Títol: Dibuixa el teu camí
Edició: 2021
Categoria: Profesional
Autor: Maria Batet Rovirosa
Es tracta de disposar d'una eina que ajudi les persones en recerca de feina o d'orientació professional en el cas dels joves en un procés d’autoconeixement i obertura en una nova manera de remirar el camí cap el treball fent servir el pensament visual.(Visual Thinking).El pensament visual permet traslladar els pensaments o idees en imatges. És una forma d’organitzar els pensaments i fer-los visibles. El dibuix és una de les eines més potents per fer entendre el significat d’allò que volem explicar, és un llenguatge que facilita enormement l’aprenentatge.El llenguatge gràfic és universal i connecta amb qualsevol persona, vingui del país que vingui
Un percentatge molt important de la població pensa de forma visual. Les persones amb dificultats poden captar molt més fàcilment les idees.
La retenció en memòria d’una imatge és molt superior que la d’un conjunt de paraules.
El dibuix facilita la concentració i fa l’aprenentatge més divertit
La proposta és senzilla, es tracta d'una llibreta individual per a cada alumne o usuari en la qual cadascú reflexiona sobre passat, present i futur i dibuixa un camí per aconseguir els seus objectius que fa visibles a través del dibuix.
L'objectiu general passa per disposar d'una eina que faciliti la orientació laboral a col.lectius que tenen alguna dificultat per mirar el seu futur professional(perquè són joves, perquè no entenen l'idioma, perquè estan molt desmotivats,....)
La iniciativa surt una mica per casualitat...He acompanyat molts joves en processos d'orientació, sovint joves en programes de formació ocupacional que rebutgen metodologies que els recordin el seu pas ""frustrat"" pel sistema educatiu. En els darrers anys he estudiat els beneficis que el pensament visual aporta a l'aprenentatge i a la reflexió, però sobretot en la motivació. Senzillament vaig traslladar bona part del que sé a un llenguatge molt més visual fent ""jugar"" amb el dibuix i el color aquests joves. Els resultats van ser extraordinaris quan a atenció i també a reflexió, amb col.lectius realment difícils. Però el més soprenent de tot aquest procés és veure l'efecte que produeix un grapat de retoladors de colors. Efecte que passa de la por (o el no atreviment) fins a la diversió i les ganes de seguir pensant per seguir dibuixant. En algunes ocassions té un efecte una mica màgic.
Depenent del col.lectiu faig servir un tipus d'activitats o altres , sempre visuals. En teniu una mostra d'una molt senzilleta en l'annex
Aquesta metodologia s'aplica en tres sessions d'aproximadament dues hores cadascuna. Comencem dibuixant o moltes vegades només tacant un full. Fem algunes activitats que permetin deshinibir-nos i comencem amb l'exploració de l'autoconeixment fent ús del color. El mètode DISC serveix per triar aquell color amb el qual se senten més identificats i, després de saber què representa cada color poder ""pintar "" quina és la barreja de colors de la seva manera de ser quan estan en un entorn laboral. Amb activitats d'aquest tipus anem omplint la primera part de la llibreta que busca l'autoconeixement. En la segona sessió fem una exploració de l'entorn. Dibuixem l, entorn inmediat i què l'identifica (des del punt de vista laboral) i aportem informació que complementi el que ells/elles saben. Obrim la mirada i parlem de l'entorn ""món"" per saber com és i serà l'entorn laboral. Ho fem a través de fotografies que els facilitem i que són molt inspiradores per conversar i reflexionar. Saben més del que creuen que saben.Dibuixem un mapa mental de l'entorn laboral i de com ells/elles hi poden tenir cabuda (a través també de dinàmiques dibuixades). En la tercera sessió i amb un horitzó força més clar del que tenien el primer dia, es tracta de dibuixar la seva agenda a curt, mig i llarg termini que els permeti traçar un camí.
La llibreta dibuixada consta sempre d'aquestes tres parts que articulen les tres sessions. Finalitzen el treball amb l'evidència, a través d'aquest element físic que és la llibreta, de la seva reflexió dibuixada.
Els recursos necessaris passen per un espai físic que permeti el dibuix, per disposar d'una llibreta física per a cadascuna de les persones assistents i per tenir a mà materials com ara retoladors i també un conjunt de fotografies inspiradores.
Es pot fer en un format breu de 6 hores, encara que el procés de pensar fent servir el pensament visual es podria ampliar tant com es volgués.
Autoconeixement: els participants posen de manifest que a través d'aquesta eina els resulta molt fàcil i gràfic descobrir alguns aspectes de la seva personalitat que desconeixien.
Clarificació: dibuixar clarifica el procés. Especialment en la tercera part, els participants manifesten que tenen una agenda clara dels passos que han de seguir per poder-se acostar al seu objectiu.
Motivació: és possiblement l'aspecte més sorprenent, com a través del dibuix s'aconsegueix la implicació i participació de les persones assistents.
La valoració i avaluació la tinc a partir de les valoracions que han fet els propis assistents que valoren en una mitjana de 4,8 sobre 5 la seva satisfacció.