Logo premis Educaweb

Repositori de projectes d'orientació acadèmica i professional presentats als Premis Educaweb

Tornar a l'inici

Orientació universal de les cohorts de quart d'ESO de Barcelona


Títol: Orientació universal de les cohorts de quart d'ESO de Barcelona

Edició: 2024

Enllaç al projecte

Descripció

El pas de l’ESO als ensenyaments postobligatoris necessita una orientació personalitzada que garanteixi a l’alumnat el coneixement del sistema educatiu, l’oferta educativa i consolidi la continuïtat en els estudis, la fidelització de l’alumnat i l’èxit escolar en una etapa tan crucial com la 16-18 anys.

Aquesta etapa de transició, tal com reconeixen diversos estaments i organismes  internacionals, és clau per fomentar la cohesió, les  condicions socials, reduir les desigualtats i lluitar contra l’exclusió d’inserció laboral.

La continuïtat dels estudis més enllà de l’educació obligatòria és necessària per garantir unes condicions participació mínimes per a la inserció en el mercat laboral i per a la participació plena en la societat.  

Amb l’horitzó d’aconseguir una continuïtat plena en els estudis fins als 18 anys, el CEB ha posat  focus en un conjunt de mesures orientades a afavorir l’orientació educativa i en l’acompanyament per tal de millora l’accés i la permanència a l’educació postobligatòria de tots els joves de la ciutat. 

Les dades de pèrdua d’alumnat, entre les dues etapes calia evitar-les i la hipòtesi és valorar que una millor orientació fidelitzaria a l’alumnat en els seus estudis.

Per això, als cursos 19-20 i 20-21 es va realitzar una tasca d’orientació de tot l’alumnat  que estava dins del Pla d’Acompanyament i que podrien ser objecte d’abandonament prematur. Era una mesura dedicada a alumnat vulnerable i que pretenia identificar, orientar, assessorar i acompanyar l’alumnat de 4rt d’ESO més vulnerable amb l’objectiu de garantir que accedeix a la formació postobligatòria que li resulti més motivadora i adequada, i en què té major probabilitat de completar-la amb èxit. 

Es posa en marxa un aplicatiu per a tots els centres que es rebut amb un sharepoint i amb codis personalitzats per a cada centre. Aquestes dades seran visualitzades mitjançant un BI. El repte era fer un aplicatiu senzill i àgil que els centre d’ESO poguessin omplir amb facilitat.

Les dades i la resposta dels centres va ser massiva. Dels 2.500 o 2.700 alumnes , segons la cohort, es va registrar un gran nombre de consells d’orientació de quart d’ESO.

Al curs 21-22 es va voler consolidar aquesta tasca però ara amb un entorn més ambiciós i obtenir tot els consell orientadors de tota la cohort de Barcelona que cursa quart d’ESO  uns 14.00 alumnes per afavorir i acompanyar les transicions dels estudis obligatoris als postobligatoris per a tot l’alumnat.


Objetius

Afavorir i consolidar un procés d’orientació personalitzada, evitant tries no orientades

Garantir a l’alumnat el coneixement del sistema educatiu i l’oferta educativa de la ciutat de Barcelona.

Garantir que els tutors i orientadors reben informació sobre tota l'oferta. Es garanteix que es realitza el procés d’orientació a tots els alumnes de Barcelona.

Garantir a l’alumnat el coneixement del sistema educatiu i l’oferta educativa de la ciutat de Barcelona.

Els centres reben feedback immediat sobre la viabilitat de l'orientació als seus alumnes

Disposar d’una eina per a l’anàlisi i la planificació: equilibri oferta-demanda, seguiment i consolidació de la matrícula en funció de l’orientació rebuda, etc.

S'ofereix  informació a cada centre sobre com ha realitzat l'orientació, amb quins biaixos i amb quin grau de compliment per part dels seus alumnes.

Llegir-ne més

Destinataris

L’orientació de la cohort  consta de 6 moments en el temps que permetran a l’alumnat que cursa quart d'ESO de la ciutat de Barcelona de centres públics , concertats i privats  per transitar del l’educació obligatòria per garantir als ensenyaments post obligatoris . Són uns 14.00 alumnes per cohort i també participen en el procés les famílies amb les que consensuen aquesta orientació.

Llegir-ne més

Justificació de la iniciativa

L'orientació és acompanyament i sobretot en les transicions , on és "el moment de triar".  Orientar té una dimensió comunitària  (necessària per trencar els límits imposats la societat , pel gènere i l'origen cultural).

Malgrat és una tasca complexa, considerem que un alumnat ben orientat crearà vincle, espais de confiança, connectarà amb els estudis realitzats i evitarà dubtes i inseguretats. Descobrirà talents ocults i sobretot donarà eines per prendre decisions per interpretar la realitat generant itineraris adaptats al projecte de vida.

Llegir-ne més

Metodologia

L’orientació de la cohort  consta de 6 moments en el temps que permetran a l’alumnat a transitar del l’educació obligatòria per garantir als ensenyaments post obligatoris . 


• Tots els centres de Barcelona reben un codi que els dirigeix a un aplicatiu on apareixen tots els seus alumnes de 4t de l'ESO

• Per a cada alumne es desplega un llistat de tota l'oferta de la ciutat.

Cal determinar a quin ensenyament  orienten a tot l’alumnat de quart d’ESO.

Que si l’alumne està declarat NEE A es cordinen en aquesta orientació amb l’EAP.

Que si l’alumne està cursant estudis a una UEC, cal coordinar-se amb el centre d’origen per tal de orientar-lo.

Consensuen aquesta orientació amb l’alumnat i la seva familia

• Els centres tenen tres setmanes per informar sobre l'orientació que han ofert a tots els alumnes omplint l’aplicatiu.

• Es reben les dades i, des del Consorci d'Educació, s'analitza l'oferta inicial per veure si es podrà donar resposta a tot l'alumnat de continuïtat

Llegir-ne més

Recursos utilizats

Direccions, tutores i orientadores de centre.

Assessorament del Servei d’Orientació Pla Jove en el moment de l’orientació. 

Assessorament dels EAP’s en cas d’alumnat NEE A.

Equip de sistemes i dades del Consorci d’Educació de Barcelona que dissenya i gestiona els formularis i els visualitzadors de dades.

Coordinació del procés per part de la Unitat d’Orientació del CEB

Llegir-ne més

Temporalizació

Es tramet una carta als centres informant que enviarem un enllaç de Sharepoint en el que apareixerà tot l’alumnat de quart d’ESO declarat a RALC i hauran d’especificar el seu Consell Orientador.

Aquesta graella es enviada a principis del mes d’abril i la poden omplir fins a finals d’abril 

Es fan dues sessions  per tal d’explicar el procés i resoldre dubtes per centres públics, per a centre concertats i privats.

Les dades s’omplen com a mitjana en un 90% i al CEB li permet modificar l’oferta si escau.

S’informa als centres abans de la preinscripció de quins cicles estan triats en l’orientació i poden generar problemes d’excés de demanda. Se’ls comunica els  CFGM afins o propers acadèmicament on poden preinscriure els alumnes.

Al mes de gener del curs següent es fa una sessió presencial per indicar els resultats i fer el retorn del procés del curs anterior.

S’envia a cada centre el seu informe.

Llegir-ne més

Evaluació dels resultats i impacte

• Es reben el 90% de totes les orientacions dels 14.000 alumnes que conformen ala cohort de Barcelona i  des del Consorci d'Educació, s'analitza l'oferta inicial per veure si es podrà donar resposta a tot l'alumnat de continuïtat

• Tots els centres reben recomanacions segons les orientacions que han donat als alumnes, sobre alternatives al mateix sector immediatament després.

• Tots els centres reben informació de com han orientat als alumnes respecte a la resta de l'alumnat

.PErmet que tot l'alumnat hagi rebut el seu consell orientador.

Llegir-ne més

Conclusions

Ens permet tenir constància del consell orientador de cada cohort, evitem abandonaments, es fidelitzen més els estudis (un 6% més en els darrers 3 curso). Analitzar el grau de coincidència entre les orientacions efectivament realitzades i les matricules. Ens permet preveure grau d'acreditació de l'ESO i percentatge d'encert el la tria d'oferta educativa. Ens permet analitzar la distribució de les orientacions i observar biaixos de gènere, de desavantatge educativa , de titularitat de centre o d'idoneïtat de l'alumnat.

Llegir-ne més

Bibliografia y webgrafia

https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/01_documents_de_referencia/informes/20221212_Continuitat_formativa_i_fidelitzacio_a_BCN.pdf

https://urbact.eu/sites/default/files/2023-05/oif_barcelona_stay_tuned_may_2019.pdf

https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/01_documents_de_referencia/informes/20210930_Informe_Que_hem_fet_per_millorar_abandonament_A.pdf

Llegir-ne més

Descobreix tots els projectes presentats a Educaweb

Veure tots