Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"Trobava a faltar que el procés d'elecció professional fos divertit"

Entrevista

El Premi Dualiza-Educaweb per a Professionals 2024 l'ha guanyat el joc de cartes Interexit, un projecte de l'orientadora Marisa Cotera que facilita de manera lúdica la presa de decisions professionals

  • 29/11/2024
  • Temps de lectura 10 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Marisa Cotera Tècnica d’ocupació a l’Agencia para el Empleo de Madrid
El Premi Dualiza-Educaweb per a Professionals 2024 ha recaigut en Interexit ©El juego de cartas de intereses profesionales, un projecte que fomenta l'autoconeixement i facilita la presa de decisions professionals de les persones.
 
Es tracta d'un joc de cartes desenvolupat per Marisa Cotera, responsable de disseny i elaboració de continguts d'ocupació a l'Agencia para el Empleo de Madrid (AE). El seu propòsit és ajudar les persones a definir el seu objectiu professional identificant els seus interessos principals i connectant-los amb famílies professionals i ocupacions afins.
 
El joc té 98 cartes, i l'objectiu és que els jugadors, mitjançant elecció i descart, al final se'n quedin 5, les que millor responen als seus interessos, per facilitar la presa de decisions sobre la seva carrera o la cerca d'ocupació gràcies a un procés lúdic. Al final del joc cada persona rep una plantilla que resumeix el seu procés i l'orienta cap a les professions més adequades.
 
Interexit es va desenvolupar entre el 2017 i el 2022, però no va ser fins al 2023 quan es va posar a la venda, juntament amb l'oferta de formació per a professionals de l'orientació sobre la metodologia del joc. Interexit es dirigeix a qualsevol persona que busqui feina, que vulgui reconsiderar la seva carrera professional o que busqui millorar la seva situació laboral.


1. Què la va motivar a crear un joc de cartes com Interexit?
 
Una de les qüestions que més em preocupen com a professional de l'orientació i l'ocupació –a més que una persona desocupada trobi feina tan aviat com sigui possible– és que la feina que pugui fer es vinculi en la mesura que sigui possible amb els seus interessos professionals. Si allò que fa diàriament li interessa, és una activitat que li agrada o que sap fer bé, es preveu una nova desocupació; hi haurà treballadors més feliços i la feina es farà amb més motivació, la qual cosa redundarà un acompliment millor i, per tant, en el fet que el perfil sol·licitat per l'empresa també s'hi ajustarà millor.
 
Atesa la meva trajectòria en ocupació i en orientació ja de 24 anys a l'Agència, 8 en disseny de metodologies d'innovació en diagnòstic i desenvolupament de competències com a responsable de continguts, i la meva passió per la definició de l'objectiu professional, tenia molt clar què volia dissenyar i que no trobava al mercat. En moltes de les metodologies, trobava a faltar que el procés d'elecció professional de les persones fos divertit i ràpid, la visualització del procés i el temps que es triga en fer l'elecció i l'assessorament per part d'un professional.
 
Amb Interexit, en menys de 30 minuts, s'aconsegueix fer unes primeres tries de l'objectiu professional. L'experiència havia de ser significativa i enriquidora tant per a la persona assessorada com per a la que assessora, el personal tècnic tutor.
 
Buscava més una experiència personalitzada, màgica i única que permetés la persona posar-se al davant d'un mirall i anar avançant cap a la seva carrera professional mitjançant una elecció per fases, en les quals fos protagonista i autònoma. Volia oferir una eina visual i lúdica d'orientació amb elements de ludificació, basada en competències.
 
El que hi havia al mercat eren tests molt llargs en paper o en línia, allunyats de col·lectius vulnerables, de persones joves que volen alguna cosa més immediata i senzilla o de persones sense qualificació, entre d'altres. Volia una eina integral per a tothom.
 
Em semblava també més accessible triar els interessos professionals combinant imatges amb text i amb una experiència de trobada. Per fer-ho, vaig emprar tècniques de visual thinking per al disseny de les imatges i vaig aplicar l'enfocament de gènere i intergeneracional per a molts dels interessos. Així, Interexit volia ser més inclusiu, senzill, clar, útil i divers.
 
Necessitava integrar tots els elements que es reflecteixen en una tria professional sota un mateix paraigua. La connexió més concreta i explicada d'interessos amb famílies professionals, els nivells i les ocupacions, i una experiència més personalitzada: interès > sector > família professional > professió > grup o nivell professional > qualificació > formació relacionada.
 
Em vaig posar en marxa l'any 2017 per a la creació de la primera maqueta del joc i dels primers dibuixos, tot i que ja tenia elaborats molts esbossos previs de la idea metodològica. Aleshores, l'anomenava el "joc d'interessos professionals", set anys després es va perfilar la marca, el logo, el producte per a la sortida al mercat. I així va ser com va néixer Interexit.
 
 
2. Com va ser el procés de desenvolupament del joc des de la concepció inicial fins que es va comercialitzar el 2023?
 
Interexit, com qualsevol producte o servei no sorgeix d'un dia per a un altre, és un procés llarg de disseny, creació i materialització. Podríem parlar de cinc fases:
   
El 2017 em vaig posar a investigar sobre les eines d'orientació i a analitzar l'experiència de l'usuari quan necessita concretar el seu objectiu professional.
 
El 2019 vaig començar a crear les meves llistes d'interessos descrivint activitats i accions relacionades amb un gran nombre de professions habituals del mercat laboral. Vaig elaborar les taules d'equivalència d'aquestes amb les famílies professionals i les d'aquestes amb les ocupacions diana o qualificacions. La consulta de la web de l'Institut Nacional de les Qualificacions (INCUAL), que referencio pel sistema de categorització i ordenació en famílies professionals i nivells, va ser un gran suport.
 
A més a més de la matriu de relacions de funcions, habilitats, nivells i connexions secundàries, vaig basar el disseny del joc en dibuixos senzills fets amb tècniques de visual thinking.
 
Per fer-ho, vaig elaborar una maqueta en la qual vaig dibuixar 100 cartes d'interessos amb els colors de família i text integrat. El 2020 ho vaig difondre tot pel meu canal de YouTube, el blog el maletín i les xarxes socials amb la finalitat d'ajudar al màxim nombre de persones i de transmetre el meu enfocament basat en competències i en les tres fases del joc: explorar, relacionar i triar.
 
Després vaig fer el testatge del joc amb persones que buscaven feina o formació i que estaven interessades en identificar les seves preferències vocacionals o els seus interessos professionals per, després, millorar la maqueta pel que fa a la matriu i el disseny i incorporar-hi les propostes rebudes.
 
Una vegada identificada quina seria la maqueta definitiva, es van estructurar les instruccions, les casuístiques i com jugar. Es van escriure les mecàniques del joc i també van ser revisades i testades. Vaig assignar colors a cadascuna de les famílies professionals per tal d'establir una connexió principal, però que no seria l'única del joc.
 
També es van dur a terme diverses entrevistes a professionals de l'Administració pública, de serveis d'ocupació i d'entitats de diferents comunitats autònomes amb la finalitat d'ajustar l'eina no només a l'usuari final, sinó també al mediador i guia del joc: el professional de l'orientació, de l'ocupació, de recursos humans o d'intervenció social.
 
Tots ells van manifestar la necessitat de disposar d'una eina senzilla, pràctica, il·lusionant, que facilités la interacció amb la persona i que alhora es pogués avançar en el rigor metodològic i el diagnòstic complex de l'objectiu en tutoria i en accions grupals. Interexit els encaixava amb aquestes necessitats.
 
Després es va registrar la marca i la propietat intel·lectual a les administracions públiques corresponents.
 
  • FASE 2. Pilotatge i formació
 
El 2022, es va iniciar la formació en creativitat i metodologies d'innovació al personal tècnic d'orientació, selecció i ocupació de l'Instituto Aragonés de Empleo (INAEM). Trenta persones es van beneficiar de l'aprenentatge de noves metodologies i alhora de la presentació oficial d'Interexit.
 
Des del 2022 fins al 2024, de Saragossa a Cantàbria, el joc va passar per tota la xarxa d'oficines d'ocupació i va arribar a la Xarxa de Centres Públics d'Orientació, Emprenedoria, Acompanyament i Innovació per a l'Ocupació (Xarxa COE). Aquest va impactar positivament en tot el personal format (110 professionals d'orientació de les oficines d'ocupació de la xarxa COE d'Aragó i Cantàbria el 2022-2023).
 
En l'avaluació de les accions formatives es va demandar una primera tirada del joc per incorporar-lo a les oficines d'ocupació. En aquesta formació es va ensenyar com jugar, casos pràctics, com assessorar i com aplicar-ho en la tutoria i en els tallers grupals.
 
 
  • FASE 3. Avaluació i millora contínua
 
Després de la fase de pilotatge i formació es va avaluar i es va actualitzar l'eina amb totes les aportacions proporcionades pels professionals d'ocupació de diferents regions i es va millorar la maqueta pel que fa a disseny, matriu, mecànica i aplicacions, i es va crear el producte mínimament viable (PMV), disponible per passar a producció.
 
Es va triar el logo, la imatge gràfica i el disseny final de les cartes. Es van incorporar els peons de tres colors com a element clau per definir l'anivellat de la professió: nivell de qualificació professional i nivell del grup de la classificació nacional d'ocupacions (CNO) associades.
 
  • FASE 4. Producció i desenvolupament de producte
 
L'any 2024 es van fabricar les primeres 50 unitats d'Interexit amb destinació Aragó i Cantàbria amb gran acollida i ganes d'usar-lo.
 
  • FASE 5. Escalat i implantació i planificació de la gestió comercial
 
El joc es va difondre un altre cop per les xarxes socials i va tenir una acollida viral entre la comunitat de LinkedIn vinculada amb l'ocupació, la formació, els recursos humans, les entitats socials i les fundacions. Unes 51.000 persones hi van manifestar interès, 750 el van recomanar a LinkedIn i diferents persones físiques i jurídiques, administracions públiques, centres formatius i entitats o empreses van sol·licitar informació i enviament d'unitats.
 
Es va habilitar un formulari de comandes en línia al meu blog, amb informació i dossier, pressupost i eina en línia que facilitava la sol·licitud de comandes de manera immediata. Del formulari inicial, vam passar a la creació d'una botiga en línia (cartasdidacticas.com) gestionada per cucobranding.com, empresa de comunicació i marketing per a la gestió comercial d'Interexit.
 
Es vol començar a rodar l'eina i anar ampliant en funció de les necessitats detectades. El joc es considera òptim per a les oficines d'ocupació, les tutories d'orientació professional, els tallers d'autoconeixement i per acostar els joves dels instituts a una primera orientació sobre què volen fer i quines sortides professionals hi ha.

 
Interexit, juego de mesa ganador en la categoría Profesionales de los Premios Educaweb 2024










Les primeres 50 unitats d'Interexit es van enviar a les oficines d'ocupació d'Aragó i Cantàbria. Imatge: Marisa Cotera.

 
Des que el joc es va llançar, ha estat adquirit per a experiències pilot a Creu Roja, Fundación Tomillo, Fundación Rey Ardid, l'Ajuntament de San Roque, consultores privades, etc. Ja disposen d'una demo en proves a les oficines d'ocupació de la Comunitat de Madrid i a l'Ajuntament de Madrid.
 
Al novembre del 2024 s'han posat en marxa dues implantacions a la xarxa d'oficines d'ocupació d'Aragó (26 jocs Interexit) i al servei càntabre d'ocupació (20 exemplars). Se n'han adquirit diversos al servei navarrès d'ocupació i s'ha format als seus equips d'orientació en la metodologia. També ha fet el salt a Castella i Lleó a les jornades tècniques d'orientació d'enguany, i a Canàries, Andalusia i altres comunitats autònomes ja han mostrat el seu interès per adquirir-lo. La Fundació ONCE, a través d'Inserta, també adquirirà 60 exemplars del joc abans de finals d'any.
 
En l'àmbit de l'educació, molts orientadors d'IES, de centres d'FP, d'escoles amb ESO i batxillerat i universitats estan sol·licitant informació per adquirir-lo com a eina d'orientació.
 
S'han rebut comandes de consultores i centres de formació privats, professionals de la intervenció social i de l'ocupació que volen tenir el seu propi joc o entitats de formació com a metodologia i eina pròpia de treball.
 
En aquest moment s'han creat materials de suport pedagògic al joc, com la fitxa d'observació de la partida Interexit per a la presa de notes, el guió de preguntes per a cadascuna de les fases del joc, el dossier informatiu, el material de formació i com abordar el nivell de qualificació de l'objectiu professional a través dels peons de fusta.  
3. Quina és la mecànica de joc?
 
Es desenvolupa mitjançant una mecànica de descart i elecció molt pròpia dels jocs de cartes de tota la vida, amb algunes peculiaritats. El participant ha de triar fins a 10 cartes de totes les que es mostren; l'interès i el gust per les activitats és el motiu principal que guia el joc.
 
Una vegada que s'han seleccionat fins a 10 cartes es demana que es concreti en 5, després es connecta amb les famílies professionals predominants i es recomanen les ocupacions més concordes amb el seu nivell, amb les cartes triades i amb els sectors principals d'activitat. La persona, en tot moment, s'emporta la plantilla del joc com a recollida d'informació de l'assessorament rebut.
 
FASE 1. Explorar
 
Aquesta fase consisteix a obrir possibilitats i a generar alternatives.
 
  • El joc es disposa en parelles: un jugador i un guia.
  • El guia remena i reparteix 10 cartes, alineades en fila davant del jugador (també es pot jugar en grups de quatre assignant-hi rols).
  • El guia formula una pregunta: d'aquestes activitats, quines són les que més t'agrada fer?
  • El jugador, de les cartes que té al davant, en tria les que més li agraden. Pot triar-ne un màxim de 5 en cada ronda o no triar-ne cap.
  • Quan el jugador tria en la ronda, les cartes rebutjades es col·loquen en una pila a banda.
  • En total, el jugador pot tenir un màxim de 10 cartes.
  • El joc ha de continuar fins que es reparteixen totes les cartes i el jugador en té 10 al davant, que són les que més li interessen.
  • D'aquestes 10 triades, en separarà les 5 que més li interessen. Les ordenarà d'acord amb la seva preferència, de més a menys. Les altres 5 es queden en un segon pla.
  • El guia pregunta al jugador pel nivell de responsabilitat que li agradaria tenir en els interessos triats. Per a cada nivell, hi ha un color de peó de fusta: ajudant (vermell), tècnic (groc) o responsable (verd). Una vegada que la persona tria el color del peó, aquest es posa al damunt del tauler.
 
 
FASE 2. Relacionar

En aquesta fase es busquen les coincidències i s'agrupen les cartes segons relacions.
 
  • De les 5 cartes triades com a primeres opcions, es mira el color que tenen a la part inferior i es consulten les cartes de llegenda de colors.
  • En aquestes hi ha 26 famílies professionals d'FP, i es busca la família relacionada amb les cartes triades.
  • Es comprova si hi ha un color que es repeteixi en diverses cartes seleccionades (color de la mateixa família professional: família predominant).
  • S'analitza si es poden integrar diverses cartes, perquè es complementin i arribar a un sol objectiu (família secundària), fins i tot, es mira si hi ha activitats secundàries o funcions triades que complementen aquesta família predominant.
 
Juego Interexit











El joc d'Interexit consta de tres fases: explorar, relacionar i triar. Imatge: Marisa Cotera.
 

FASE 3. Triar
 
En aquesta fase es trien les professions possibles concordes amb les famílies predominants i secundàries.
 

  • Una vegada que s'ha identificat la família professional, s'escaneja el QR de la carta llegenda de colors, començant sempre per les predominants.
     
  • Aquest QR enllaça amb la pàgina web INCUAL amb l'apartat de famílies professionals. S'analitza la relació de les qualificacions ofertes per aquesta família professional.
     
  • Segons el peó triat, s'identifica el nivell en la família professional seleccionada. Vermell: nivell 1 de qualificació; groc, nivell 2 i 3 de qualificació; verd, nivell 4 i 5 (marc europeu de qualificacions, nivells encara no establerts a l'INCUAL). I el seu grup de C.N.O corresponent. Això ajudarà a oferir a la persona orientada una selecció d'objectius professionals dins d'aquesta família d'acord amb els seus interessos i les funcions desitjades. Finalment, el jugador tria tres professions o qualificacions de la família i el nivell corresponent.

El guia recomana professions afins, assessora sobre el grup professional d'acord amb la C.N.O i sobre l'ocupació triada. És recomanable que es detallin com a mínim tres ocupacions i que s'assessori sobre el percentatge de sortida professional que tenen cadascuna d'aquestes tres ocupacions en la comunitat autònoma de referència, per tal de facilitar l'elecció amb les dades.
 
A mesura que s'avança en les fases, s'emplena la plantilla de fitxa d'observació Interexit. Es pot prendre nota de l'elecció de la partida i de les cartes agrupades després de l'assessorament, així com el peó triat.
 
En l'apartat d'Observacions, s'anota tant el que passa a la partida, el que la persona orientada va preguntant o afirmant com les famílies secundàries.



4. Interexit té en un enfocament ludificat. Per què va triar aquesta metodologia i quins avantatges observa en comparació amb les tècniques d'orientació més tradicionals?
 
Des de fa temps, disseny i creo metodologies d'avaluació i de diagnòstic i entrenament basades en competències professionals amb l'objectiu de millorar l'ocupabilitat de les persones.
 
L'any 2014, vaig començar a introduir elements de ludificació en les eines d'orientació que creava i vaig observar que l'experiència de l'usuari tant de les persones en desocupació com dels orientadors era millor, més motivadora, més satisfactòria, més autònoma i generava més compromís amb l'activitat.
 
El joc d'Interexit és idoni per a la tutoria d'objectius professionals. Així, en lloc de respondre un test, es juga una partida de cartes en la qual hi ha unes regles que cal complir i l'objectiu de les quals és aconseguir conèixer uns interessos, relacionar-los amb una qualificació i un objectiu d'un nivell determinat. Quan s'acaba, la persona sempre troba un o dos objectius professionals cap als quals es pot dirigir.
 
La motivació és el fil conductor d'una partida. La persona passa de no saber en què pot treballar a descobrir la seva possible professió, el seu camí, les seves opcions per arribar-hi. La recompensa principal és aconseguir el repte de conèixer el seu objectiu professional en temps rècord.
 
Eines com ara el test vocacional de Holland, el test de Kuder, l'Explora de Tea edicions o el GR d'Educaweb, entre altres, han estat sempre referència per a mi i per als del meu sector. Però en aquestes trobava a faltar la part visual i que l'experiència fos més divertida tant per a la persona que participa en el joc com per al tècnic que el recomana.
 
Amb Interexit s'aconsegueix diversió i ludificació a l'hora de definir l'objectiu professional... A més a més, el fet que el joc es plantegi en tres fases permet encoratjar una motivació durant tota la partida. Es van superant les fases i, a mesura que es fa, s'aconsegueix l'objectiu final, la gran recompensa: saber en què pots i en què vols treballar.  
Es fomenta l'autoconeixement, personal i professional, i l'autonomia perquè la persona que juga tota l'estona n'és la protagonista. S'impulsa la motivació, perquè la persona, al final de la partida, arriba a saber què li agrada fer i ho ha triat ella mateixa. Això és molt enriquidor i empodera a la persona.
 
Es connecta l'objectiu professional amb el següent pas de l'orientació que és el punt de partida del disseny d'un itinerari professional o formatiu d'ocupació. I la persona se sent compromesa amb això.
 
 
5. El joc està dissenyat per a persones en situacions laborals diverses, com ara joves indecisos, persones en desocupació o en processos de reestructuració. Com aconsegueix que Interexit sigui útil per a tots aquests perfils tan diferents?
 
El joc va dirigit a qualsevol persona que busqui feina o que vulgui reflexionar sobre la seva carrera professional.
 
Els perfils prioritaris d'intervenció són joves, persones de més de 45 anys, dones, persones amb discapacitat, col·lectius en risc d'exclusió social, migrants, alumnat en etapes de formació i, en general, qualsevol persona en desocupació.
 
La realitat és que qualsevol persona es pot trobar en aquestes situacions de no saber què vol fer, definir el que més li agrada fer, de triar si per aquest camí o per aquest altre, tant en la situació de desocupació com en la de millora d'ocupació.
 
En una elecció professional hem de travessar totes les etapes rigorosament: explorar, relacionar i triar, i aquest patró és comú per a tothom, independentment de la seva situació, del seu nivell o de la seva incertesa respecte de l'objectiu.

 
Juego Interexit de orientación académica y profesional











El joc Interexit va dirigit a tota mena de persones interessades a buscar feina o a determinar la seva trajectòria acadèmica i professional. Imatge: cortesia de Marisa Cotera.


6. Quins són els objectius futurs d'Interexit?
 
Interexit no ha parat de créixer des que va néixer, a tota velocitat i estic tremendament orgullosa d'això. Va passar d'una maqueta, a una eina del calaix de l'orientador, y a una botiga en línia accessible per a qui volgués tenir-lo. M'imagino ja un gran futur i visualitzo algunes accions que podrien ser reals en poc temps. Us en cito algunes:
 
  • Guia pedagògica i materials de suport amb activitats complementàries per a l'aula o per a tutoria, i aplicacions per famílies, resolució de casos pràctics i partides.
  • Aplicació digital per a després de jugar que assessori el personal tècnic i les persones que hagin jugat i rebut assessorament.
  • Traducció en llengües cooficials (català, eusquera, gallec, etc.) i europees (anglès, francès, etc.).
  • Workshops o webinars en línia per formar en la metodologia.
  • Certificació de formadors-ambaixadors de la marca Interexit.
  • Recerca universitària de suport a la metodologia.

7. Què ha suposat per a vostè guanyar el Premi Educaweb en la categoria Professionals?
 
El Premi Educaweb és el primer reconeixement a la meva professió que conec i era una meta en la meva carrera professional. Estic emocionada i molt agraïda.
 
Ser premiada gràcies a aquest projecte personal-professional és un reconeixement a la innovació en l'orientació que moltes vegades no és tan reconeguda. Això significa una validació entre reconeguts membres del jurat de la metodologia i de les noves maneres de fer l'orientació que es van obrint pas. Suposa també un reconeixement a la meva persona com a professional i a una llarga carrera de creació d'eines i de metodologies.
 
Jo sempre he estat molt vocacional pel que fa a l'orientació, sempre he volgut fer-ho de la millor manera possible, encara que fos diferent i disruptiva amb la finalitat de trobar resultats millors i millorar l'ocupabilitat de les persones perquè puguin trobar feina tant aviat com sigui possible.
 
Agraeixo a Educaweb i a CaixaBank Dualiza, referents en formació professional, la possibilitat que em doneu de continuar obrint noves portes a altres comunitats autònomes, connectar amb les associacions de psicopedagogia, amb altres fundacions i altres professionals perquè aquesta metodologia i aquest joc d'Interexit arribi a com més persones millor.
 
Aquest premi és un reconeixement i un suport gran del sector i de professionals de referència. M'agradaria continuar treballant en la innovació i la ludificació de l'orientació, perquè Interexit només sigui un punt de partida del naixement de les noves metodologies d'orientació del segle xxi.
Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari