Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Què és un Científic?

Els científics desenvolupen nova informació sobre el món que ens envolta, sovint amb el propòsit de resoldre problemes o millorar aspectes de la vida moderna. En les seves recerques, els científics necessiten aplicar un enfocament lògic i sistemàtic. Dissenyen amb cura, realitzen el seguiment i analitzen experiments per arribar a conclusions. Així mateix, han d'explicar les seves troballes als altres amb claredat i concisió.

Funcions d'un Científic

Els científics dissenyen, planifiquen i dirigeixen assajos i recerques tant bàsiques com aplicades a l’àmbit dels avenços científics. Alguns exemples d’investigació aplicada a l’avenç científic són:
  • Desenvolupar un nou medicament per tractar una malaltia.
  • Trobar materials més forts i lleugers per construir aeroplans amb ells.
  • Millorar el color i el sabor dels aliments.
  • Desenvolupar fonts alternatives d'energia, com l’eòlica o la solar.
El tipus d'experiments realitzats i la tecnologia aplicada variaran en funció de l’àmbit de recerca.

Tanmateix, tots els científics necessiten garantir l’exactitud dels seus resultats, per la qual cosa pensen detingudament la quantitat de proves que calen per assolir una conclusió precisa, les dimensions de la mostra de la investigació (per exemple, quants voluntaris caldrà en una prova), així com tots aquells factors que puguin afectar els resultats o distorsionar-los.

Sovint treballen amb uns altres científics que tenen coneixements especialitzats diferents als seus.

Els científics acostumen a tenir al seu càrrec un grup de tècnics, els quals s’ocupen del funcionament diari del laboratori.

Els científics utilitzen diversos mètodes per recollir i analitzar dades, i sovint també estadístiques. Analitzen resultats i presenten les seves troballes en forma de gràfics, maquetes o diagrames. Usen ordinadors per dissenyar i fer el seguiment dels experiments, crear models i analitzar resultats.

Durant una recerca els científics fan servir mètodes tradicionals, com, per exemple, observar canvis a simple vista, així com tecnologia molt sofisticada, com usar un microscopi electrònic per estudiar microorganismes.

Els treballs de recerca i desenvolupament poden implicar la realització de proves rutinàries durant un llarg període de temps. Per exemple, el procés de desenvolupament d'un nou fàrmac pot perllongar-se deu anys des del seu descobriment i assaig fins que estigui disponible i a la venda en una farmàcia.

Els científics necessiten ser capaços d’explicar els seus resultats clara i concisament als altres. Amb freqüència ho fan a uns altres científics, per exemple, mitjançant informes, presentacions o articles publicats en revistes científiques. Però també poden fer-ho a persones que no siguin científics, com, per exemple, en el cas d'un científic forense, que a vegades ha de testificar en un judici.

Cada vegada més, els científics han de tenir en consideració l’impacte mediambiental de la seva feina, per exemple, mirant de garantir que el pol·len procedent de les seves proves experimentals de cultius de planter genèticament modificat no entri en contacte amb els planters de les granges que no estan relacionades amb aquesta prova experimental.

Alguns científics es dediquen més a recerques analítiques que a tasques de desenvolupament.

Per exemple, els científics analítics investiguen substàncies per veure quines substàncies químiques contenen. Les seves troballes ajuden els altres a garantir la seguretat i qualitat dels aliments i begudes, a controlar i protegir la salut pública i el medi ambient, i a incrementar l’eficàcia i seguretat dels processos de fabricació.

A més de treballar en laboratoris, molts científics viatgen per agafar mostres o fer experiments, la qual cosa s’anomena treball de camp. Per exemple, els geòlegs viatgen per cartografiar característiques físiques, a vegades a zones molt aïllades.

Els científics utilitzen els seus coneixements de productes i processos en els departaments de màrqueting i vendes. Així, poden visitar clients per escoltar les seves necessitats i explicar-los els darrers avenços.

En funció del tipus de científic, podran tenir una altre mena de contactes; per exemple, un biometge pot treballar amb metges, infermeres i uns altres professionals sanitaris, mentre que un científic acústic pot haver de treballar amb els funcionaris municipals per observar i controlar el soroll d'un estadi.

Les tres principals àrees de la ciència són la biologia, la física y la química, però estan vinculades entre elles a diferents nivells en gran quantitat d'àrees especialitzades. Per exemple, la bioquímica és l’estudio de la química en els éssers vius.

Perfil professional d'un Científic

Per ser un bon científic, es necessita:
  • Gaudir resolent problemes.
  • Aplicar un enfocament lògic per planificar els experiments.
  • Posseir habilitats pràctiques.
  • Tenir imaginació i creativitat.
  • Ser metòdic i ben organitzat.
  • Tenir paciència, perquè no ha d’importar repetir els experiments diverses vegades.
Els científics sovint treballen en grup, per la qual cosa és important tenir habilitats comunicatives. Cal ser capaç d’expressar-se amb claredat, tant verbalment com per escrit.

Al contrari, alguns científics també passen temps treballant en solitari, especialment durant el treball de camp. Per exemple, els científics geòlegs poden viatjar per cartografiar zones remotes i passar llargs períodes de temps sols.

Competències i habilitats d'un Científic

  • Aptituds matemàtiques.
  • Aptituds per a la microscòpia i el microanàlisi.
  • Aptituds per redactar informes.
  • Capaç de treballar tant sol com en equip.
  • Capaç d'expressar idees amb claredat.
  • Capacitat per a treballar en equip.
  • Coneixements en una varietat d'instrumental d'anàlisis.
  • Creatiu.
  • Dissenya, porta a terme i avalua experiments.
  • Habilitat per a l'observació.
  • Habilitat per avaluar.
  • Habilitat per realitzar presentacions.
  • Habilitat per resoldre problemes.
  • Habilitats informàtiques.
  • Habilitats pràctiques.
  • Investigador.
  • Metòdic.
  • Observador.
  • Pacient.
  • Persistent.
  • Planifica i realitza treball de camp.
  • Sensat.
  • Supervisa i dirigeix un equip de tècnics de laboratori.
  • Utilitza eines d'anàlisis estadístiques.
  • Utilitza models informatitzats.
  • Utilitza sistemes d'assaig automatitzats.