En la 17a edició dels Premis Educaweb s'ha distingit amb un accèssit el Programa d'Orientació Integral per a Joves de la FP Bàsica, desenvolupat per la Fundació Èxit com a resposta als alts índexs d'abandonament escolar prematur i de desocupació juvenil a Espanya.
El projecte es dirigeix a joves d'entre 16 i 19 anys en situació de vulnerabilitat social, que cursen formació professional bàsica o programes de formació i inserció (PFI). L'objectiu principal és evitar que abandonin els estudis i ajudar-los a prendre decisions informades sobre el seu futur acadèmic i professional, basant-se en els seus talents i interessos, i en les necessitats del mercat laboral.
Per aconseguir aquest propòsit, el programa s'estructura en 4 mòduls que aborden àrees clau del procés d'orientació:
El projecte es dirigeix a joves d'entre 16 i 19 anys en situació de vulnerabilitat social, que cursen formació professional bàsica o programes de formació i inserció (PFI). L'objectiu principal és evitar que abandonin els estudis i ajudar-los a prendre decisions informades sobre el seu futur acadèmic i professional, basant-se en els seus talents i interessos, i en les necessitats del mercat laboral.
Per aconseguir aquest propòsit, el programa s'estructura en 4 mòduls que aborden àrees clau del procés d'orientació:
- EXcanéate, centrat en l'autoconeixement i la identificació de competències i vocacions.
- EXplora, que acosta els joves al món laboral, descobrint-los professions i sectors amb l'ajuda de voluntaris corporatius.
- EXperimenta, en el qual es fa un acompanyament preparatori a les pràctiques en empreses.
- EXcoge, on se'ls proporcionen eines perquè prenguin decisions sobre el seu futur formatiu-laboral.
Una de les innovacions del projecte és la plataforma digital GenExit, que ludifica tot el procés d'orientació i ofereix als joves materials, activitats i qüestionaris d'autoavaluació en cada mòdul.
1. Quines són les fortaleses principals del programa d'orientació de la Fundació Èxit?
En primer lloc, es tracta d'un programa dissenyat per oferir a l'alumnat una experiència que, al llarg del cicle formatiu, els acompanya proporcionant-los activitats en àrees clau del procés d'orientació, com són l'autoconeixement, l'exploració del mercat laboral, l'experimentació de professions i la presa de decisions.
En aquest sentit, el projecte busca tenir una mirada holística, centrada en qui són –els seus talents i competències–, quins són els seus interessos i quines les seves vocacions, i què demanda el món laboral.
D'altra banda, el programa destaca perquè connecta el sector educatiu amb l'empresarial, creant ponts que resulten –per als uns i per als altres– del tot necessaris.
Finalment, una altra de les fortaleses és el fet que el projecte s'articula a través de la plataforma en línia GenExit, que proporciona a més un component de ludificació a tot el procés. Això no vol dir que totes les experiències siguin en línia, ja que, precisament, el professorat del grau bàsic els trasllada la importància de la interacció presencial amb aquest perfil d'alumnat.
2. Per què van decidir enfocar-se en els joves d'entre 16 i 19 anys en situació de vulnerabilitat social?
El propòsit de la Fundació Èxit és contribuir a reduir l'elevada taxa d'abandonament educatiu primerenc, que actualment és del 13,9%. Aquest percentatge és més del doble en el cas dels joves procedents de col·lectius vulnerables –d'origen migrat, de famílies amb progenitors amb un nivell d'estudis baix o de renda baixa.
Precisament en ells posem el focus amb els nostres projectes, i, en el cas del programa d'orientació, intervenim en l'alumnat de formació professional de grau bàsic o de PFI, cicles marcats per la vulnerabilitat personal, educativa i social.
"El percentatge d'abandonament educatiu primerenc és més del doble en els col·lectius vulnerables".
3. Detalli alguna de les activitats que fan els joves en els diferents mòduls del programa
Per exemple, en el mòdul EXcanéate fem sessions experiencials d'autoconeixement a través de l'esport o a través d'activitats a la natura, així com també un test centrat en la metodologia ikigai per identificar competències i interessos.
Un altre exemple: en el mòdul EXcoge disposem d'una sèrie d'àudios en format pòdcast que guien el jove en el procés de presa de decisions.
4. De quina manera participen en el projecte els voluntaris corporatius i les empreses?
Hi ha unes determinades experiències i activitats dels mòduls, sobretot en el d'EXplora, que se centren en la participació de voluntariat corporatiu. És el cas del Projecte Coach, en el qual un professional de l'empresa fa d'entrenador d'un jove al llarg de sis sessions: fa que descobreixi les àrees i els departaments de l'empresa i, conjuntament, identifiquen sectors d'interès, objectius de millora, etc.
Un altre exemple és el de l'experiència Vídeos Explora, en la qual l'alumnat té el repte de fer una videoentrevista en format TikTok a un professional de l'empresa que ha de donar a conèixer les claus de la posició i/o del sector responent preguntes del tipus: què has estudiat, quines són les teves responsabilitats, què és el que més t'agrada de la teva feina, etc.
Oferim, per tant, oportunitats d'orientar els joves tant amb un voluntariat de diverses sessions com amb accions més puntuals d'un sol dia.
"Generem experiències en les quals els joves i les persones de les empreses puguin compartir, descobrir i aprendre els uns dels altres".
5. Com connecta aquest model els interessos i talents dels joves amb les necessitats del mercat laboral?
Principalment, creant espais d'interacció real entre aquests dos mons. És a dir, generem experiències en les quals els joves i les persones de l'empresa puguin compartir, descobrir i aprendre els uns dels altres.
És important també que l'alumnat pugui tenir referents en l'àmbit empresarial, amb els qui puguin mantenir "converses poderoses" en clau d'orientació i motivació. Els joves poden contrastar la seva reflexió inicial quant a interessos i talent amb la realitat i les necessitats del mercat laboral, que coneixen de primera mà gràcies a les persones voluntàries de les empreses.
6. Quin paper juga la plataforma digital GenExit en l'acompanyament dels joves durant el programa?
La plataforma GenExit, que hem creat paral·lelament al disseny de tot el programa, és una peça essencial en tot el procés. No només és un punt de trobada entre joves, professorat i persones voluntàries de les empreses, en el qual s'articula el desenvolupament de les diferents experiències, sinó que també ens permet ludificar tot el procés.
Els joves obtenen punts per cada activitat en la qual participen, quan responen els qüestionaris de valoració i satisfacció, si fan exercicis extres, etc. Hi ha un ranking que aporta un component de competició, poden obtenir insígnies i, fins i tot, guanyar recompenses i premis.
Destaca també que el nom de la plataforma el van triar els mateixos joves. Per a ells, és un espai que ha d'"il·luminar" una part de la cadena d'ADN que tots tenen, però que necessita uns certs estímuls perquè "brilli" i posi de manifest tot el seu potencial per a l'èxit laboral.
Finalment, quan combinem experiències en línia i fora de línia durant els dos anys de formació professional de grau bàsic, amb GenExit busquem també que hi hagi un storytelling; un fil conductor que els ajudi a enllaçar cadascuna de les activitats.
7. Quins resultats han vist fins ara en termes de continuïtat educativa i de millora quant a l'orientació dels joves?
El mesurament de l'impacte per a nosaltres és un aspecte fonamental. Vam implementar el programa pilot el curs passat, i a principis del 2025 serà quan mesurarem la continuïtat dels estudis d'aquesta primera cohort.
Sí que disposem ja de dades quant als resultats del Projecte Coach, perquè aquest ja s'executa des de fa més de 15 anys. Hi han participat al voltant de 6.500 joves, amb els voluntaris corresponents, de més de 10 ciutats espanyoles. Per mesurar la continuïtat dels estudis, que és el nostre KPI (indicador clau de rendiment, en anglès) principal, el curs següent, una empresa externa en fa el seguiment i determina quina és la situació de cadascun dels joves que hi van participar.
Varia una mica d'un any cap a l'altre, però al voltant del 75-80% dels joves continuen estudiant. Pensem que és un bon resultat si tenim en compte que, malgrat que hi ha poques dades públiques de continuïtat d'estudis, alguns informes, com el de CaixaBank Dualiza, ens parlen d'una taxa de finalització del 52,4% (2021-2022), la qual cosa ens dona una idea de la magnitud del problema de la no continuïtat dels estudis.
No oblidem que l'abandonament educatiu és una problemàtica a escala de país, que no només afecta l'àmbit educatiu, sinó que té conseqüències que afecten tothom.