Descripció
Posar-se a la pell d’un aprenent per aprendre què és treballar dibuixant plànols, repartint cartes o darrere els fogons. Les opcions són quasi il·limitades a Riqueses Humanes, un programa de ràdio que inspira vocacions i ens dona eines i estratègies per a la recerca de feina i la millora de la nostra projecció laboral.
Es tracta d’un espai de servei públic en què vivim un docushow on el presentador es fica en la pell d’un aprenent que s’estrena en una nova feina. Comptem també amb entitats i empreses públiques i privades del sector de l’ocupació —Recursos Humans, formació, emprenedoria, etc.— que ajuden als oients a orientar-se per a millorar les seves perspectives laborals.
Riqueses Humanes es va estrenar a les freqüències catalanes el 4 el març de 2018 amb emissió setmanal els dissabtes a les 22h i el grup audiovisual al que pertany la ràdio n’ha confirmat una segona temporada de setembre de 2018 a juliol de 2019.
Objetius
L’objectiu principal del programa és, per una banda, contribuir en la dinamització del mercat laboral estimulant-ne la demanda. Per aconseguir-ho apostem per les següents estratègies:
- Vocacions | El reportatge en què el presentador treballa durant un dia en una feina en concret ens permet visibilitzar una possibilitat laboral que pretenem que sigui inspiradora per l’oient alhora que mostrem què cal estudiar, la situació i perspectives del sector, i altres dades d’interès.
- Eines i estratègies | Parlem amb experts de diverses temàtiques relacionades amb l’ocupació que donen consells als oients sobre com trobar feina, cursos de formació interessants, ajuts i subvencions, etc.
- Oportunitats | Diferents plataformes d’ocupació ens presenten ofertes de feina concretes i vigents perquè els oients les coneguin i, s’hi escau, s’hi apuntin.
D’altra banda, el to fresc i dinàmic del programa, l’acurat univers sonor dels reportatges i el seu estil desenfadat contribueixen a generar un clima d’entreteniment que afavoreix la transmissió i recepció del contingut de les seccions del programa.
Llegir-ne més
Destinataris
Atesa la temàtica del programa, apostem per arribar a una audiència en edat d’inserció laboral —joves entre 16 i 25 anys—, tot i que sovint atenem les demandes d’altres perfils com els aturats —de curta i de llarga duració—, els professionals sèniors i els i les treballadores del sector de l’ocupació.
A més a més, Riqueses Humanes s’emet per una ràdio generalista que, segons les dades de l’últim EGM, concentra el major percentatge de dones —un 47% de l’audiència— de l’espectre radiofònic estatal.
Llegir-ne més
Justificació de la iniciativa
Des de la profunda vocació del servei públic de la ràdio vam creure oportú tractar el tema de l’ocupació i la formació. En primer lloc, perquè segons el darrer baròmetre del CIS, l’atur és la major preocupació dels ciutadans —63,2%— i els problemes relacionats amb la qualitat del treball mostren una tendència alcista —9,7%—.
En segon lloc, la ràdio té un potencial contrastat com a eina de transformació social, de canvi de mentalitat i de dinamització de la societat. Així doncs, busquem apropar-nos als oients per fer-los partícips d’aquest canvi tot donant-los un petit impuls per a què facin un gran salt a curt, mitjà o llarg termini.
Per últim, la qualitat periodística dels reportatges esdevé una eina crucial per dignificar el periodisme com a mitjà per apropar realitats laborals concretes a la ciutadania en general, per humanitzar les persones que fan possible tots els engranatges de la societat i per reivindicar la feina com a eina de cohesió social.
Llegir-ne més
Metodologia
La metodologia emprada per elaborar cada programa segueix el següent esquema cronològic:
- Contacte amb l’entitat pública o privada que ens acollirà per a la realització del reportatge setmanal.
- Contacte amb les entitats públiques i privades que entrevistarem als espais Activa’t i Oportunitats per establir el tema que tractarem.
- Reunió a les instal·lacions de l’entitat per planificar el contingut del reportatge i el dia i hora de gravació.
- Gravació i locució del reportatge.
- 5-Buidatge, és a dir, escollir quin contingut formarà part del reportatge i quin no i adequar-lo per a la seva emissió.
- Muntatge sonor del reportatge, així com de les diferents caretes i músiques del programa.
- Redacció i execució de les entrevistes a les dues entitats col·laboradores (veure punt 2) als estudis de la ràdio a Barcelona.
- Distribució del programa via xarxes socials després de la seva emissió.
L’estructura organitzativa de la primera temporada de Riqueses Humanes ha consistit en reproduir setmanalment el següent esquema.
PART 1 | [3 minuts]
Sumari del programa | Riqueses Humanes arrenca amb la careta del programa i el presentador anunciant els continguts del dia.
PART 2 | [25–30 minuts]
Reportatge | El presentador es fica en la pell d’un aprenent i cada setmana va a un lloc diferent a provar una feina nova. Durant aquesta part del programa, ens endinsem en el dia a dia de la feina, la formació necessària, la projecció laboral, etc.
PART 3 | [10–12 minuts]
Activa’t | Amb la col·laboració fixa de l’equip tècnic de Barcelona Activa dediquem un espai de servei públic per a donar a conèixer els diferents programes d’ajudes i els instruments per a l’apoderament laboral que posen a disposició de la ciutadania.
PART 4 | [10–12 minuts]
Oportunitats i comiat | Diferents entitats públiques i privades ens presenten ofertes de feina, parlem d’àmbits laborals amb dèficit de demanda, exposem noves tendències del sector i, en general, donem eines i estratègies per a la recerca de feina i la projecció laboral. Finalment, ens acomiadem i agraïm a totes les persones i entitats que han fet possible el programa.
Llegir-ne més
Recursos utilizats
En relació amb la metodologia, el pressupost i els recursos emprats per a cada programa i per la temporada sencera:
L’auxiliar de gravació i el tècnic creatiu tenen una relació mercantil amb el director del programa, que és una persona autònoma i manté, alhora, una relació mercantil amb la ràdio. El tècnic de so, per la seva banda, és assalariat del grup audiovisual al que pertany l’emissora i per tant la seva despesa no l’assumeix el programa en sí sinó la ràdio.
Pel que fa el material específicament utilitzat per dur a terme els vuits punts esmentats a la metodologia:
- Telèfon: LGQ6 2017
- Gravadora: Digital Marantz PMD620 MK II
- Micròfon: Audio-Technica PRO24-CMF
- Auriculars: Sony MDR-XB550APB.CE7
- Ordinador: Apple MacBook Pro i5
- Ordinador: ASUS Zenbook UX51Vz
- Estudi de ràdio: Instal·lacions de la corporació audiovisual a Barcelona.
Llegir-ne més
Temporalizació
La primera temporada de Riqueses Humanes va començar les seves emissions el dia 3 de març de 2018, i s’ha emès sense pausa tots els dissabtes a les 22h per les freqüències de la ràdio a Catalunya i Andorra. Els podcasts del programa estan disponibles al web de la corporació audiovisual (veure annex) i el darrer programa s’emetrà el dissabte 14 de juliol de 2018.
Tot i la darrera reestructuració de l’ens al qual pertany la ràdio, el programa té confirmada una segona temporada 2018–2019 que constarà de quaranta programes més i que començarà al setembre amb un horari entre setmana i de més audiència pendent de determinar.
Llegir-ne més
Evaluació dels resultats i impacte
En primer lloc, valorem molt positivament haver assolit un dels objectius més ambiciosos que ens havíem plantejat: consolidar-nos com a un programa referent pel sector de l’ocupació i els Recursos Humans. Hem aconseguit que diferents entitats es posin en contacte amb nosaltres per a participar en el programa, facilitant així una segona temporada. A banda, la direcció de de la corporació audiovisual a la qual pertany la ràdio troba ideal que Riqueses Humanes formi part de la seva graella de servei públic atès que altres emissores catalanes, tan públiques com privades, no tenen continguts d’aquesta temàtica.
En segon lloc, l’avaluació de l’audiència es de difícil coneixement atès que l’EGM no recull concretament les dades de l’emissora sinó que les engloba dins del grup radiofònic al que pertany (1.391.000 oients segons les dades de l’últim EGM). Tot i així, els resultats de les descàrregues de podcasts de Riqueses Humanes és molt positiu: ha assolit un interval entre el 8% i el 19% de l’audiència de la Ràdio a tot el territori espanyol malgrat la llengua emprada és el català.
En tercer lloc, en referència als objectius esmentats anteriorment hem aconseguit transmetre vocacions amb vint reportatges temàtics i les seccions d’educació i ocupació han sigut un èxit. Pel que fa els espais d’oferiment de feina als oients no hem trobat la fórmula per a avaluar l’impacte real, és a dir, no sabem quants oients s’han apuntat a les ofertes plantejades. De cara la temporada vinent demanarem a les empreses col·laboradores que facin un seguiment al respecte.
Per últim, creiem que per tal d’abandonar la problemàtica centralista que suposa fer el programa des de Barcelona i amb tanta incidència de Barcelona Activa, hem d’aconseguir sumar esforços amb el Servei d’Ocupació de Catalunya que ha estat paralitzat durant els mesos d’intervenció autonòmica via article 155 de la Constitució Espanyola.
Llegir-ne més