Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què és un Administrador de bases de dades?
Els administradors de bases de dades gestionen i mantenen les bases de dades informatitzades. S'asseguren que aquestes siguin segures i estiguin actualitzades. Aquests professionals treballen sobre les formes de reorganitzar les bases de dades per fer-les més ràpides o més fàcils d'usar. Creen sistemes de suport perquè les dades no es perdin si sorgeixen problemes.
Funcions d'un Administrador de bases de dades
Els administradors de bases de dades són responsables de les bases de dades informatitzades de les empreses. Les empreses utilitzen bases de dades per mantenir i actualitzar grans quantitats d'informació de forma estructurada per poder usar-la més eficaçment.
Les empreses detallistes utilitzen bases de dades per obtenir més informació sobre els seus clients (per exemple, les seves pautes de despesa) amb la finalitat de prendre decisions informades sobre nous productes i estratègies de màrqueting. Els supermercats apleguen informació sobre els seus clients mitjançant l'ús de targetes de fidelitat.
Una entitat benèfica pot usar una base de dades per portar un registre dels seus adherents. Per exemple, es pot posar en contacte amb els seus adherents per e-mail quan es llanci una nova campanya de recaptació de fons. La policia i els serveis de salut també compten amb bases de dades àmplies i complexes.
Els administradors de bases de dades s'encarreguen que la base de dades sigui segura i s’utilitzi amb eficàcia. L’ús i la seguretat de la informació continguda a les bases de dades estan regulats per una estricta llei de protecció de dades.
És responsabilitat de l’administrador de la base de dades garantir que només les persones autoritzades puguin veure detalls molts personals, com ara informació mèdica. A més, els ciutadans tenen dret d’accés a la informació que apareix sobre ells a les bases de dades; els administradors possiblement han de negociar aquest accés.
Els administradors de bases de dades treballen en estreta col·laboració amb els usuaris de la base de dades, esbrinant si hi ha cap problema i avaluant la capacitat del sistema per fer front a la demanda.
Així mateix, presten assistència als usuaris, per exemple mostrant-los com realitzar recerques a la base de dades per obtenir informació específica. Poden posar en marxa informes de base de dades perquè els usuaris els executin. Els informes de base de dades seleccionen, agrupen i imprimeixen certes dades de diverses maneres, per exemple, un informe de vendes mensual. Alguns administradors de bases de dades escriuen manuals d’usuari i proporcionen formació al nou personal.
També poden modificar la base de dades perquè sigui més fàcil d’usar o per ampliar-la, tal vegada mitjançant l’addició de nous espais (anomenats camps) per contenir dades addicionals. Reorganitzen i reestructuren les dades perquè responguin millor a les necessitats dels usuaris. Es mantenen al dia de la tecnologia de base de dades, planifiquen i implementen les actualitzacions a noves versions i assessoren els administradors sobre qüestions de bases de dades.
Els administradors han d’establir sistemes de suport fiables perquè no es perdin les dades si es produeix una avaria. A més, és molt important la seva participació a l'hora de decidir com dissenyar i projectar les bases de dades, sovint treballant amb analistes de sistemes, desenvolupadors i programadors de software.
Les empreses detallistes utilitzen bases de dades per obtenir més informació sobre els seus clients (per exemple, les seves pautes de despesa) amb la finalitat de prendre decisions informades sobre nous productes i estratègies de màrqueting. Els supermercats apleguen informació sobre els seus clients mitjançant l'ús de targetes de fidelitat.
Una entitat benèfica pot usar una base de dades per portar un registre dels seus adherents. Per exemple, es pot posar en contacte amb els seus adherents per e-mail quan es llanci una nova campanya de recaptació de fons. La policia i els serveis de salut també compten amb bases de dades àmplies i complexes.
Els administradors de bases de dades s'encarreguen que la base de dades sigui segura i s’utilitzi amb eficàcia. L’ús i la seguretat de la informació continguda a les bases de dades estan regulats per una estricta llei de protecció de dades.
És responsabilitat de l’administrador de la base de dades garantir que només les persones autoritzades puguin veure detalls molts personals, com ara informació mèdica. A més, els ciutadans tenen dret d’accés a la informació que apareix sobre ells a les bases de dades; els administradors possiblement han de negociar aquest accés.
Els administradors de bases de dades treballen en estreta col·laboració amb els usuaris de la base de dades, esbrinant si hi ha cap problema i avaluant la capacitat del sistema per fer front a la demanda.
Així mateix, presten assistència als usuaris, per exemple mostrant-los com realitzar recerques a la base de dades per obtenir informació específica. Poden posar en marxa informes de base de dades perquè els usuaris els executin. Els informes de base de dades seleccionen, agrupen i imprimeixen certes dades de diverses maneres, per exemple, un informe de vendes mensual. Alguns administradors de bases de dades escriuen manuals d’usuari i proporcionen formació al nou personal.
També poden modificar la base de dades perquè sigui més fàcil d’usar o per ampliar-la, tal vegada mitjançant l’addició de nous espais (anomenats camps) per contenir dades addicionals. Reorganitzen i reestructuren les dades perquè responguin millor a les necessitats dels usuaris. Es mantenen al dia de la tecnologia de base de dades, planifiquen i implementen les actualitzacions a noves versions i assessoren els administradors sobre qüestions de bases de dades.
Els administradors han d’establir sistemes de suport fiables perquè no es perdin les dades si es produeix una avaria. A més, és molt important la seva participació a l'hora de decidir com dissenyar i projectar les bases de dades, sovint treballant amb analistes de sistemes, desenvolupadors i programadors de software.
Perfil professional d'un Administrador de bases de dades
Per ser administrador de base de dades, es necessita:
- Posseir un bon coneixement tècnic de les bases de dades i llenguatges de consulta.
- Tenir una gran aptitud per a la comunicació verbal i escrita, per explicar com funciona la base de dades als usuaris i per portar un historial clar dels canvis que ha realitzat.
- Tenir capacitat d'organització.
- Aplicar un enfocament lògic a la resolució de problemes.
- Prestar atenció als detalls.
- Tenir capacitat de planificació i de previsió.
- Tenir coneixements sobretot el que està relacionat amb la protecció de dades i els drets d’accés.
- Estar disposat a mantenir-se al dia dels canvis produïts a les lleis de protecció de dades i en les tecnologies de bases de dades.
- Posseir aptituds per al treball en equip.
Competències i habilitats d'un Administrador de bases de dades
- Aptituds per a la comunicació verbal i escrita.
- Aptituds per a la planificació.
- Assessora directius sobre problemes relacionats amb bases de dades.
- Capaç de mantenir-se al dia dels avanços tecnològics.
- Capaç de prestar atenció al detall.
- Capaç de treballar sota pressió.
- Capacitat per a treballar en equip.
- Capacitats organitzatives.
- Coneixements de bases de dades i llenguatges de consulta.
- Coneixements especialitzats en informàtica.
- Coneixements sobre qüestions relacionades amb la protecció de dades.
- Dissenya i realitza bases de dades noves.
- Dóna suport als usuaris de bases de dades.
- Elabora informes de bases de dades perquè els utilitzin els usuaris.
- Explica els usuaris com utilitzar les bases de dades.
- Habilitat per a la predicció.
- Habilitat per als negocis.
- Habilitat per resoldre problemes.
- Habilitats en informàtica.
- Habilitats interpersonals.
- Instal·la sistemes de còpies de seguretat fiables.
- Porta registres amb precisió.
- Prepara i implementa actualitzacions.
- Realitza modificacions en bases de dades.
- Reorganitza i reestructura dades.
- Resistent.
- Responsable de la seguretat de la base de dades.
- Sensat.
- Valora la capacitat de la base de dades de fer front a la demanda.