a l'empresa, incloent-hi especialistes en recerca, clients potencials, comptables i advocats.
A continuació, consideren totes les opcions disponibles, redacten un informe detallat que descrigui les seves recomanacions i treballen en estreta col·laboració amb el personal de gestió de l'empresa assegurant-se que hi estan d’acord i entenen la proposta.
El consultor de gestió de vegades presenta l’informe a l’equip directiu de l'empresa mitjançant programes de visualització amb TIC.
Sovint, en un projecte gran cal comptar amb un equip de consultors. Els consultors de gestió ajuden el client a posar en pràctica les propostes i els demanen que revisin el projecte al final i corroborin el contingut.
De vegades han de desplaçar-se pel territori, o realitzar viatges nacionals i internacionals.
Una empresa pot requerir els serveis d'un consultor de gestió per diferents qüestions. Els consultors assessoren, per exemple, sobre:
- Estratègies, creixement i desenvolupament del negoci.
- Vendes i política de comercialització.
- Gestió de la qualitat.
- Estructura.
- Gestió financera.
- Gestió de les relacions.
- Tecnologia de la informació.
- Gestió del medi ambient.
- Polítiques de contractació i recursos humans.
De vegades els consultors de gestió visiten empreses que tenen problemes greus. Per exemple, poden donar consell urgent a una botiga al detall que lluita per superar la competència exercida per una cadena.
Tanmateix, els consultors de gestió no sempre exerceixen aquestes funcions "servei d'emergència". També assisteixen les empreses donant una segona opinió sobre determinades àrees, o proporcionant noves idees de gestió o negoci i coneixements en diferents àrees de l'empresa.
Els consultors treballen amb grans i petites empreses, incloent-hi institucions financeres, governs locals i centrals, indústries manufactureres i organitzacions de voluntaris/no governamentals.
Utilitzen un enfocament estructurat per identificar problemes, recopilar i analitzar la informació, extreure conclusions i presentar diferents opcions al client.
Els consultors contribueixen en l’èxit dels seus clients de diferents maneres. Per exemple, ajuden les empreses a:
- Canviar la seva estructura de gestió.
- Millorar el treball en equip.
- Adaptar-se a una economia canviant.
- Reduir els residus i els costos.
- Identificar els punts forts i els dèbils, les oportunitats i les amenaces.
- Desenvolupar i instal·lar un nou sistema informàtic.
- Revisar les estructures de preus.
- Decidir si és convenient o no introduir-se en un nou mercat.
- Adaptar-se als canvis, per exemple, a l’aparició de competidors o als avenços en tecnologia.
- Localitzar les millors ubicacions per obrir noves botigues.
- Estudiar les tendències en un país en desenvolupament.
Els consultors s’ocupen de recopilar i analitzar tota la informació disponible de l'empresa, per exemple, la seva manera de treballar i l’estat de les seves finances. Durant aquest procés, també entrevisten els empleats i directius de l'empresa del seu client. També treballen en col·laboració amb altres persones alienes a l'empresa, incloent-hi especialistes en recerca, clients potencials, comptables i advocats.
A continuació, consideren totes les opcions disponibles, redacten un informe detallat que descrigui les seves recomanacions i treballen en estreta col·laboració amb el personal de gestió de l'empresa assegurant-se que hi estan d’acord i entenen la proposta.
El consultor de gestió de vegades presenta l’informe a l’equip directiu de l'empresa mitjançant programes de visualització amb TIC.
Sovint, en un projecte gran cal comptar amb un equip de consultors. Els consultors de gestió ajuden el client a posar en pràctica les propostes i els demanen que revisin el projecte al final i corroborin el contingut.
De vegades han de desplaçar-se pel territori, o realitzar viatges nacionals i internacionals.
Perfil professional d'un Consultor de gestió
Per a ser consultor de gestió ha de:
- Gaudir solucionant problemes.
- Proporcionar solucions pràctiques i viables en comptes d’idees teòriques.
- Mostrar confiança, entusiasme i creativitat.
- Tenir capacitat per analitzar informació complexa ràpidament.
- Posseir una ment inquisitiva, per investigar i obtenir informació sobre cada empresa i oferir una solució adequada en comptes d'aplicar-ne directament una de preestablerta.
- Tenir habilitats de comunicació, habilitats interpersonals i habilitats per al treball en equip.
- Ser un entrevistador hàbil per aconseguir la informació necessària de cada persona.
- Saber tractar amb tot tipus de persones.
- Ser capaç de presentar i explicar les idees pròpies amb claredat i confiança.
- Ser hàbil en la comunicació escrita i la redacció informes.
- Saber administrar-se el temps i prioritzar tasques.
- Poder treballar sota pressió.
- Treballar amb informació confidencial.
Competències i habilitats d'un Consultor de gestió
- Ajuda els clients a posar en pràctica assessorament empresarial.
- Ajuda les organitzacions a identificar i investigar problemes empresarials.
- Aptituds per a la comunicació verbal i escrita.
- Aptituds per gestionar el temps.
- Aptituds per redactar informes.
- Assessora sobre estructures, estratègia, creixement i desenvolupament empresarial.
- Assessora sobre vendes, màrqueting, finances i TIC.
- Capaç d'analitzar informació.
- Capaç de mantenir informació confidencial.
- Capaç de portar-se bé amb diversos tipus de persones.
- Capaç de treballar sota pressió.
- Capaç d'expressar idees amb claredat.
- Capacitat per a treballar en equip.
- Capacitat per prioritzar tasques.
- Capacitat per trobar solucions pràctiques a problemes.
- Creatiu.
- Entrevista empleats i directius des de les empreses clients.
- Entusiasta.
- Habilitat per a conduir.
- Habilitat per als negocis.
- Habilitat per realitzar presentacions.
- Habilitat per resoldre problemes.
- Habilitats en informàtica.
- Habilitats interpersonals.
- Habilitats per entrevistar.
- Ment inquisitiva.
- Ofereix assessorament i suport independent als clients sobre temes relacionats amb la gestió.
- Permís de conduir complet.
- Presenta recomanacions a alts directius i gerents.
- Proposa solucions a problemes empresarials.
- Redacta informes.
- Segur.
- Treballa en equip.
- Utilitza mètodes estructurats per identificar, obtenir i analitzar informació.
- Viatja per visitar clients i usuaris.