Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"Cal superar els estereotips de gènere associats al sector de l'energia"

Entrevista

El projecte Formación profesionalizadora en clave de género: instaladoras de sistemas fotovoltaicos, guanyador del Premi Bertelsmann-Educaweb per a Empreses que Inspiren 2024, forma a dones en el camp de les energies renovables

  • 29/11/2024
  • Temps de lectura 7 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


María Eugenia Coronado i Eva Buch. Directora general i directora d'educació i divulgació de la Fundación Naturgy.
El Premi Bertelsmann-Educaweb per a Empreses que Inspiren 2024 ha estat per a la Fundación Naturgy pel projecte Formación profesionalizadora en clave de género: instaladoras de sistemas fotovoltaicos, llançat el 2023 en col·laboració amb l'Instituto para la Transición Justa (ITJ), la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) i la Plataforma por el Empleo Verde.

Aquesta iniciativa busca formar les dones desocupades i/o vulnerables en el camp de la instal·lació de sistemes solars fotovoltaics i fomentar la inserció al sector de les energies renovables, amb la qual cosa es contribueix a reduir la bretxa de gènere en aquest àmbit.

Per mitjà del projecte s'ofereix a les dones una formació teoricopràctica amb una durada total de 210 hores, perquè adquireixin tant competències tècniques com transversals. En la primera edició, el programa va aconseguir una taxa d'inserció laboral del 59 % de les participants, cosa que els va permetre accedir al mercat laboral de manera immediata i amb el suport d'un certificat oficial emès per la Fundación Naturgy i la UPM.

La metodologia del projecte se centra en un acompanyament integral i personalitzat, amb un equip tècnic d'orientadors i formadors que fan costat a les dones participants durant tot el procés. Si vols conèixer a fons aquesta iniciativa et convidem a veure aquest vídeo.


1. Com va sorgir la idea de crear un projecte per formar les dones en el camp de l'energia fotovoltaica? Què els ha motivat a dur-lo a terme?

La transició ecològica justa està provocant la generació de professions noves, que incrementa el nombre de professionals amb perfils verds. Davant d'aquesta situació, les empreses es troben amb dificultats a l'hora d'incorporar perfils professionals qualificats que puguin cobrir les grans oportunitats d'ocupació verda de qualitat que brindaran les energies renovables i, en concret, l'energia fotovoltaica.

La idea de crear un projecte per formar les dones en el camp de l'energia fotovoltaica va sorgir com a part de la missió de la Fundación Naturgy de contribuir a una transició energètica justa, en la qual es garanteixi l'equitat de gènere i es generin oportunitats d'ocupació inclusives.

Des del 2019, la Fundación ha estat treballant en accions que promouen la participació de la dona en el sector energètic, un àmbit històricament masculinitzat. Un dels principals impulsors d'aquesta iniciativa va ser la necessitat d'obtenir dades reals sobre el paper de la dona en aquest sector, la qual cosa va portar la Fundación a col·laborar amb l'Instituto para la Transición Justa i fer l'estudi El empleo de las mujeres en la transición energética justa en España.

Aquest diagnòstic va revelar tant els avanços aconseguits com la baixa representació femenina, amb només un 18,2 % de dones en ocupacions vinculades amb la transició energètica el 2022. Això va destacar la necessitat de desenvolupar iniciatives formatives enfocades en les dones per cobrir la demanda creixent d'ocupacions en energies renovables i en altres sectors verds per promoure així un canvi cultural en el qual elles se sentin partícips i representades. A més a més, la transició energètica obre importants oportunitats d'ocupació i, per la Fundación Naturgy, és fonamental que la dona també es beneficiï d'aquestes noves oportunitats per enfortir l'ocupabilitat i la participació en els subsectors emergents.

Davant de les necessitats detectades, el 2023, la Fundación Naturgy va posar en marxa un primer curs pilot de formació professionalitzadora en instal·lació de sistemes fotovoltaics dirigit exclusivament a dones en situació de desocupació, en col·laboració amb l'Instituto para la Transición Justa, la Universidad Politécnica de Madrid i la Plataforma por el Empleo Verde. El programa formatiu forma part de l'acord firmat per Fundación Naturgy i l'Instituto para la Transición Justa l'any 2023 per promoure la formació i la creació d'ocupació en el marc d'una transició energètica justa.
 
La formació teoricopràctica, que en la primera edició va obtenir una taxa d'inserció laboral del 40%, està reconeguda mitjançant un certificat d'aprofitament i capacita les alumnes participants perquè es puguin incorporar al mercat de treball de manera immediata amb l'objectiu de fomentar la igualtat quant a l'accés a les noves ocupacions vinculades amb el desplegament de les energies renovables, la conservació del medi ambient i la sostenibilitat, sectors que ofereixen noves oportunitats derivades de la transició energètica.
 
Després de l'èxit d'aquesta experiència pilot, la Fundación Naturgy ha posat en marxa, durant el 2024 i com a part del Programa de Formació Professional per a l'ocupabilitat, sis cursos professionalitzadors que han permès que es formessin 160 persones de col·lectius en situació de vulnerabilitat, amb especial focus en dones, que vulguin adquirir competències en diferents àmbits de les noves ocupacions verdes lligades a la transició energètica. Aquestes formacions, celebrades a Madrid, Galícia i Catalunya, s'han fet en les especialitats d'instal·lació i manteniment de plaques fotovoltaiques, manteniment en parcs eòlics i rehabilitació eficient d'habitatges, amb una durada d'entre 145 i 210 hores.

2. En què consisteix exactament el projecte?
 
El projecte és un programa de formació professionalitzadora en l'àmbit de l'energia fotovoltaica, enfocat a millorar la inserció laboral i la requalificació de les dones en situació de vulnerabilitat i desocupació. L'objectiu és proporcionar habilitats i competències específiques a les participants perquè treballin en sectors de l'economia verda, on es preveu un alt creixement els propers anys gràcies a la transició energètica, posant èmfasi en la flexibilitat per facilitar-ne la participació, i cobreix tant coneixements tècnics d'energies renovables i eficiència energètica com habilitats complementàries que faciliten l'ocupabilitat en un sector tradicionalment dominat per homes. A més a més, el projecte contempla accions de visibilització de dones en el sector, amb la finalitat d'oferir referents femenins i fomentar la igualtat de gènere en llocs tècnics.
 
Aquest programa de 210 hores, combina teoria amb pràctiques i es complementa amb la instal·lació d'un sistema solar fotovoltaic en un centre educatiu d'alta complexitat, de manera que l'estalvi generat en despesa energètica es destina a unes altres necessitats del centre.

 
3. Per què han volgut dirigir-lo a dones en situació de desocupació?
 
L'objectiu del programa, a més de facilitar l'accés al mercat de treball a un col·lectiu de dones desocupades, és testar l'eficàcia de programes d'acompanyament cap a l'ocupació dissenyats en clau de gènere. Al final és una combinació de factors socials i estratègics.
 
D'una banda, la transició energètica representa una oportunitat única per crear ocupacions de qualitat, i és fonamental que les dones, especialment aquelles en situacions de vulnerabilitat, no es quedin fora d'aquesta transformació. De l'altra, pel que fa a l'ocupabilitat, el sector de l'energia encara té una baixa participació femenina, i moltes de les dones en desocupació s'enfronten a obstacles addicionals, com la manca de formació en àrees STEAM, limitacions per conciliar o estereotips de gènere.  
4. Quin paper juga l'orientació acadèmica i professional en aquest projecte?
 
L'orientació acadèmica, professional i l'acompanyament constant a les participants és fonamental, des de la fase de difusió del programa i selecció de les dones participants, fins a fer-les veure que poden accedir a llocs de treball masculinitzats. No es busca només que les participants adquireixin competències tècniques en l'àmbit de l'energia, sinó que també tinguin una guia clara per desenvolupar una trajectòria laboral sostenible i adaptada a les seves necessitats. Que puguin identificar i potenciar les seves habilitats, definir objectius professionals i superar barreres d'ocupabilitat que puguin afrontar, com ara la manca d'experiència en el sector o les limitacions pel que fa a la conciliació.
 
Aquest acompanyament és essencial per assegurar que la formació sigui útil i es tradueixi en oportunitats reals d'ocupació. Cada participant va tenir a la seva disposició un assessor laboral que la va acompanyar i la va orientar al llarg del programa, tant durant el procés de formació com de cerca activa d'ocupació. Aquest treball individual es va dur a terme de manera simultània amb les altres accions desenvolupades en el programa. Així mateix, les participants van comptar amb una gestora d'empreses, que va treballar en contacte directe amb les empreses per detectar vacants d'ocupació a les quals poguessin optar les persones usuàries i aconseguir un procés sòlid i estable d'inserció.
 
Les actuacions portades a cap van ser l'acolliment i el diagnòstic sociolaboral; l'avaluació de competències digitals; el disseny del Pla de Treball; les tècniques i les eines per cercar ocupació, com ara l'elaboració i l'actualització del currículum, la creació i la reactivació o actualització dels perfils en els diferents canals de cerca d'ocupació (portals d'ocupació, empreses de treball temporal, empreses de selecció, xarxes socials professionals, etc.); l'elaboració de cartes de presentació; la presentació d'autocandidatures; la validació per part de la gestora d'empreses, la preparació d'entrevistes de selecció; i la resolució de dubtes i consultes sobre contractes, nòmines, acomiadaments, etc.

 
5. Quin impacte ha tingut el projecte Formación profesionalizadora en clave de género: instaladoras de sistemas fotovoltaicos entre les alumnes participants?
 
De les 20 dones que van començar el programa, 17 van superar amb èxit el procés de requalificació, 10 van finalitzar les pràctiques no laborals i 8 van començar a treballar com a instal·ladores de sistemes solars fotovoltaics. I, quasi la totalitat, ha trobat una feina gràcies a la formació transversal adquirida a la formació.
6. Quins reptes es van trobar quan van implementar la primera edició del programa i com pensen abordar-los en les futures edicions?

Un dels principals reptes va ser la necessitat d'adaptar el contingut tècnic i la metodologia a un grup divers de dones amb diferents nivells d'experiència i habilitats tècniques. Un altre desafiament rellevant va ser superar els estereotips de gènere associats al sector de l'energia. En alguns casos, les participants necessitaven reforçar la seva confiança per assumir el seu lloc en un àmbit dominat històricament per homes. Per fer-ho, es van implementar sessions d'orientació i d'acompanyament que van ajudar les alumnes a visualitzar el seu potencial al sector, i també es va comptar amb referents femenines en energia fotovoltaica. És clau que les participants coneguin testimonis d'altres dones que, amb un perfil semblant al seu, hagin participat en uns altres programes i que avui hi estiguin treballant.

 
7. Quines són les perspectives de futur del projecte?

De cara al futur, és clau treballar en dues línies paral·leles. D'una banda, conscienciar les dones que l'ocupació verda és una gran oportunitat de futur professional, i de l'altra, treballar amb les empreses en què aposten decididament per l'ocupació femenina.


8. Què ha suposat per a vostès guanyar el Premi Educaweb en la categoria Empreses?

Per a Fundación Naturgy, guanyar el Premi Educaweb en la categoria Empreses ha suposat un gran reconeixement a les iniciatives formatives professionalitzadores que impulsem per part de la comunitat educativa experta que representa Educaweb.

Amb aquest guardó confirmem que la nostra tasca és molt necessària per a la societat i que, a més, representa un projecte singular de referència que pot inspirar a altres centres educatius, institucions i empreses a dur a terme propostes afins a favor de l'orientació professional, amb un enfocament de gènere i amb impacte social en línia amb la nostra missió de contribuir a una transició energètica justa i sostenible.
 
Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari