Educaweb entrega els Premis d'orientació 2016
Aquest dijous 24 de novembre han tingut lloc a Barcelona la cerimònia d'entrega dels Premis Educaweb d'Orientació Acadèmica i Professional, que en aquesta 9a edició ha rebut un total de 44 projectes, un 22% més que en 2015.
L'acte ha reunit a personalitats de la Generalitat de Catalunya com la consellera d'Educació, Meritxell Ruiz, representants d'altres administracions, institucions, entitats i centres educatius públics i privats. En total, més de 200 persones que han volgut acompanyar-nos en la festa de l'orientació.
Els guanyadors de la 9a edició dels Premis Educaweb d'Orientació Acadèmica i Professional són:
Categoria A, Projectes d'institucions, organitzacions o centres educatius
- 1r Premi: "Biblioteca parlada sobre professions". Autora: AMPA IES Mutxamel d'Alacant (Mutxamel, Comunidad Valenciana). La proposta neix de l'Associació de Mares i Pares de l'Alumnat (AMPA). Té com a objectiu que els estudiants coneguin diferents activitats laborals de la mà d'un professional, un ?llibre vivent'. Les trobades es realitzen durant el matí i els protagonistes són els estudiants de 3r i 4r d'ESO, 1r i 2n de Batxillerat i FP Bàsica i de Grau Mitjà.
- 2n Premi: "Servei d'Ocupació i Orientació Professional". Autor: Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya. L'objectiu d'aquest projecte és orientar als educador/es socials per millorar la seva ocupabilitat. Es concreta en un seguit de serveis i programes: Servei d'Orientació Personalitzat, Borsa de Treball, Incubadora de Projectes, Programa Cruïlles (emprenedoria) i Programa SocialGlobal (internacionalització). Es desenvolupa des de 2012 gràcies a la feina de 13 professionals i més de 150 persones col·laboradores i voluntàries.
- 3r Premi: "Avança + Tasta Oficis. Projecte d'orientació acadèmica i professional". Autor: Associació JAPI ? Joves i Projectes per a la Inclusió (L'Hospitalet de Llobregat, Catalunya). El projecte vol formar els joves per incrementar les seves possibilitats d'inserció al món laboral i fomentar el retorn i la continuació al sistema educatiu formal. S'adreça a joves entre 16 i 18 anys que han abandonat els estudis de secundària obligatòria sense finalitzar-los. Monitor/a de Lleure, Comunicador/a audiovisual o jardiner/a són alguns dels oficis que tasten gràcies a una xarxa de col·laboradors públics i privats, com administracions, agents educatius o la Fundació Èxit.
Categoria B, Projectes presentats per professionals
- 1r Premi: "Networking i habilitats socials en l'orientació professional i la cerca de feina". Autor: Bernat Escalera Martínez (Comunitat Valenciana). El projecte busca millorar la inserció laboral de l'alumnat. Es treballen cinc punts principals: autoconeixement, habilitats socials, networking, currículum vitae i entrevista de feina. Seguint el marc teòric del constructivisme i la metodologia de l'Aprenentatge basat en Projectes, l'alumnat de FP elabora un portfoli titulat ?El meu projecte d'Orientació'.
- 2n Premi: "El teu futur professional 2.0". Autor: Jesús Prieto González (Zaragoza, Aragó). Presenta un programa online d'orientació perquè la transició a la vida activa sigui més fàcil per a l'alumnat de Batxillerat. Els continguts es distribueixen en quatre mòduls: autoconeixement, presa de decisions, exploració de la carrera, i planificació i cerca d'informació. L'avaluació del programa mostra que més del 90% de l'alumnat de 4t d'ESO i Batxillerat que ha fet els qüestionaris es mostra satisfet o molt satisfet amb la iniciativa.
- 3r Premi: "Programa d'Acompanyament a la Presa de Decisió dels alumnes de segon Batxillerat". Autora: Alba Rodríguez Pujol (Palau d'Anglesola, Catalunya). Es tracta d'un programa de tutoria i mentoria entre iguals que complementa el Pla d'Acció Tutorial de l'Institut La Serra a Mollerussa. S'ha desenvolupat en quatre fases: anàlisi de necessitats, disseny, sessions i avaluació. Alumnat i exalumnat han interactuat via Facebook i presencial a l'Institut.
Categoria C, Projectes presentats per menors de 35 anys i que encara no s'han aplicat
- Premi: "Projecte d'orientació acadèmica i professional a joves d'ètnia gitana". Autores: Sara Adroher Gordillo i Lorena Ribas (Barcelona). El projecte pretén millorar els resultats d'inserció laboral de la població d'ètnia gitana a través d'una formació de qualitat. Està destinat sobretot a l'alumnat de secundària que vol abandonar els estudis abans de finalitzar l'ensenyament obligatori. Les autores ofereixen un seguit d'activitats per despertar els interessos i motivacions d'un alumnat en situació de vulnerabilitat i risc d'exclusió social.
Menció Especial Educaweb Impuls a l'Orientació. Es tracta d'un guardó fora de concurs que premia la trajectòria i/o la tasca realitzada a favor de l'orientació feta per una persona o entitat que ha col·laborat amb Educaweb en algun moment de la seva història.
- Premi: Saló de l'Ensenyament de la Fira de Barcelona. Es reconeix per la seva aposta decidida per l'orientació acadèmica i professional, convertint-se en un esdeveniment orientador.
Premi Internacional Educaweb d'Orientació Acadèmica i Professional. Es tracta d'un reconeixement a la millor comunicació presentada en el Congrés de l'Associació Internacional d'Orientació Educativa i Professional (AIOEP-AIOSP) celebrat a Madrid entre el 15 i el 18 de novembre d'enguany.
- Premi: "Poden els professors donar suport a les famílies en l'orientació professional dels seus fills? (Can career teachers/leaders support parents in helping their child?)". Autora: Annemarie Oomen, investigadora a la Universitat de Derby, Regne Unit. Arran d'un estudi qualitatiu, l'autora mostra les competències necessàries per implicar les famílies en l'orientació professional dels seus fills. Entre les més importants destaca l'actitud activa per moure's cap a "les necessitats desconegudes" de mares i pares.
Premi Ciutat Orientadora. El guardó premia el millor projecte d'orientació acadèmica i professional fet per una ciutat participant en el projecte europeu
Guiding Cities, aprovat en el marc del programa Erasmus+ de la Comissió Europea. Es dóna amb el suport de l'Àrea de Cultura, Educació i Esports de la Diputació de Barcelona.
- Premi: "Dispositiu d'orientació l'Eina". Autora: Badia del Vallès (Catalunya). El projecte engloba un pla d'acció d'orientació acadèmica i professional, que pretén reduir l'abandonament escolar prematur d'aquells joves que cursen l'Educació Secundària Obligatòria.