Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

La Formació Dual Universitària: què és i quins són els seus beneficis

Notícia

8 de cada 10 universitats ja ofereix o té previst desenvolupar aquest model formatiu, segons un estudi de la Fundación Bertelsmann

  • 23/10/2024
  • Temps de lectura 6 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Què és la Formació Dual Universitària?

La Formació Dual Universitària (FDU) és un model que ofereix a l'alumnat, tant de grau com de màster, més temps de formació en entorns de treball reals com a part del seu aprenentatge, entre altres aspectes.
 
La diferència principal entre la FDU i les pràctiques curriculars és que, en la primera, "l'empresa o entitat col·laboradora participa, juntament amb la universitat, en l'elaboració de part del pla d'estudis. A més a més, la remuneració és obligatòria i el temps que l'estudiant passa a l'empresa/entitat formant-se és major", afirma l'estudi Radiografía de la Formación Dual Universitaria en España.

8 de cada 10 universitats s'ha interessat per oferir Formació Dual Universitària

El 85% de les universitats espanyoles s'han interessat per oferir la FDU al seu alumnat: el 37% ja compta amb titulacions duals mentre que el 48% té previst posar en marxa aquest model en els pròxims anys, segons l'esmentat informe, elaborat per la Fundación Bertelsmann, en conjunt amb la Conferencia de Consejos Sociales de las Universidades Españolas (CCS) i la Universitat de Mondragón. 

"Després de més d'una dècada de desenvolupament en la Formació Professional, la dual comença a obrir-se pas a la universitat", afirma Vicent Climent-Ferrando, responsable de Projectes en la Fundación Bertelsmann, durant la presentació de l'informe.   

"La seva essència rau en la consideració dels entorns acadèmic i laboral com a escenaris d'aprenentatge igualment vàlids i complementaris entre si".

Els requisits que ha de reunir un grau o màster per ser dual

Els graus i màsters catalogats com a duals es diferencien de les pràctiques curriculars tradicionals en els aspectes clau següents:
 

infografia formació dual universitària











Elaboració pròpia a partir de dades extretes de l'informe Radiografía de la Formación Dual Universitaria en España.

Les diferències entre Menció Dual i itinerari dual

A més a més, la FDU es pot donar de 2 formes, segons l'estudi:
  • Menció Dual: s'aplica a les titulacions que actualment han obtingut aquesta distinció específica a través d'alguna agència de qualitat.
     
  • Itinerari dual: concepte que denomina aquelles titulacions que incorporen algun tipus d'organització curricular dual, però no tenen l'etiqueta Menció Dual. Es tracta d'institucions que estan "definint els seus plans d'estudi i adaptant-los per obtenir la Menció Dual", afegeix l'informe.  

    També s'inclouen amb l'etiqueta d'itinerari dual les universitats que, tenint titulacions amb una organització de formació dual, han decidit no optar per l'esmentada Menció per les dificultats en el seu compliment íntegre.

El País Basc, Andalusia i Catalunya lideren la Formació Dual Universitària

Entre les 60 institucions analitzades per l'estudi s'ofereixen un total de 72 graus dualitzats: 41 sota la Menció Dual i 31 amb l'itinerari dual. Pel que fa a màsters, n'hi ha 51 de dualitzats: 28 amb la Menció Dual i 23 amb l'itinerari dual.

La majoria d'aquestes titulacions dualitzades s'imparteixen al País Basc (30 graus i 17 màsters amb la Menció Dual). "La Mondragon Unibertsitatea es consolida com la universitat amb el major nombre de titulacions amb Menció Dual a tot el país", afegeix l'estudi. 

També destaca Andalusia com la segona comunitat autònoma amb més FDU. "La Universidad de Almería ha anat generalitzant pràcticament experiències de formació dual a gairebé tots els seus graus (19 amb itinerari dual)", apunta l'informe.

I en tercer lloc sobresurt Catalunya, concretament amb les iniciatives de dualització de la Universitat de Lleida (UdL), que ha estat pionera en el desplegament de la Formació Dual Universitària en aquesta comunitat autònoma. "El 2012 posava en marxa per primera vegada la formació dual al Grau en Educació Primària, i des del 2015 fins avui, uns 280 estudiants i una cinquantena d'empreses i entitats han participat en la modalitat de formació dual que promou la UdL", explica l'informe. 

La major dualització es dona en les enginyeries

Per àmbits de coneixement, les enginyeries aglutinen el 64% dels estudis duals, segons aquest informe, que ha tingut en compte el 92% de les universitats públiques i el 34% de les privades a Espanya. 

"Destaca una tendència de la FDU cap a l'àmbit de coneixement de l'enginyeria industrial, enginyeria mecànica, enginyeria automàtica, enginyeria de l'organització industrial i enginyeria de la navegació (27%), seguida per l'àmbit de l'enginyeria informàtica i de sistemes (18%) o el de l'enginyeria elèctrica, electrònica i en sistemes de telecomunicació (14%)", detalla l'estudi. 

 
estudiantes yendo a clase











Les enginyeries són ñ'àmbit d'estudi amb més titulacions amb Menció Dual. Imatge: Freepik. 

Els beneficis de la Formació Dual Universitària

1. Per a l'alumnat

La integració de l'àmbit acadèmic i el laboral proporciona una experiència més completa i de major qualitat, ja que l'estudiantat, a través de la seva participació en entitats col·laboradores, té accés a oportunitats d'aprenentatge pràctic.

A més, la FDU els facilita l'entrada al mercat laboral. Per exemple, la taxa d'ocupació a l'Escola Politècnica Superior de Mondragon Unibertsitatea, amb titulacions duals, és del 91%, segons les dades del Servei Basc d'Ocupació recollides en l'estudi.

2. Per a les empreses

La formació dual també és beneficiosa per les empreses, ja que "possibilita una formació personalitzada i la integració de l'estudiantat en la cultura i els procediments laborals de l'entitat col·laboradora", argumenta l'informe.

No obstant això, perquè més universitats i empreses implantin la FDU "caldria assegurar que aquestes disposin d'estructures de suport, tant administratives com acadèmiques, per gestionar amb èxit els programes duals", ha assenyalat Antonio Abril, president de la Conferència de Consells Socials de les Universitats Espanyoles, durant la presentació de l'informe. 

I és que cal "fer que aquesta modalitat sigui atractiva per les empreses, perquè assumeixen una gran responsabilitat", ha recordat Juan Carlos Tejeda director d'Educació i Formació de la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE) en l'esdeveniment.   

Perquè les companyies s'involucrin en la formació universitària dual cal incentivar-les, assegura Tejeda, que a la vegada proposa dissenyar polítiques "d'incentius a la contractació o fixant un salari mínim específic per als aprenents com el que tenen en altres països europeus". 

Sabies que...?

  • En les últimes dècades s'ha reduït el nombre d'alumnat en edat tradicional universitària (18-24 anys) en gairebé un 24% (1 milió menys de joves).
     
  • En els propers 15 anys es preveu una disminució del 20% dels menors de 23 anys.
     
  • El 13% de les universitats analitzades no té previsió de dualitzar la seva oferta formativa

Fitxa tècnica

L'estudi  Radiografía de la Formación Dual Universitaria en España publicat per la Fundació Bertelsmann, la Conferencia de Consejos Sociales de las Universidades Españolas (CCS) i la Universitat de Mondragón, analitza la Formació Dual Universitària a Espanya.  

Per a l'elaboració de l'informe s'ha tingut en compte una mostra de 60 universitats (46 públiques i 14 privades), la qual cosa suposa una representativitat del:
  • 66% de totes les universitats espanyoles
  • 92% de les universitats públiques (46 de 50)
  • 34% de les universitats privades (14 de 41)
 A més a més, s'han realitzat 2 focus group amb 7 universitats.
Noelia Carmona Núñez Redactora
Sóc periodista, redactora i editora de continguts a Educaweb, on també gestiono les xarxes socials corporatives.

Vaig estudiar el Grau en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona amb Menció en Periodisme Especialitzat en Cultura i Societat. Treballo a Educaweb amb la il·lusió d'informar les persones perquè prenguin decisions sobre el seu futur acadèmic i professional a través de les nostres publicacions sobre formació, educació i treball.
Deixa el teu comentari