Projectes que contribueixen a la inclusió i la justícia social
Aquest dijous, 29 de novembre, s'ha celebrat l'
11a edició dels Premis Educaweb d'Orientació Acadèmica i Professional al CosmoCaixa de Barcelona, acte al qual han assistit representants d'administracions, entitats i centres educatius públics i privats per celebrar la festa anual de l'orientació.
La majoria dels projectes premiats en aquesta ocasió s'han caracteritzat per buscar la
inclusió social dels col·lectius en risc d'exclusió, com és el cas d'Esment Escola Professional, amb la seva iniciativa
Una orientació per a tothom, guanyadora del premi a la categoria Institucions, que dona resposta a les necessitats de qualificació professional de joves amb discapacitat intel·lectual. El projecte
El camí a l'ocupació del Grup Vips, guanyador a la categoria Empreses, també busca millorar l'ocupació de joves que procedeixen d'una experiència de fracàs escolar o estan en situació de vulnerabilitat.
La innovació en l'orientació també ha estat premiada: el guardó a la
categoria Professionals ha estat per al projecte
5W1H: Cap al meu futur professional, un programa d'orientació basat en
b-learning creat per Jesús Vicente Barberá Blasco, professor del mòdul de Formació i Orientació Laboral del CIPFP Ausiàs March de València.
A continuació, s'ofereix una petita síntesi dels projectes guanyadors, que poden consultar-se íntegrament en
aquest enllaç.
Categoria Institucions
Una orientació per a tothom, d'Esment Escola Professional (Palma de Mallorca, Illes Balears)
Esment Escola Professional es va crear el 2015 amb l'objectiu de d
onar resposta a les necessitats de qualificació professional dels joves amb edats compreses entre els 16 i 29 anys amb discapacitat intel·lectual. D'aquesta manera, se n'amplia la formació i es desenvolupen les competències tan personals com tècniques, incrementant-ne les possibilitats d'inserció laboral.
L'escola implementa un
model formatiu laboral que combina l'orientació, la formació i l'ocupació en el sector de l'hostaleria, principalment. Aquest model consisteix en un programa de formació de 3 anys a través de contractes de formació i aprenentatge, basat en la Formació Professional Dual.
El jurat ha valorat el projecte per ser un model d'orientació molt complet i integral. Així mateix, n'ha destacat la sistematització i adequació de les accions i el programa d'acompanyament als destinataris. Finalment, el jurat ha valorat la integració i presència de l'orientació acadèmica i professional en totes les fases del projecte.
Categoria Professionals
5W1H: Cap al meu futur professional, de Jesús Vicente Barberá Blasco (València, Comunitat Valenciana)
El projecte,
dirigit a l'alumnat del mòdul de Formació i Orientació Laboral (FOL) de Cicles Formatius de Formació Professional Reglada, pretén ser una eina que potenciï l'interès dels alumnes pel seu futur professional i els faciliti recursos en el procés de presa de decisions.
Aquesta iniciativa planteja una
metodologia b-learning, que combina l'activitat presencial amb l'activitat
online, creant
un sistema híbrid d'aprenentatge.
El jurat ha valorat el
treball d'integració de l'orientació acadèmica i professional del projecte. També ha volgut destacar la
incorporació i aplicació de les TIC en el procés d'orientació. Finalment, el jurat ha posat en relleu la potencialitat del projecte quant a la possible rèplica en altres centres i contextos educatius.
Categoria Empreses
El camí a l'ocupació, del Grup Vips (Madrid, Comunitat de Madrid)
El projecte, iniciat l'any 2011, està
dirigit a persones que procedeixen d'una experiència de fracàs escolar i alienes al món professional, a persones en situació de vulnerabilitat i a persones aturades.
L'objectiu és
facilitar el desenvolupament i entrenament d'habilitats i competències facilitadores per a l'accés a l'ocupació, així com acostar el món de l'empresa i el treball a aquest col·lectiu i, finalment, desenvolupar vocacions en el sector.
Per a això,
el projecte posa el focus en tres aspectes fonamentals: la formació per a l'ocupació, l'entrenament en el lloc de treball i la formació per a l'acompliment professional. D'aquesta manera, es treballa en el desenvolupament d'habilitats per a l'ocupació, que ajuden a les persones a millorar el perfil professional i incrementar les possibilitats d'inserció laboral.
El jurat ha valorat la forma d'abordar diferents elements de l'orientació professional, com són el desenvolupament de les habilitats prelaborals, el coneixement de l'empresa, les oportunitats de contractació i oferta d'un pla de desenvolupament de la carrera. El jurat ha destacat la correcta integració d'interessos i necessitats dels destinataris del projecte i de l'empresa, així com la seva transferibilitat a altres contextos empresarials.
Menció Especial Educaweb
Ajuntament del Prat de Llobregat (Catalunya)
La menció reconeix l'aposta sostinguda en el temps per oferir una orientació acadèmica i professional a joves, famílies i professionals, amb un
convençut esforç de coordinació i implicació dels diferents agents.
Menció Ciutat Orientadora
Göteborg (Suècia)
Atorgada en col·laboració amb la Diputació de Barcelona i que premia a la ciutat del món que destaca pel compromís cap a l'orientació acadèmica i professional, la Menció ha estat per a la ciutat de Göteborg (Suècia), pel projecte de Syvonline, desenvolupat des de l'Ajuntament i que ofereix serveis d'orientació generalitzats.
El jurat ha valorat l'esforç, la persistència i la xarxa de col·laboració establerta per construir una finestreta única municipal d'accés a serveis d'orientació per al conjunt de la ciutadania: joves, famílies i professionals.
La Menció Enric Renau i Permanyer compta amb una secció especial que pot consultar-se aquí.