El ReprènPro és un curs de transició adreçat a l'alumnat que no està ben ubicat en els estudis postobligatoris i que necessita una reorientació acadèmica per avançar en la seva formació, com també un reforç en algunes matèries instrumentals. Aquest programa que apareix com a resposta educativa a una situació d’excepcionalitat i que ofereix una formació vinculada a l’orientació, al coneixement de l’oferta educativa i a l’autoconeixement competencial, té un enfocament pràctic que contempla visites a centres educatius, una metodologia basada en treballs en equip, dinàmiques grupals, debats i projectes d'investigació. L’espai afavoreix la relació entre iguals i s'entén com un any de maduresa personal pels participants. El perfil de l’alumnat del ReprènPro són joves, d'entre 16 i 19 anys, que han abandonat els estudis postobligatoris o que no han passat a cursar cap ensenyament posterior a l’ESO en general per a alumnat perdut en la transició dels ensenyaments obligatoris als postobligatoris.
El programa no està pensat per alumnat disruptiu, absentista o amb conductes contràries a les normes d’organització i funcionament del centre.
El ReprènPro treballa en coordinació amb el Servei d’Orientació del Pla Jove del Consorci d’Educació de Barcelona, el qual dóna suport a l’alumnat en risc d’abandonament escolar en la seva orientació acadèmica i durant els processos de transició i diferents etapes educatives.
L’objectiu principal és oferir una formació vinculada a l’orientació acadèmica i professional i enfocada al descobriment de les vocacions personals i professionals respecte el seu futur educatiu.
Altres objectius a destacar són:
● Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat.
● Promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom.
● Acompanyar en el procés de preinscripcions, de matrícula i de seguiment del primer curs de postobligatòria.
● Visualitzar l’oferta educativa postobligatòria.
● Acomplir l’objectiu de les CFA com a escoles de formació al llarg de la vida.
● Aconseguir una major maduresa de l’alumnat per tal que decideixi els estudis posteriors.
● Facultar ensenyaments competencials en algunes matèries instrumentals.
● Aconseguir un major nivell acadèmic de l’alumnat, donant un any més d’ensenyament transversal.
● Crear una tutoria d’acompanyament i de seguiment de l’alumnat.
● Mantenir i millorar la vinculació de l’alumnat amb el sistema
El perfil de l’alumnat del ReprènPro són joves, d'entre 16 i 19 anys, que han abandonat els estudis postobligatoris o que no han passat a cursar cap ensenyament posterior a l’ESO en general per a alumnat perdut en la transició dels ensenyaments obligatoris als postobligatoris.
El programa no està pensat per alumnat disruptiu, absentista o amb conductes contràries a les normes d’organització i funcionament del centre.
Al final del curs 2019-2020, es registren més graduacions dels ensenyaments de secundària que en cursos anteriors, tenint en compte que en el context del confinament per la Covid-19 molt alumnat s’ha acreditat amb mancances competencials.
Així doncs, es veu palesa la necessitat de crear un recurs educatiu que atengui aquests alumnes els quals han abandonat o no han tingut plaça, i els cal una reorientació acadèmica professional i una formativa.
En referència a les dades de cohort recollides pel Consorci d’Educació de Barcelona, només un 72% de l’alumnat nascut al mateix any es matriculen en estudis postobligatoris, dels quals uns 475 alumnes surten del sistema educatiu. Les dades són més elevades si parlem d’alumnat en una situació de vulnerabilitat.
D’aquesta manera, es confirma la manca d’encaix entre les expectatives dels joves i la realitat dels estudis on va a parar i es fa evident la necessitat del ReprènPro a l’actualitat, com a recurs d’orientació i acompanyament en una etapa vulnerable dins de la seva trajectòria acadèmica i/o personal de l’alumnat. El sistema educatiu haurà de plantejar a l’etapa postobligatòria una mirada diferent, amb estratègies formatives flexibles, més personalitzades, basades en l’acompanyament, en el vincle, en la temptativa de (re)tornar als joves la il·lusió i la motivació per aprendre. Que pugui prioritzar l’empresa de construir el propi futur. Aquest és l’encaix del ReprènPro als Centres de Formació de persones Adultes.
El ReprènPro treballa en coordinació amb el Servei d’Orientació del Pla Jove del Consorci d’Educació de Barcelona, el qual dóna suport a l’alumnat en risc d’abandonament escolar en la seva orientació acadèmica i durant els processos de transició i diferents etapes educatives.
L'alumnat del programa és derivat per aquest organisme que treballa en xarxa amb diferents entitats i agents educatius de la ciutat com són els coordinadors pedagògics de centres escolars, els tutors d’ensenyaments postobligatoris, els Serveis Socials, les famílies, etc.
D’altra banda, qui executa l’activitat del programa són quatre docents de secundària; dos professors/es d’orientació educativa o ciències socials, psicologia, llengües (anglès, castellà, català) i dos professors/es d’orientadors d’àmbits de ciències i tecnologia. Aquests docents per portar a terme la seva tasca educativa es coordinen també amb les famílies dels joves i els centres d’ensenyaments postobligatoris on es dirigeix l’orientació.
el ReprènPro es porta a terme amb la col·laboració del SOPJ i, per tant, la seva primera fase, de setembre a octubre, és un treball en col·laboració amb aquest organisme per tal de detectar els joves que s’han quedat sense plaça a cicles formatius, no han continuat els seus estudis per falta d’orientació o han abandonat primerencament els ensenyaments que cursen.
Les activitats plantejades durant el curs són diverses:
Tutories grupals, per reforçar l’autoestima, avançar en l’autoconeixement, el treball en equip i les competències comunicatives.
Tutories individuals enfocades a l’orientació acadèmica i professional, per despertar vocacions.
Visites a centres educatius i a empreses, per despertar l'interès, motivar la descoberta de l’oferta formativa de les diferents especialitats mitjançant la visualització d´experiències professionals, el contacte directe amb professors i estudiants, mostrant noves oportunitats fins aleshores desconegudes.
Activitats d’aprofundiment relacionades amb les famílies professionals i altres temes d'àmbit cultural, per tal de mantenir el vincle amb els hàbits educatius treballant competències bàsiques.
Suport a alumnat i famílies en el procés de preinscripció, matrícula i en necessitats específiques, com ara sol·licitud de beques o altres peculiaritats.
L’espai on es realitza el programa són Centres de Formació de persones Adultes Municipals (CFA), concretament les classes del programa s’imparteixen en dos espais diferents un a Sant Martí i l'altre al Carmel.
L’idea d’ubicar a aquest tipus d’estudiants en un CFA és vincular-los a un espai d’acollida obert a varis ensenyaments i més adult, per tal de dotar-los de més autonomia acadèmica i seguretat. Un centre on interactuar intergeneracionalment i on es planteja la formació com un procés al llarg de la vida, acceptant la possibilitat de canviar l’itinerari formatiu sense veure-ho com un fracàs sinó com una oportunitat, característiques diferents a les que ofereix un centre de secundària. El ReprènPro el duen a terme 4 docents/orientadors d’educació secundària, cada un dels grups és impratit en co-docència per dos orientadors. La càrrega laboral d’aquests està repartida de la següent manera:
De setembre a novembre, els docents desenvolupen dues tasques principals: el seguiment de l’alumnat del ReprènPro del curs anterior i detectar la continuïtat en els seus estudis i per altra banda, la coordinació amb el SOPJ per tal de seleccionar els joves.
Al novembre comença el primer grup amb alumnat derivat i al gener, quan s’han obtingut les qualificacions de la primera avaluació, s'incorpora la resta. Al juny finalitza el curs amb tot l’alumnat inscrit i al llarg de juliol es fa un seguiment de les adjudicacions i matrícules.
De setembre a novembre, els docents desenvolupen dues tasques principals: el seguiment de l’alumnat del ReprènPro del curs anterior i detectar la continuïtat en els seus estudis i per altra banda, la coordinació amb el SOPJ per tal de seleccionar els joves que al novembre participarà del nou curs, entrevistant a les famílies dels interessats.
Al novembre comença el primer grup amb alumnat derivat i al gener, quan s’han obtingut les qualificacions de la primera avaluació, s’inicia el segon grup.
Al juny finalitza el curs amb tot l’alumnat inscrit i al llarg de juliol es fa un seguiment de les adjudicacions i matrícules.
Els docents informen, orienten, prescriuen i acompanyen a la matrícula de tot l’alumnat.
L'alumnat és el major beneficiari del ReprènPro, totes les actuacions estan dirigides a la seva maduresa personal i a que aconsegueixi una pròspera trajectòria acadèmica i professional.
Els resultats a nivell qualitatiu s’evidencien amb cada una de les pràctiques dutes a terme: les visites a centres educatius, els tallers pràctics i compartir experiències són essencials en la presa de decisions del joves; les tutories individualitzades són clau per l’autoconeixement i l’orientació acadèmica dels estudiants; el treball en grup centrat en projectes setmanals i transversals facilita l’atenció i l’interès de l’aula; el treball de l'àmbit lingüístic i del matemàtic reforça les competències treballades al llarg de l’ESO
El programa també te beneficiaris indirectes.Per una altra banda, els Centres de Formació de persones Adultes, els instituts de postobligatòria, les famílies i, en general, la societat, d’una manera indirecta, també treuen profit d’aquest programa.
Les principals beneficiàries indirectes del programa són els CFA, ja que el ReprènPro les dota de més alumnat, col·labora en la dinamització dels seus espais, potencia la creació de sinèrgies i implementa un programa pioner al país que assumeix un alumnat que fins ara no havia estat atès.
Els instituts de postobligatòria són beneficiaris indirectes del ReprenPrò, ja que els arriba un alumnat ben orientat i motivat pel cicle que estudia, que acaba graduant satisfactòriament, implicant un èxit pel seu centre educatiu.
Per últim, el ReprenPrò això no només beneficia a l’adolescent, sinó a les famílies i a tota la societat, ja que col·labora en l’autoconeixement dels joves i la seva motivació.
Un 100% de l'alumnat es matricula al CFGM o CFAM triat i des de la seva implementació un 95% de l'alumnat ha fidelitzat els estudis triats ja que ho han fet de manera vocacional.
L’objectiu principal del ReprènPro és l’orientació vocacional i professional de l’alumnat, realitzant un acompanyament dels joves en el seu any de maduresa personal, i treballant les matèries instrumentals d’una manera transversal i competencial a partir de diferents àmbits professionals i temes d’interès per part dels participants.
És un any d'espera per reflexionar i conèixer en profunditat l'oferta de la ciutat a postobligatòria i descobrir la vocació mentre visiten centres d'FP, Escoles d'Art, empreses o Universitats.
https://enequip.edubcn.cat/els-programes-de-suport-educatiu-en-la-postobligatoria-una-estrategia-clau-per-combatre-labandonament/