Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"És necessària una orientació que inclogui les singularitats de les dones migrants"

Entrevista

El projecte Horizontes profesionales: construyendo proyectos orientados al empleo para mujeres migrantes rep una Menció als Premis Educaweb 2024 per aquesta iniciativa que ofereix orientació laboral a aquest col·lectiu

  • 29/11/2024
  • Temps de lectura 7 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Abel Merino Orozco. Professor permanent laboral al departament de Ciències de l'Educació de la Universidad de Burgos
En la 17a edició dels Premis Educaweb s'ha entregat una menció especial en la categoria Institucions a la Universitat de Burgos pel projecte Horizontes profesionales: construyendo proyectos orientados al empleo para mujeres migrantes.

Es tracta d'una iniciativa que busca apoderar i oferir orientació laboral a les dones migrants, abordant diversos aspectes que influeixen en la integració i en el desenvolupament personal i professional.

Per mitjà de cinc mòduls que s'imparteixen en vuit sessions setmanals de dues hores, el programa ofereix a les participants activitats pràctiques i reflexives, així com també recursos, mitjançant els quals adquireixen competències que els permeten construir projectes professionals sostenibles i afrontar les dificultats d'integració al mercat laboral del país d'acolliment.
 
El projecte es du a terme, principalment, a través d'una plataforma en línia, que permet que les dones migrants avancin de manera autònoma, encara que també es fan sessions presencials amb orientadors. La flexibilitat i l'accessibilitat del format permeten que les dones gestionin el seu aprenentatge i que avancin en els seus projectes personals i professionals.

 

mención instituciones permio educaweb 2024











Begoña Medina Gómez, Sara Sáez Velasco, Cristina Di Giusto Valle, Soraya Cámara Azúa, Miriam Calvo Ruiz, Aida Gutiérrez García i Abel Merino Orozco, equip UBU 30 REWIN. Imatge cedida per Abel Merino Orozco.

1. En què consisteix el projecte concretament i com contribueix a millorar la integració laboral de les dones migrants?

El projecte Horizontes profesionales: construyendo proyectos orientados al empleo para mujeres migrantes es contextualitza en el projecte 360 REWIN, que, originalment, s'orienta a la promoció de competències específiques per als futurs professionals, l'acompliment professional dels quals pot confluir amb l'acompanyament de dones migrants que han patit violència de gènere.

El projecte inclou la integració de continguts especialitzats a titulacions universitàries, com ara Infermeria, Teràpia Ocupacional, Psicologia, Educació Social, Pedagogia, Dret o Comunicació Audiovisual.

La construcció dels cursos dirigits a diferents titulacions no va ser arbitrària, sinó que es va fonamentar en una anàlisi de necessitats gràcies als testimoniatges de les dones migrants dels centres socioeducatius que donen suport al projecte a la Universidad de Burgos.

El treball de camp va atendre dimensions com els sentits i els significats de ser acompanyades en unes determinades especialitzats, de la projecció social, de la invisibilitat, de l'exercici dels drets, dels rols assumits i percebuts i d'algunes de les necessitats demandades.

A més a més, dels testimoniatges emergeix la necessitat d'una orientació sensible, empàtica i rigorosa, que inclogui les singularitats dels processos migratoris, i la construcció d'un projecte professional realista.

En aquesta conjuntura, optem per ampliar la formació a la construcció del projecte que es presenta i que pretén ser útil tant per a les dones migrants que accedeixen de manera autònoma al curs com per als orientadors professionals que poden treballar amb un material específicament dirigit a les dones migrants, en aquest cas, amb un espectre ampli.

El projecte pretén contribuir a millorar la integració laboral de les dones migrants en abordar les barreres específiques a les quals s'enfronten en el seu procés d'integració. Proporciona formació en habilitats clau, accés a recursos i suport emocional, la qual cosa pretén redundar en la resiliència i l'apoderament.

A més a més, es fomenta l'autoconeixement i la presa de decisions informades, per tant, facilita la construcció de projectes professionals viables i emancipats. Com que promou l'autonomia i l'autodeterminació, el projecte encoratja les dones migrants a afrontar situacions de desigualtat i a desenvolupar estratègies d'integració de manera efectiva al mercat laboral, amb la qual cosa milloren les seves perspectives professionals i econòmiques.

2. Com poden aquestes dones accedir i formar part del projecte? Està obert a qualsevol dona migrant o hi ha requisits d'accés?

Les dones migrants poden accedir i fer la formació en dos sentits fonamentals: de manera autònoma, accedint als cursos de 360 REWIN o bé des de l'adaptació que els orientadors puguin fer a la seva realitat professional. És a dir, el projecte està dissenyat perquè sigui flexible i accessible, i permet la participació tant de manera autònoma com amb l'acompanyament de professionals de l'orientació en centres especialitzats.

El programa està obert a qualsevol dona migrant, sense requisits d'accés estrictes. No obstant això, es reconeix que les dones participants han de tenir unes determinades competències digitals bàsiques en cas que optin per l'aprofitament digital que s'ofereix. La plataforma triada facilita que el material pugui haver estat traduït a l'anglès, el portuguès i l'italià, a més s'inclou l'opció de traducció multilingüe automàtica, la qual cosa facilita la participació de dones de diferents orígens lingüístics.
 
3. Quin tipus d'activitats i d'eines s'ofereixen a les participants en els diferents mòduls per ajudar-les a desenvolupar els projectes professionals?

El programa ofereix una varietat d'activitats i d'eines en els diferents mòduls per ajudar les participants a desenvolupar els projectes professionals.

Cada mòdul integra activitats virtuals com un test de coneixements o reflexions qualitatives amb activitats que es poden adaptar al format presencial, com debats o dinàmiques. A més, s'ofereix material complementari, com enllaços web d'interès, lectures o vídeos.

Les activitats s'estructuren de manera que abordin tant les necessitats pràctiques com emocionals de les participants i proporcionen un enfocament holístic que inclou l'accés als recursos, l'ajustament de les expectatives, el desenvolupament de la resiliència i l'orientació professional.

Les activitats inicials se centren en familiaritzar les dones amb els recursos disponibles al seu nou entorn. Això inclou qüestionaris per avaluar els coneixements previs, lectures sobre la normativa del país d'acollida i l'elaboració de diagrames per identificar dificultats i estratègies. Aquestes activitats no només informen, sinó que també fomenten la reflexió i la planificació personal, amb la qual cosa ajuden a les dones a crear un circuit personal d'accés als recursos necessaris.

El projecte també aborda l'ajustament de les expectatives i el dol migratori, reconeixent que el procés de migració pot ser emocionalment desafiador. Per mitjà de les reflexions personals, les lectures i la visualització de vídeos, les dones poden explorar les seves expectatives i realitats, i aprendre a manejar les emocions associades al procés migratori. Activitats com el mapatge de somnis i la construcció de xarxes de suport promouen la resiliència, i ajuden a les dones a adaptar-se i a prosperar al seu nou entorn.

A més a més, el projecte inclou activitats que aborden les situacions de desigualtat específiques de les dones migrants, com ara la violència de gènere i la discriminació. Mitjançant la visualització de documents i de vídeos, i l'anàlisi de mitjans de comunicació, les participants poden identificar i reflexionar sobre els estereotips de gènere i les desigualtats a les quals s'enfronten. Aquestes activitats fomenten la consciència crítica i l'apoderament, i proporcionen eines per fer front i superar aquestes barreres.

L'orientació professional és un component clau del projecte, amb activitats dissenyades per ajudar les dones a desenvolupar un autoconeixement profund i a explorar els seus interessos i les seves habilitats. Per mitjà de qüestionaris d'autovaloració, entrevistes autoreflexives i l'ús de teories vocacionals, les participants poden identificar les seves fortaleses i àrees de millora, i desenvolupar un pla d'acció per aconseguir les seves metes professionals. Aquestes activitats estan dissenyades perquè siguin introspectives i pràctiques, i proporcionin un marc clar per a la presa de decisions informades i la planificació de la carrera.

Aquestes activitats i eines estan dissenyades per proporcionar a les dones migrants les habilitats i els coneixements necessaris perquè construeixin projectes professionals sòlids i viables que en promoguin la integració i el desenvolupament en el mercat laboral.
 
4. A quines barreres o a quins reptes s'han d'enfrontar les dones migrants en el mercat laboral, i com aborda el projecte aquests obstacles?

Les dones migrants s'enfronten a nombrosos reptes en el mercat laboral, incloent-hi la discriminació per gènere i ètnia, la violència de gènere, la precarietat laboral, les barreres legals i administratives, el desajust d'expectatives i el dol migratori, així com també la manca d'accés als recursos i a les xarxes de suport. El projecte tracta d'abordar aquests obstacles de manera integral.

El projecte pretén posar el focus en la resiliència com a competència i l'apoderament de les dones migrants, i proporciona a les dones eines perquè s'enfrontin a l'adversitat i superin els desafiaments emocionals i psicològics del procés migratori.

A més a més, el projecte ofereix orientació professional per mitjà d'activitats d'autoconeixement, exploració de l'entorn laboral i desenvolupament d'un pla d'acció. Aquestes activitats ajuden les dones a identificar les seves habilitats, els seus interessos i les oportunitats laborals, utilitzant teories vocacionals i qüestionaris per orientar les seves decisions professionals.

La metodologia del projecte incorpora una perspectiva intercultural i de gènere, promou l'enteniment i el respecte vers la diversitat cultural i la igualtat de drets, la qual cosa ajuda a reduir els problemes d'aïllament.
 
5. Quin seguiment o suport addicional s'ofereix a les dones una cop que completen el programa, i com se n'assegura el desenvolupament professional?

En principi, el programa té un sentit autoconclusiu, encara que està dissenyat perquè s'adapti a la situació personal de la usuària, per la qual cosa s'espera que depenent del moment personal pugui tenir diferents nivells d'aprofitament, especialment en els espais en els quals s'ofereixen rutes d'aprenentatge per pàgines web institucionals, externa, vídeos i lectures. La plataforma virtual d'aprenentatge està vinculada institucionalment a la Universidad de Burgos, i garanteix la sostenibilitat i l'accés lliure i gratuït.

El projecte és compatible amb el desenvolupament d'estratègies per mantenir el suport i assegurar que les participants puguin aplicar i expandir allò que han après durant el programa.

Primerament es fa una entrevista final per avaluar la utilitat i els significats dels aprenentatges construïts durant el curs. Aquesta entrevista és mobilitzada per una professional de l'orientació i s'enfoca en els cinc mòduls del programa, la qual cosa permet que les dones reflexionin sobre el seu progrés i estableixin metes futures.

A més a més, les participants elaboren un portafulls d'evidències que inclou tasques i activitats fetes durant el curs. Aquest portafulls serveixen com a eina d'autoavaluació i reflexió, i ajuda les dones a consolidar els coneixements i les habilitats, i a planificar els següents passos professionals.

El projecte també emfatitza la importància d'un pla d'acció final que les dones han de desenvolupar com a tasca compromesa d'avaluació. Aquest pla d'acció és congruent amb els principis de la construcció de projectes professionals i s'enfoca en la viabilitat pràctica, l'expressió de llibertat i la consideració d'aspectes col·lectius i socials.

Finalment, el projecte pretén estimular la creació de xarxes de suport entre les participants, promovent la interacció i la comunicació en un context d'igualtat i de respecte vers la diversitat cultural.

6. Quins són els assoliments principals d'aquesta iniciativa fins a la data, i com s'espera que evolucioni en el futur?

El projecte es troba en una fase incipient tant de difusió com de participació, perquè el format definitiu de la plataforma es va presentar al començament de la primavera d'aquest any 2024.

Des del projecte s'ha estimulat la participació presencial de quatre grups de dones migrants, que inclouen més de 30 dones amb perfils i de procedències molt heterogènies.

Les entitats col·laboradores, entre les quals podem destacar Betania, d'Adoratrices-Burgos, han manifestat una satisfacció singularment alta per l'especificitat del material construït i l'adaptació a un col·lectiu amb algunes particularitats que hem descrit.

Les avaluacions positives es complementen, en sentit quantitatiu i qualitatiu, amb formularis específics de satisfacció amb el programa.

Fins ara, el projecte creix quant al nombre d'usuàries digitals per damunt de les nostres expectatives i compromisos, malgrat que no s'ha mobilitzat una difusió formal i específica.

El projecte també ha desenvolupat una plataforma virtual d'aprenentatge, cofinançada per Erasmus+, que s'espera que pugui servir com a dinamitzadora en la difusió del projecte. Aquesta plataforma està vinculada institucionalment a la Universidad de Burgos.

En el futur, s'espera que el projecte continuï evolucionant i s'expandeixi. La sostenibilitat de la plataforma virtual i la institucionalització en la Universidad de Burgos asseguren que el projecte pugui continuar oferint recursos i suport a les dones migrants.
 
7. Què ha suposat per a vostès que el projecte hagi rebut aquesta menció per part d'Educaweb?

Precisament, el suport que suposa aquest reconeixement impulsa el compromís i la nostra inversió d'esforços i il·lusions en la construcció d'un programa el sentit del qual és la utilitat. En un sentit col·loquial, aquest suport anima el grup a treballar sobre les necessitats orientadores d'entitats locals amb les quals treballem quotidianament i que estan exposades a esdevenirs polítics.

El reconeixement suposa un suport a la fase de difusió, que estem dinamitzant i, en definitiva, suposa una reafirmació de la nostra autoestima personal i professional.

En un cert sentit, aquest reconeixement també valida l'esforç i la dedicació invertits en el desenvolupament del programa i destaca la importància de l'orientació laboral i l'apoderament de les dones migrants.
 
La menció no només augmenta la visibilitat del projecte, sinó que també en reforça la credibilitat i el prestigi. Aquest reconeixement pot obrir noves oportunitats de col·laboració i finançament, que permetin expandir l'abast del projecte i arribar a més dones migrants.
 
Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari