Títol: Orientació universal de les cohorts de quart d'ESO de Barcelona
Edició: 2024
Enllaç al projecteEl pas de l’ESO als ensenyaments postobligatoris necessita una orientació personalitzada que garanteixi a l’alumnat el coneixement del sistema educatiu, l’oferta educativa i consolidi la continuïtat en els estudis, la fidelització de l’alumnat i l’èxit escolar en una etapa tan crucial com la 16-18 anys.
Aquesta etapa de transició, tal com reconeixen diversos estaments i organismes internacionals, és clau per fomentar la cohesió, les condicions socials, reduir les desigualtats i lluitar contra l’exclusió d’inserció laboral.
La continuïtat dels estudis més enllà de l’educació obligatòria és necessària per garantir unes condicions participació mínimes per a la inserció en el mercat laboral i per a la participació plena en la societat.
Amb l’horitzó d’aconseguir una continuïtat plena en els estudis fins als 18 anys, el CEB ha posat focus en un conjunt de mesures orientades a afavorir l’orientació educativa i en l’acompanyament per tal de millora l’accés i la permanència a l’educació postobligatòria de tots els joves de la ciutat.
Les dades de pèrdua d’alumnat, entre les dues etapes calia evitar-les i la hipòtesi és valorar que una millor orientació fidelitzaria a l’alumnat en els seus estudis.
Per això, als cursos 19-20 i 20-21 es va realitzar una tasca d’orientació de tot l’alumnat que estava dins del Pla d’Acompanyament i que podrien ser objecte d’abandonament prematur. Era una mesura dedicada a alumnat vulnerable i que pretenia identificar, orientar, assessorar i acompanyar l’alumnat de 4rt d’ESO més vulnerable amb l’objectiu de garantir que accedeix a la formació postobligatòria que li resulti més motivadora i adequada, i en què té major probabilitat de completar-la amb èxit.
Es posa en marxa un aplicatiu per a tots els centres que es rebut amb un sharepoint i amb codis personalitzats per a cada centre. Aquestes dades seran visualitzades mitjançant un BI. El repte era fer un aplicatiu senzill i àgil que els centre d’ESO poguessin omplir amb facilitat.
Les dades i la resposta dels centres va ser massiva. Dels 2.500 o 2.700 alumnes , segons la cohort, es va registrar un gran nombre de consells d’orientació de quart d’ESO.
Al curs 21-22 es va voler consolidar aquesta tasca però ara amb un entorn més ambiciós i obtenir tot els consell orientadors de tota la cohort de Barcelona que cursa quart d’ESO uns 14.00 alumnes per afavorir i acompanyar les transicions dels estudis obligatoris als postobligatoris per a tot l’alumnat.
Afavorir i consolidar un procés d’orientació personalitzada, evitant tries no orientades
Garantir a l’alumnat el coneixement del sistema educatiu i l’oferta educativa de la ciutat de Barcelona.
Garantir que els tutors i orientadors reben informació sobre tota l'oferta. Es garanteix que es realitza el procés d’orientació a tots els alumnes de Barcelona.
Garantir a l’alumnat el coneixement del sistema educatiu i l’oferta educativa de la ciutat de Barcelona.
Els centres reben feedback immediat sobre la viabilitat de l'orientació als seus alumnes
Disposar d’una eina per a l’anàlisi i la planificació: equilibri oferta-demanda, seguiment i consolidació de la matrícula en funció de l’orientació rebuda, etc.
S'ofereix informació a cada centre sobre com ha realitzat l'orientació, amb quins biaixos i amb quin grau de compliment per part dels seus alumnes.
L’orientació de la cohort consta de 6 moments en el temps que permetran a l’alumnat que cursa quart d'ESO de la ciutat de Barcelona de centres públics , concertats i privats per transitar del l’educació obligatòria per garantir als ensenyaments post obligatoris . Són uns 14.00 alumnes per cohort i també participen en el procés les famílies amb les que consensuen aquesta orientació.
L'orientació és acompanyament i sobretot en les transicions , on és "el moment de triar". Orientar té una dimensió comunitària (necessària per trencar els límits imposats la societat , pel gènere i l'origen cultural).
Malgrat és una tasca complexa, considerem que un alumnat ben orientat crearà vincle, espais de confiança, connectarà amb els estudis realitzats i evitarà dubtes i inseguretats. Descobrirà talents ocults i sobretot donarà eines per prendre decisions per interpretar la realitat generant itineraris adaptats al projecte de vida.
L’orientació de la cohort consta de 6 moments en el temps que permetran a l’alumnat a transitar del l’educació obligatòria per garantir als ensenyaments post obligatoris .
• Tots els centres de Barcelona reben un codi que els dirigeix a un aplicatiu on apareixen tots els seus alumnes de 4t de l'ESO
• Per a cada alumne es desplega un llistat de tota l'oferta de la ciutat.
• Cal determinar a quin ensenyament orienten a tot l’alumnat de quart d’ESO.
• Que si l’alumne està declarat NEE A es cordinen en aquesta orientació amb l’EAP.
• Que si l’alumne està cursant estudis a una UEC, cal coordinar-se amb el centre d’origen per tal de orientar-lo.
• Consensuen aquesta orientació amb l’alumnat i la seva familia
• Els centres tenen tres setmanes per informar sobre l'orientació que han ofert a tots els alumnes omplint l’aplicatiu.
• Es reben les dades i, des del Consorci d'Educació, s'analitza l'oferta inicial per veure si es podrà donar resposta a tot l'alumnat de continuïtat
Direccions, tutores i orientadores de centre.
Assessorament del Servei d’Orientació Pla Jove en el moment de l’orientació.
Assessorament dels EAP’s en cas d’alumnat NEE A.
Equip de sistemes i dades del Consorci d’Educació de Barcelona que dissenya i gestiona els formularis i els visualitzadors de dades.
Coordinació del procés per part de la Unitat d’Orientació del CEB
Es tramet una carta als centres informant que enviarem un enllaç de Sharepoint en el que apareixerà tot l’alumnat de quart d’ESO declarat a RALC i hauran d’especificar el seu Consell Orientador.
Aquesta graella es enviada a principis del mes d’abril i la poden omplir fins a finals d’abril
Es fan dues sessions per tal d’explicar el procés i resoldre dubtes per centres públics, per a centre concertats i privats.
Les dades s’omplen com a mitjana en un 90% i al CEB li permet modificar l’oferta si escau.
S’informa als centres abans de la preinscripció de quins cicles estan triats en l’orientació i poden generar problemes d’excés de demanda. Se’ls comunica els CFGM afins o propers acadèmicament on poden preinscriure els alumnes.
Al mes de gener del curs següent es fa una sessió presencial per indicar els resultats i fer el retorn del procés del curs anterior.
S’envia a cada centre el seu informe.
• Es reben el 90% de totes les orientacions dels 14.000 alumnes que conformen ala cohort de Barcelona i des del Consorci d'Educació, s'analitza l'oferta inicial per veure si es podrà donar resposta a tot l'alumnat de continuïtat
• Tots els centres reben recomanacions segons les orientacions que han donat als alumnes, sobre alternatives al mateix sector immediatament després.
• Tots els centres reben informació de com han orientat als alumnes respecte a la resta de l'alumnat
.PErmet que tot l'alumnat hagi rebut el seu consell orientador.
Ens permet tenir constància del consell orientador de cada cohort, evitem abandonaments, es fidelitzen més els estudis (un 6% més en els darrers 3 curso). Analitzar el grau de coincidència entre les orientacions efectivament realitzades i les matricules. Ens permet preveure grau d'acreditació de l'ESO i percentatge d'encert el la tria d'oferta educativa. Ens permet analitzar la distribució de les orientacions i observar biaixos de gènere, de desavantatge educativa , de titularitat de centre o d'idoneïtat de l'alumnat.
https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/01_documents_de_referencia/informes/20221212_Continuitat_formativa_i_fidelitzacio_a_BCN.pdf
https://urbact.eu/sites/default/files/2023-05/oif_barcelona_stay_tuned_may_2019.pdf
https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/01_documents_de_referencia/informes/20210930_Informe_Que_hem_fet_per_millorar_abandonament_A.pdf