Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"Necessitem que el talent femení estigui present en la ciència i la tecnologia"

Entrevista

Lorena Fernández, guanyadora del Premi Dualiza-Educaweb per a Professionals 2023 pel joc Nobel Run, explica que aquest visibilitza les científiques i inventores i les situacions que han viscut en la seva carrera professional

  • Temps de lectura 9 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Lorena Fernández Álvarez. Directora de comunicació digital de la Universitat de Deusto.
El Premi Dualiza-Educaweb de la categoria Professionals 2023, que patrocina CaixaBank Dualiza, ha estat per a Nobel Run, un projecte que fomenta les vocacions cientificotecnològiques entre les nenes i els nens per mitjà del joc, visibilitzant les científiques i inventores que han fet grans contribucions al llarg de la història.

Es tracta d'un joc de taula desenvolupat per Lorena Fernández Álvarez, directora de comunicació digital de la Universitat de Deusto, Pablo Garaizar, autor de diversos jocs, i Iñigo Maestro, artista audiovisual multidisciplinari. La finalitat principal és transformar els estereotips de gènere i la desigualtat en la ciència mitjançant un enfocament lúdic i innovador.

L'objectiu del joc, de construcció de malls de cartes, és que els participants aconsegueixin i gestionin un equip de recerca que els permeti obtenir el Premi Nobel. Per fer-ho, cada jugador o jugadora ha de millorar el seu mall inicial aconseguint el nombre més elevat possible de cartes que representin projectes de recerca, finançament, ajudants, i, especialment, científiques i inventores de prestigi, les històries de les quals s'expliquen durant el joc.

Nobel Run es va llançar el juliol del 2021 a través d'una campanya de micromecenatge. Després, una editorial experta en jocs de taula el va difondre, per tant, actualment, el trobem disponible en basc, castellà, català, anglès, italià, francès i xinès. El joc de taula es recomana per persones de més de 10 anys, hi juguen de 2 a 4 persones, i una partida té una durada aproximada de 30 minuts.

Nobel Run es va crear en el marc del projecte europeu Gender Equality Actions in Research Institutions to traNsform Gender ROLES (GEARING-Roles), i la Comissió Europea l'ha qualificat com "un joc de taula meravellosament original que ajuda a promoure la igualtat de gènere i a encoratjar una nova generació d'investigadors i investigadores". Per part seva, el jurat dels Premis Educaweb ha valorat especialment l'originalitat del projecte i la contribució a una orientació acadèmica i professional lliure de condicionants de gènere.

El jurat ha valorat la seva contribució a l'orientació acadèmica i professional, la originalitat i innovació de la iniciativa i ha valorat que es tractés d'un projecte molt consolidat. 


Com va sorgir la idea de crear un joc de taula com Nobel Run?

A la Universitat de Deusto ens preocupa i ocupa la baixa presència de dones en algunes carreres cientificotècniques, perquè la societat necessita que el talent femení estigui present en tots els àmbits. Després d'analitzar les iniciatives existents per intentar revertir les dades, vam detectar que moltes s'enfocaven a l'educació formal, però, hi havia un entorn que gairebé no es cobria: el familiar. Volíem hackejar les famílies des de dins amb una eina lúdica que despertés l'interès per la ciència i donés visibilitat a les grans científiques i inventores, i a les situacions que incideixen en la carrera professional de les dones. Com que el joc forma part de la vida, ens semblava una manera innovadora d'entrar a les llars i les aules.

Quin procés es va seguir per crear-lo?

Després de decidir quin era l'objectiu del joc, que és el de donar visibilitat a les grans científiques i inventores, i explicar, també, quines situacions intervenen en l'esdevenir de la seva carrera professional, Pablo Garaizar va analitzar i dissenyar la mecànica que s'adaptava millor per aconseguir-ho, mentre que jo pensava en quins personatges diversos apareixerien al joc i explicarien les seves històries.

Amb això ja definit, va intervenir l'art de l'Iñigo Maestro, que va il·lustrar totes de les cartes i va deixar, a més, en la trama de cadascuna petits "ous de pasqua" relacionats amb la protagonista d'aquesta. Quan vam tenir el primer prototip, es va anar testant amb diferents públics fins que vam obtenir el producte final.

Com és Nobel Run i quina és la mecànica de joc?

La mecànica utilitzada és la de construcció de malls (deck-building), en la qual un mall inicial bàsic va millorant ronda a ronda gràcies a les cartes noves que es van aconseguint. L'objectiu del joc és gestionar un equip de recerca per guanyar el Premi Nobel.

Al començament, només tens el teu esforç, un petit projecte local i l'ajuda d'una estudiant de doctorat. A mesura que la partida avança, vas aconseguint més projectes, més ajudants i comences a publicar en revistes de prestigi.

Científiques i inventores rellevants ens ajudaran explicant, a més, part de la seva història. Per exemple, Mary Somerville, la mentora d'Ada Lovelace, present en el joc, ens donarà esforç extra, perquè no hi ha res més valuós que una bona mentora, o Hedy Lamarr, coinventora de l'espectre eixamplat per salt de freqüència, ens donarà dades extra, perquè, gràcies a aquest desenvolupament, avui disposem de tecnologies com ara el wifi o el Bluetooth.

També hi ha altres cartes que poden tenir efectes negatius, com la de Rosalind Franklin, amb la qual podràs llevar dades als rivals, com a ella li van robar les fotos decisives que havia obtingut els seus resultats de les quals encara no havia publicat.
Hi ha un tutorial disponible en línia en el qual s'explica detalladament com es juga a Nobel Run.

A quin públic es dirigeix especialment Nobel Run? Qui i com són els jugadors més habituals?

Es recomana per a persones de més de 10 anys. A partir d'aquí, l'únic límit és tenir ganes de divertir-se. Es pot jugar en solitari o amb la família (de 2 a 4 persones). De fet, el que busquem és que joves i grans comparteixin temps de qualitat i que sorgeixin preguntes durant el desenvolupament del joc. Amb la meva neboda de 12 anys he pogut comprovar-ho quan em pregunta per què cada carta fa el que fa. Moment ideal en el qual puc explicar-li la vida de la científica o inventora que hi apareix. Per això, el joc va acompanyat d'un llibret en obert amb les seves vides: per poder respondre.
 
Per què ha volgut visibilitzar el treball de les dones científiques a través d'aquest joc?

En àrees com les enginyeries, l'evolució de les alumnes matriculades ha anat en retrocés. Per exemple, a Informàtica veiem que en el primer any del qual es tenen dades a Espanya (curs 1985-1986) es van matricular un 30,12% de dones. El 2020-2021, la xifra ha caigut fins al 13,39%. Una de les múltiples causes per les quals ha passat això és la falta de referents femenins en els quals les nenes es puguin mirar.

Qui són les dones científiques i inventores que apareixen al joc i per què les han triat? Té prevista una ampliació de personatges més endavant?

Nobel Run incorpora 23 científiques i inventores de primer nivell de diferents països, edat, classe social, geogràfica i de diferents àrees temàtiques STEAM: des de Mary Somerville (1780) a Alexandra Elbakyan (1988). Es recullen totes al llibret que acompanya al joc. També hi ha cartes de situacions que posen de manifest les dificultats que es poden donar en una carrera científica, com ara la síndrome de la impostora, la carta de les cures, etc. A més, ja tenim al cap alguna sorpresa addicional.
   
Per què és important dur a terme accions perquè més dones se sentin atretes per les carreres STEM?

Si volem una societat més justa on no es deixi ningú enrere, necessitem, com a mínim, que el talent femení estigui present en la ciència i la tecnologia. Sempre poso l'exemple dels maniquins que es fan servir per estudiar les conseqüències dels accidents de cotxes. El primer data del 1949, dissenyat per un equip íntegrament masculí. En aquest moment i amb aquesta mirada, ningú no va pensar que al darrere d'un volant hi podria haver una dona embarassada.

De fet, el primer maniquí embarassat va aparèixer el 1996, i fins al 2023 no hi hagut un maniquí amb cos mitjà de dona, la qual cosa fa que les dones que fan servir el cinturó de seguretat tinguin un 73% més de probabilitats que els homes de patir una lesió greu en un xoc frontal. Això mateix passa, per exemple, amb la intel·ligència artificial, on biaixos i estereotips es colen a través de les dades, amb conseqüències cada cop més greus, i difícilment detectables. Veiem, per tant, que el desequilibri surt car socialment, perquè la trajectòria vital de les dones no s'incorpora a les innovacions que modelen la societat del futur i del present.

Quines implicacions té que el projecte formi part de la iniciativa Gearing Roles de la Comissió Europea?

Gearing Roles era un projecte europeu amb finançament del programa Horitzó 2020 per al disseny, la implementació i l'avaluació de sis plans d'igualtat en sis institucions europees, una de les quals era Deusto. Gràcies a aquest paraigua i a la campanya de micromecenatge que vam llançar, Nobel Run està disponible en castellà, anglès, basc, català, italià, francès i xinès; i s'ha distribuït a escala mundial, tot i que principalment per Europa. A més, la Comissió Europea va seleccionar Gearing Roles com a Projecte del mes i va destacar Nobel Run com "un joc de taula meravellosament original que ajuda a promoure la igualtat de gènere i a encoratjar una nova generació d'investigadors i investigadores".

Quin impacte i abast ha tingut el joc de taula fins ara? En quins entorns es juga més (famílies, escoles, etc.)?

El joc es va llançar a través d'una campanya de micromecenatge, amb la qual es va aconseguir que més de 1.100 persones donessin suport al projecte i es van recaptar 31.897 €, més d'un 1.000% de l'objectiu de finançament. De fet, en només dues hores des de l'inici de la campanya es va aconseguir el mínim viable per produir-lo. Després de la campanya, el joc va ser fitxat per l'editorial experta en jocs de taula, Tranjis, que el distribueix per totes les botigues i llibreries a escala estatal i arriba, per tant, a totes les famílies. Ara com ara, s'han venut més de 6.000 unitats del joc a tot Espanya.

Què ha suposat per a vostè guanyar el Premi Educaweb en la categoria Professionals?
Per a tot l'equip de Nobel Run sempre és una alegria el reconeixement per la feina d'anys en aquest àmbit, però, sobretot, el que més il·lusió ens fa és que suposi un impuls perquè el joc es continuï colant a més llars i així continuar hackejant estereotips.
Mayra Bosada Morán Redactora
Sóc redactora i editora de continguts d'actualitat d'Educaweb sobre temes d’educació, formació, treball i orientació; i també en sóc la responsable de comunicació. Em motiva que la meva feina contribueixi a ajudar a les persones a decidir el seu projecte de vida i professional.

Vaig estudiar la Llicenciatura en Comunicació i el Maestría en Mercadotècnia al Tec de Monterrey (Mèxic); així com un Màster en Periodisme a la Universitat de Barcelona-Columbia University. I també compto amb més de 30 anys d'experiència com a periodista i gestora de continguts en empreses dedicades a l'educació i la comunicació a Espanya i Mèxic.
Deixa el teu comentari