Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Dones a l'FP: trencant barreres en professions masculinitzades

Reportatge

La mecànica, la informàtica i la indústria també són sectors per a les noies, tot i que elles representen menys del 10% de l'alumnat en famílies d'FP d'aquests àmbits

  • 12/03/2025
  • Temps de lectura 6 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Alguns estudis de Formació Professional (FP) estan marcats per la bretxa de gènere, sobretot en famílies professionals de l'àmbit tècnic-industrial, on la presència femenina és encara molt minoritària.

Per exemple, en la família d'Instal·lació i Manteniment només el 3% de l'alumnat que estudiava un cicle d'FP en el curs 2022-2023 era dona, segons les Estadístiques d'Ensenyaments no universitaris del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports.

Desigualtats similars succeeixen en les famílies Transport i Manteniment de Vehicles (3,9% de dones), Electricitat i Electrònica (4,5%), Fabricació Mecànica (5,7%), Marítim-Pesquera (8,6%) i Informàtica i Comunicacions (11%).

infografía sobre las mujeres en la FP
Elaboració pròpia a partir de les Estadístiques d'Ensenyaments no universitaris. Alumnat del curs 2022-2023.


No obstant això, dones com la Judit García, l'Eva Melero i la Nuria Fernández, alumnes i titulades d'algunes d'aquestes famílies d'FP, estan desafiant aquesta tendència i demostrant que aquests sectors també són per a elles.

Alumnes i titulades d'FP de l' àmbit tècnic-industrial: testimonis i experiències

Judit García Lucas, estudiant del Cicle Formatiu de Grau Mitjà en Electromecànica de Vehicles Automòbils, reconeix que les dones en el seu sector són encara una excepció.

De fet, en aquest cicle en concret, només es van matricular 695 noies davant 19.633 nois el curs 2022-2023.

"Suposo que hi ha poques dones per tradició, ja que antigament era un sector molt masculí, però això està canviant i potser en un futur hi haurà més dones que estudiïn mecànica", explica.

Ella, que compagina la seva formació amb la seva feina com a operària en una línia de muntatge en una empresa automobilística, destaca el que ha aconseguit amb els seus estudis d'FP: "Estic aprenent molt sobre el funcionament de l'automòbil... ¡Fins i tot soc capaç d'arreglar parts del meu cotxe!


Però la Judit García no és l'única que ha apostat per l'FP en sectors altament masculinitzats. L'Eva Melero Laviña, Tècnica en Sistemes Microinformàtics i Xarxes i estudiant del Cicle Formatiu de Grau Superior en Desenvolupament d'Aplicacions Web, assegura que l'FP li ha obert moltes portes.

"Aquests estudis m'han aportat pràcticament totes les oportunitats laborals que he tingut fins ara", recorda.  

No obstant això, Melero és conscient del recel que moltes joves senten a l'hora de plantejar-se estudiar una FP de la família Informàtica i Comunicacions. "A moltes noies les espanta entrar en un món masculí, però després tots valem per a tot. La informàtica és super interessant i té moltes sortides laborals", destaca en aquesta entrevista.

En el cas de Melero, la bretxa de gènere en el seu sector també és evident. En el Cicle Formatiu de Grau Mitjà en Sistemes Microinformàtics i Xarxes, només el 8% de l'alumnat era dona al curs 2022-2023, i en el Cicle Formatiu de Grau Superior en Desenvolupament d'Aplicacions Web, la xifra s'eleva lleugerament fins al 14%.

Els referents femenins, claus per augmentar la presència de dones en sectors tècnics

La falta de referents juga un paper clau en l'escassa presència femenina en aquests sectors, assegura la Nuria Fernández García, Tècnica en Manteniment Electromecànic i Tècnica Superior en Mecatrònica Industrial.

"Crec que hi ha poques noies que estudien aquests cicles per la poca visibilitat que tenen. Per exemple, en qualsevol anunci publicitari sempre surten nois treballant en un taller o reparant màquines. Si també apareguessin dones i fins i tot equips mixtos, les noies tindrien més visibilitat", explica Fernández.

Les xifres donen suport a la seva percepció: al Cicle d'FP de Grau Mitjà en Manteniment Electromecànic, només el 3% de l'alumnat era dona al curs 2022-2023, mentre que, al Cicle Superior d'FP en Mecatrònica Industrial, el percentatge de noies és del 4%.


El testimoni de la Núria Fernández posa el focus en un problema estructural: la falta de models femenins en els sectors industrials.

Tanmateix, tant ella com la Judit García i l'Eva Melero coincideixen que la clau per canviar aquesta tendència està en la visibilitat i el suport a noves generacions de dones que vulguin estudiar i treballar en aquests sectors.

"Jo animaria totalment totes les noies que estan començant a estudiar a entrar en aquest sector perquè és així com canviarem les coses, i aconseguirem que sigui una mica més equitatiu", afirma Melero amb convicció.

Altres propostes perquè més noies estudiïn cicles d'FP masculinitzats

Altres propostes perquè més dones estudiïn cicles d'FP d'àmbits tècnic-industrial, segons altres experts en el tema, són:
 
  1. Formar amb perspectiva de gènere els docents d'FP i i profesors i Mestres en etapes d'ensenyaments obligatoris.
  2. Oferir més beques o ajuts per a dones que vulguin estudiar aquests cicles d'FP tècnic-industrials.
  3. Promoure que hi hagi més professores en cicles d'FP masculinitzats.
  4. Implementar una orientació lliure d'estereotips de gènere.
  5. Fomentar la contractació de tècniques i tècniques superiors en àmbits masculinitzats.


En el Dia Internacional de la Dona, que se celebra cada 8 de març, aquests testimonis recorden que els estudis i les professions no tenen gènere. La mecànica, la informàtica i la indústria també són els seus espais.

Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari