El Premi Educaweb 2022 en la categoria Institucions ha estat per a neoCK. The Human Revolution, una entitat especialitzada a proporcionar solucions tecnològiques destinades a l'orientació acadèmica i professional. En concret, s'ha reconegut el projecte neoSKILLS RV, que promou experiències en un entorn de realitat virtual per al diagnòstic i el desenvolupament de soft skills.
El simulador de realitat virtual proporciona a l'alumnat una experiència d'orientació i aprenentatge basada en el diagnòstic i l'entrenament de competències transversals rellevants per al seu desenvolupament personal, acadèmic i professional. L'objectiu del projecte és diagnosticar i desenvolupar soft skills dels estudiants captant la seva atenció i generant emocions a través d'un aprenentatge experiencial.
Dirigit a alumnat de 14 anys en endavant, aquest projecte s'implementa en sessions de 3 hores amb equips de 5 estudiants, i aquestes es divideixen en tres parts: un exercici previ d'autoconeixement de competències a través d'un formulari, la realització d'un repte col·laboratiu a través de la tecnologia de realitat virtual, i una autoavaluació i coavaluació de l'experiència.
Quines necessitats va detectar neoCK que el van portar a idear i implementar un projecte d'orientació basat en una tecnologia com la realitat virtual?
La nostra cultura corporativa ens porta a analitzar les necessitats socials constantment, superant la reflexió teòrica i donant protagonisme a la implementació: "Fer que les coses passin".
El projecte neoSKILLS respon a les necessitats d'atracció. Costa motivar i cridar l'atenció de l'alumnat per aconseguir que participi de manera activa i s'impliqui. És el que anomenem "efecte WOW".
Una altra necessitat és l'estalvi de temps i l'escalabilitat. El temps és un bé escàs i es tracta d'aconseguir, de manera ràpida i amb una inversió de temps baixa per part dels orientadors, el professorat i l'alumnat, arribar a un nombre més elevat de persones per posar la tecnologia al servei de tothom.
Finalment, es necessita impacte. Las fórmules tradicionals no reben els resultats esperats. Per això, es fan processos d'aprenentatge significatius, prenent com a referència les bases de la neurociència.
Com ha rebut el projecte tant l'alumnat participant com el professorat? Quin ha estat l'impacte i abast fins ara?
La recepció ha estat molt bona. L'alumnat en gaudeix molt. La valoració mitjana sempre és molt alta, de 9 sobre 10 punts. Ens trasllada que mai no ha viscut una experiència igual, i que li resulta molt interessant aprendre d'una manera divertida, ràpida i pràctica.
Sentim molta satisfacció amb l'impacte obtingut. En els processos de reflexió observem com l'alumnat comprèn millor el concepte de competència i les implicacions en les conductes que manté en el dia a dia, a diferència de quan ens obstinem a aportar-los informació i coneixement de manera teòrica o duent a terme una pràctica tradicional.
Els informes competencials recullen el nivell que cada alumne i alumna té de les soft skills avaluades, la qual cosa contribueix tant a la presa de consciència com al mesurament objectiu de competències. No es pot millorar allò que no es pot mesurar. Els informes els ofereixen suggeriments de millora, amb alternatives molt específiques per continuar millorant.
Avui dia, s'han beneficiat d'aquesta tecnologia pionera 13 centres educatius de 5 comunitats autònomes (Extremadura, Aragó, Navarra, Astúries i La Rioja) i un total de 428 participants.
El simulador de realitat virtual proporciona a l'alumnat una experiència d'orientació i aprenentatge basada en el diagnòstic i l'entrenament de competències transversals rellevants per al seu desenvolupament personal, acadèmic i professional. L'objectiu del projecte és diagnosticar i desenvolupar soft skills dels estudiants captant la seva atenció i generant emocions a través d'un aprenentatge experiencial.
Dirigit a alumnat de 14 anys en endavant, aquest projecte s'implementa en sessions de 3 hores amb equips de 5 estudiants, i aquestes es divideixen en tres parts: un exercici previ d'autoconeixement de competències a través d'un formulari, la realització d'un repte col·laboratiu a través de la tecnologia de realitat virtual, i una autoavaluació i coavaluació de l'experiència.
Quines necessitats va detectar neoCK que el van portar a idear i implementar un projecte d'orientació basat en una tecnologia com la realitat virtual?
La nostra cultura corporativa ens porta a analitzar les necessitats socials constantment, superant la reflexió teòrica i donant protagonisme a la implementació: "Fer que les coses passin".
El projecte neoSKILLS respon a les necessitats d'atracció. Costa motivar i cridar l'atenció de l'alumnat per aconseguir que participi de manera activa i s'impliqui. És el que anomenem "efecte WOW".
Una altra necessitat és l'estalvi de temps i l'escalabilitat. El temps és un bé escàs i es tracta d'aconseguir, de manera ràpida i amb una inversió de temps baixa per part dels orientadors, el professorat i l'alumnat, arribar a un nombre més elevat de persones per posar la tecnologia al servei de tothom.
Finalment, es necessita impacte. Las fórmules tradicionals no reben els resultats esperats. Per això, es fan processos d'aprenentatge significatius, prenent com a referència les bases de la neurociència.
Com ha rebut el projecte tant l'alumnat participant com el professorat? Quin ha estat l'impacte i abast fins ara?
La recepció ha estat molt bona. L'alumnat en gaudeix molt. La valoració mitjana sempre és molt alta, de 9 sobre 10 punts. Ens trasllada que mai no ha viscut una experiència igual, i que li resulta molt interessant aprendre d'una manera divertida, ràpida i pràctica.
Sentim molta satisfacció amb l'impacte obtingut. En els processos de reflexió observem com l'alumnat comprèn millor el concepte de competència i les implicacions en les conductes que manté en el dia a dia, a diferència de quan ens obstinem a aportar-los informació i coneixement de manera teòrica o duent a terme una pràctica tradicional.
Els informes competencials recullen el nivell que cada alumne i alumna té de les soft skills avaluades, la qual cosa contribueix tant a la presa de consciència com al mesurament objectiu de competències. No es pot millorar allò que no es pot mesurar. Els informes els ofereixen suggeriments de millora, amb alternatives molt específiques per continuar millorant.
Avui dia, s'han beneficiat d'aquesta tecnologia pionera 13 centres educatius de 5 comunitats autònomes (Extremadura, Aragó, Navarra, Astúries i La Rioja) i un total de 428 participants.
"No es pot millorar allò que no es pot mesurar. Si volem desenvolupar competències, és imprescindible mesurar-les".
L'experiència de realitat virtual finalitza amb un procés de reflexió i l'emissió d'un informe competencial. Quin és l'objectiu d'aquest informe i quina utilitat té per a l'alumnat?
L'objectiu de l'informe competencial és diagnosticar el nivell que cada alumne i alumna tenen en cadascuna de les competències transversals avaluades. Si volem desenvolupar competències, és imprescindible mesurar-les.
Aconseguir aquest objectiu a través de l'informe el converteix en una eina molt pràctica per a l'alumnat, amb diferents utilitats. Per exemple, permet prendre consciència sobre el seu nivell competencial. El primer pas sempre és saber d'on partim, per visualitzar el camp de desenvolupament que ens queda per davant.
Així mateix, ofereix alternatives d'acció per continuar desenvolupant aquestes competències i recomanacions molt concretes.
A més, els estudiants poden fer servir l'informe en la seva cerca activa d'ocupació, com una informació addicional per facilitar la decisió a les persones responsables del procés selectiu.
Com han comentat, neoSKILLS RV s'ha implementat de moment a Extremadura, Aragó, Navarra, Astúries i La Rioja. Quines són les perspectives de futur del projecte?
Molts centres educatius, universitats, serveis d'ocupació, contacten amb neoCK perquè s'interessen per neoSKILLS, tant pel format amb què es duu a terme l'experiència per part de neoCK com per l'altre format que oferim, que consisteix a capacitar els orientadors i orientadores, el professorat, etc., perquè es converteixin en avaluadors de competències en realitat virtual i puguin desenvolupar l'experiència de manera autònoma amb els nostres equips i programari al seu centre.
Volem arribar al nombre més elevat de persones possible. Aquestes experiències ens han servit per confirmar que neoSKILLS té molt bon acolliment i és útil per resoldre les limitacions de l'orientació: innovació escassa, dificultat per atraure l'alumnat, escassetat de temps per aconseguir els resultats esperats, etc. El repte principal és arribar al nombre més elevat de persones possible perquè gaudeixin de neoSKILLS.
Un altre dels reptes és continuar aprofitant la RV (realitat virtual) i altres tecnologies socials per respondre a les necessitats d'ocupabilitat i desenvolupament personal que observem i que ens van transmetent els clients i col·laboradors: serveis públics d'ocupació, universitats, centres educatius, etc. La innovació tecnològica ha d'estar al servei de les persones.
"La innovació tecnològica ha d'estar al servei de les persones".
Com contribueix el projecte a la presa de decisions acadèmiques i professionals de l'alumnat?
Quan finalitza la missió col·laborativa, habilitem un espai de retrospectiva i feedback. En aquests espais, es llancen preguntes obertes dirigides a identificar què s'ha fet bé en grup, quines situacions complexes s'han identificat, com s'han comportat per resoldre-les, quines competències entrenen en aquests moments, etc. La reflexió de les conductes en l'experiència s'extrapola a la vida personal, acadèmica i professional.
Quan, pel perfil dels participants i les participants, l'orientació vocacional o professional té un valor important, es relacionen les fortaleses i preferències amb itineraris d'estudis específics i amb ocupacions afins al seu propòsit.
Què aporten les noves tecnologies a l'orientació acadèmica i professional? Com poden els professionals de l'orientació traure'ls partit?
Les noves tecnologies poden ser vistes com una ajuda o com una amenaça, com una finalitat en si mateixa o com un mitjà per ajudar la humanitat. A neoCK apostem per la segona.
Ben dissenyada i aprofitada, la tecnologia pot aportar mètriques a l'orientació. Les dades ens ajuden a buscar l'objectivitat, la precisió, una cosa imprescindible per al desenvolupament de les persones i la seva presa de decisions.
Gràcies a la tecnologia també s'aconsegueix un estalvi de temps i la possibilitat d'escalar iniciatives d'orientació. La tecnologia ens permet automatitzar processos i eliminar un volum important de treball als orientadors i les orientadores, la qual cosa permet arribar a una quantitat més elevada de persones.
Tecnologies com la realitat virtual són molt atractives i ben rebudes, especialment pel públic jove. Permeten generar experiències d'aprenentatge significatiu que, al seu torn, estan ludificades i són sorprenents i divertides. Per tant, aporten innovació i atracció.
Què ha suposat per a vostès guanyar el Premi Educaweb en la categoria Institucions?
En primer lloc, ens ha fet prendre consciència que estem fent les coses bé, que el nostre treball i esforç, guiat pel propòsit que ens fa llevar-nos als matins amb il·lusió, és reconegut. És important generar espais per valorar tot el que anem aconseguint, per reconèixer tot l'equip i per celebrar.
En segon lloc, ens permet disposar del suport d'Educaweb, una referència al món de l'educació i l'orientació, per fer arribar a més persones l'existència d'iniciatives tecnològiques com la nostra, que poden ser inspiradores per a altres professionals que, com nosaltres, comparteixen la missió de millorar de manera contínua els processos d'aprenentatge i orientació.