Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"Les activitats d'orientació ajuden a augmentar la motivació de l'alumnat i a millorar la percepció de la formació professional"

Entrevista

El projecte FP con sabor: Rutas hacia el futuro, guanyador del Premi iFP Innovación en Formación Profesional-Educaweb per a centres d'FP 2024, acosta l'alumnat al món laboral de l'hostaleria i el turisme

  • 29/11/2024
  • Temps de lectura 7 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


María Teresa Asensio Villar i Elena García Concha. Directora i professora del centre de formació professional integrat nº 1 de Guadalajara, respectivament.
El projecte FP con sabor: Rutas hacia el futuro, guanyador del Premi iFP Innovación en Formación Profesional-Educaweb per a centres d'FP, acosta  l'alumnat al món laboral de l'hostaleria i el turisme per mitjà de cinc línies d'actuació
 
En la 17a edició dels Premis Educaweb es reconeix per tercer any consecutiu l'orientació que es fa als centres de Formació Professional (FP) mitjançant el Premi iFP Innovación en Formación Profesional-Educaweb per a centres d'FP. Aquest cop, la iniciativa guanyadora en aquesta categoria ha estat un projecte d'orientació del centre de formació professional integrat (CIFP) nº 1 de Guadalajara: FP con sabor: Rutas hacia el futuro.
 
Aquest programa pretén millorar l'orientació professional, l'ocupabilitat i l'emprenedoria dels estudiants de formació professional de les famílies d'hostaleria i turisme i indústries alimentàries.
 
Per aconseguir el seu objectiu, FP con sabor: Rutas hacia el futuro duu a terme cinc línies d'actuació:
 
  • Aprenentatge-servei
  • Laboratori d'experiències
  • Gastro-aula
  • Impulsant la formació professional
  • Xarxes col·laboratives
 
En totes es desenvolupen diverses activitats pràctiques i de networking perquè l'alumnat conegui a fons el món laboral i desenvolupi habilitats professionals i transversals.
 
Entre les actuacions que es fan en el marc del projecte hi ha les pràctiques al restaurant pedagògic Fátima Gismero, les jornades de networking entre alumnat i empreses, l'enregistrament del concurs MasterChef al CIFP, etc. D'aquesta manera, l'alumnat pot aplicar els coneixements adquirits en situacions reals, la qual cosa afavoreix tant la seva formació com la seva inserció al mercat laboral.
 
El projecte també té un enfocament proactiu quant a la promoció de l'FP, ja que visibilitza, gràcies als esdeveniments i les jornades, les oportunitats que comporta estudiar cicles formatius de les famílies d'hostaleria i turisme i indústries alimentàries. Si vols conèixer més detalls sobre el projecte accedeix a aquesta publicació i a aquest vídeo.


 
1. Com, quan i per què van voler posar en marxa el projecte d'orientació FP con sabor: Rutas hacia el futuro?
 
El projecte es va estructurar en cinc grans línies d'actuació: aprenentatge-servei, laboratori d'experiències, gastro-aula, impulsant la formació professional i xarxes col·laboratives.
 
El projecte FP con sabor: Rutas hacia el futuro es va posar en marxa al CIFP nº 1 de Guadalajara el curs escolar 2023-2024.
 
L'objectiu principal és acostar els estudiants al món laboral. Fomenta l'ocupabilitat i l'emprenedoria, i promou la formació professional en els sectors d'hostaleria i turisme, amb la finalitat de despertar vocacions i professionalitzar l'FP.
 
La motivació va sorgir quan es va reconèixer la necessitat de connectar els estudiants amb el mercat de treball i de proporcionar-los una formació pràctica i realista que els prepari per a un món laboral exigent i canviant.
 
2. Quines oportunitats concretes ofereix aquest projecte als joves que hi participen?
 
Aquest projecte ofereix múltiples oportunitats al nostre alumnat, fa que desenvolupin les competències professionals, personals, socials i les soft skills. El projecte els ofereix participar en esdeveniments culinaris i jornades de networking amb empreses del sector.
 
Aquestes experiències són fonamentals, perquè no només fan que millorin les habilitats professionals, sinó que també els permet crear una xarxa de contactes essencials per a la seva futura carrera laboral. A més a més, es complementa amb l'accés a una borsa d'ocupació i a una xarxa d'antics alumnes.
 
Participen en activitats pràctiques que els permeten aplicar els seus coneixements en situacions reals, amb la qual cosa la seva formació i la inserció laboral millora. També, participen en esdeveniments d'orientació professional i d'emprenedoria.
 
3. Per què van decidir desenvolupar l'aprenentatge-servei com una de les línies d'actuació del projecte?
 
L'aprenentatge-servei es va triar com una de les línies d'actuació perquè permet combinar l'aprenentatge acadèmic amb el servei a la comunitat, els estudiants poden aplicar els seus coneixements en situacions reals i alhora tant la seva formació com la comunitat se'n beneficien.
 
4. I quina de totes les activitats fetes amb aquesta metodologia ha tingut més impacte en la formació dels estudiants?
 
Els Desayunos en el CIFP, en la qual l'alumnat ensenya habilitats culinàries i hàbits d'alimentació saludable a nens de totes les edats d'escoles de la província. Aquesta activitat no només els permet aplicar allò que han après, sinó que també potencia el desenvolupament de les soft skills, com ara les habilitats comunicatives, el lideratge i el treball en equip.
 
5. En què consisteix la Gastro-aula i com contribueix a la preparació integral dels estudiants per al món laboral?
 
La Gastro-aula és el restaurant pedagògic del CIFP, que es diu Fátima Gismero en honor a una premiada rebostera de la nostra província.
 
En aquest espai, l'alumnat de tots els nivells educatius del centre, guiats pel professorat, gestiona els serveis i crea menús temàtics. Aquesta pràctica contribueix a la preparació integral dels estudiants en proporcionar-los una experiència pràctica en un entorn real, desenvolupant 'habilitats culinàries, de gestió i de servei al client.  
6. Quines activitats es duen a terme al Laboratorio de experiencias del projecte, i en què beneficien l'alumnat?
 
En el Laboratorio de experiencias es fan activitats d'acompanyament i d'orientació professional amb la finalitat de millorar l'ocupabilitat, com ara jornades de networking, xerrades amb empresaris del sector i agents socials, participació a hackatons provincials d'ocupabilitat, així com també visites a l'oficina d'ocupació de Guadalajara.
 
Aquestes activitats preparen els estudiants per al món laboral, perquè els ajuda a millorar les habilitats d'ocupabilitat i a conèixer els recursos disponibles per a la inserció professional. A més a més, desenvolupen habilitats d'autoconeixement, treball en equip i comunicació.
 
7. Quines actuacions duen a terme en el marc del projecte per impulsar l'FP d'hostaleria i turisme i indústries alimentàries i atreure més estudiants?
 
El projecte inclou diverses accions per visibilitzar i promocionar la formació professional en general i les nostres famílies professionals en particular.
 
Per exemple, la participació a la Feria provincial de Formación Profesional, Artes Plásticas y Diseño; l'organització de jornades de portes obertes anual del nostre centre; la celebració de diferents esdeveniments d'orientació acadèmica i professional; la col·laboració amb la Fundación Mahou-San Miguel en projectes d'FP Dual; la participació en programes de televisió i esdeveniments com el concurs MasterChef, o altres concursos escolars i professionals; i l'actualització constant mitjançant visites a fires i concursos del sector, etc.
 
Aquestes activitats d'orientació ajuden a augmentar la seva motivació, a millorar la percepció de l'FP i a atreure nous estudiants.
 
 
8. Què significa per al CIFP guanyar el Premi iFP Innovación en Formación Profesional-Educaweb per a centres d'FP i com contribueix aquest guardó a la millora del projecte?
 
Guanyar aquest premi és un reconeixement a l'esforç i a la innovació del nostre centre en l'orientació de la formació professional.
 
Aquest guardó no només augmenta la visibilitat del projecte, sinó que també motiva l'alumnat i el professorat per continuar innovant i per engegar iniciatives noves que enriqueixin el projecte educatiu del centre.
 
A més a més, esperem posicionar-nos com a referent en l'àmbit educatiu, i així atreure més alumnat i col·laboradors interessats a formar part del nostre projecte.
 
Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari