El Premi Educaweb 2022 en la categoria Professionals ha estat per al programa L'enginy (in)visible, impulsat per la Núria Salán, investigadora de la Universitat Politècnica de Catalunya en l'àmbit de la química i la metal·lúrgia, i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia.
El projecte consta de cicles de conferències sobre inventores i científiques que han contribuït al desenvolupament de la societat que s'imparteixen a demanda en centres educatius, associacions, entitats i empreses. També inclou una exposició itinerant sobre aquestes dones i dades rellevants sobre la seva trajectòria professional, i una sèrie de vídeos divulgatius.
La iniciativa es dirigeix tant a alumnat de Primària, ESO, Formació Professional, Batxillerat, graus universitaris i màsters, com a professionals de la formació i l'orientació, associacions de pares i mares, etc.
D'on ha sorgit la idea i la motivació per tirar endavant aquest programa d'orientació?
Quan jo estudiava l'especialitat de Metal·lúrgia, fa gairebé 35 anys, érem 2 noies en un grup de 12 persones. Amb els anys, he comprovat que aquest percentatge s'ha mantingut pràcticament amb les mateixes proporcions. En aquests moments, a les assignatures optatives d'intensificació de materials metàl·lics continua havent-hi 2 o 3 noies en grups de 15 estudiants. I el cas és que en tots aquests anys hi ha hagut demanda professional d'aquest tipus de perfils, amb coneixements de materials metàl·lics; i algunes empreses que creuen i aposten per incorporar talent femení als seus entorns em fan saber que continuen rebent candidatures a les propostes d'ocupació molt majoritàriament masculines. I això es pot fer extensiu a altres àmbits: mecànica, electricitat, electrònica, informàtica, telecomunicacions...
Si no hi ha perfils professionals femenins en determinats àmbits, és perquè, en el seu moment, no hi ha hagut noies que hagin triat aquest itinerari formatiu; i, si no l'han triat és, en bona part, perquè desconeixen "què hi ha al darrere" d'aquests perfils professionals i per l'absència de models i referents de dones que "han estat aquí" abans que elles.
En què consisteix exactament el projecte? Quines activitats i materials el conformen?
El projecte consisteix en un conjunt d'activitats que intenten donar visibilitat a noms de dones que, des de la diversitat professional, temporal i geogràfica, han contribuït enormement al fet que la nostra vida sigui millor, amb els seus descobriments, amb els seus invents, amb les seves aportacions i col·laboracions, brillants, importants, essencials,... però invisibles.
Els noms de totes aquestes talentoses s'han agrupat en diferents formats de conferències-tallers que s'imparteixen en centres escolars, centres culturals, biblioteques, fundacions, empreses, etc. Aquestes sessions expositives fomenten el debat i donen peu al fet que es puguin dissenyar iniciatives que, en aules o en equips de treball, contribueixin perquè la societat obtingui més coneixements d'aquest tipus de continguts. Per exemple, buscar noms de pioneres per anomenar aules o espais de reunions, organitzar sessions de cerca de continguts de dones STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, disseny i matemàtiques) per completar la poca informació que hi ha, en moltes ocasions, a la Viquipèdia, identificar elements de la nostra vida quotidiana la creació o el desenvolupament dels quals van tenir una dona al darrere, etc.
A més de les conferències, es va elaborar una exposició de 5 pantalles enrotllables o de cinc lones sense suport que es poden enganxar amb adhesiu o amb xinxetes. Aquestes exposicions es poden sol·licitar, gratuïtament, a diferents actors que han ofert la seva col·laboració (ajuntaments, universitats, entitats socioculturals) i que s'encarreguen de rebre les sol·licituds i tramitar l'enviament i la recollida dels panells, impresos en castellà, català i anglès en aquests moments.
Els últims anys, i gràcies a la col·laboració d'una cadena de televisió digital, s'han gravat quatre temporades d'un programa titulat L'enginy (in)visible, que ha proporcionat material audiovisual de biografies personals i professionals de fins a 96 dones inventores, investigadores, científiques i pioneres en diferents àmbits dins de les STEAM.
Per què ha volgut visibilitzar el treball de les dones científiques a través d'aquesta iniciativa? Amb quin objectiu?
Perquè són les grans absents a la història, les desconegudes a les aules i les invisibles als llibres de text. Es coneixen els noms de personatges masculins que van transformar la ciència, la tecnologia i l'arquitectura, com ara Einstein, Da Vinci o Gaudí. I no només se'n coneixen els noms, sinó també els assoliments i els detalls de les seves vides.
Si preguntem en una aula de 5è o 6è de Primària el nom d'algú que hagi inventat alguna cosa important, sortiran noms com ara Edison, Tesla, Gutenberg, Volta, Arquimedes, Graham Bell... Però, si demanem que algun nom sigui de dona, em temo que, després d'uns instants de dubte, apareixerà tímidament el nom de Marie Curie, potser Rosalind Franklin i, amb una mica de sort, Hedy Lamarr. I les dues primeres tenen més un perfil de científiques que d'inventores, però, com que són els noms que han pogut llegir algun cop, seran els que els vindran a la ment. No s'esmentaran noms com el de Maria la Judía, Mary Anderson, Beulah Louise Henry, Angela Ruiz Robles, Fermina Orduña o Celia Sánchez Ramos, entre els milers i milers de noms que es podrien citar aquí. I si no en coneixen els noms, molt menys els assoliments!
L'objectiu principal, doncs, és donar visibilitat a tants noms (i assoliments) de dones STEAM com sigui possible, perquè formen part de la història i del present, i perquè són el 50% dels models del nostre futur. No podem mantenir col·leccions de models i referents en els quals només hi hagi noms d'una part de les persones que van fer que, per a bé o per a mal, el nostre món i la nostra vida sigui com és.
Per què és important dur a terme accions perquè més dones se sentin atretes per les carreres STEAM ?
Perquè sense models i sense referents no hi ha vocacions. Quan hem decidit, en algun moment de la nostra vida, què volem ser i a què ens volem dedicar, de manera conscient o inconscient decidim seguir els passos d'algú a qui hem conegut, presencialment o per mitjà dels llibres, les imatges o la informació rebuda. Aquestes persones, fins i tot personatges que puguin haver sigut de ficció, han contribuït a forjar la nostra vocació. Si en aquest moment de "decisió", no hem tingut tota la informació o no se'ns han facilitat determinats models, difícilment considerarem aquesta opció.
Moltes noies hauran crescut pensant que no hi ha hagut més de 3 o 4 científiques en tota la història de la humanitat, les poques que surten als seus llibres; o que gairebé no hi ha hagut dones inventores, desaparegudes en els continguts formatius. Aquesta absència, aquesta invisibilitat, ha provocat una pèrdua important de talent femení en els àmbits STEAM, i no ens podem permetre continuar perdent-lo.
De quants vídeos de dones científiques disposa el projecte actualment i com es difonen entre l'alumnat
En aquests moments, allotjats al web del programa L'enginy (in)visible, hi ha disponibles un total de 96 vídeos amb continguts de 97 dones que han destacat per les seves activitats com a inventores, científiques, creadores o pioneres. A més, a YouTube hi ha disponibles diferents versions de les conferències "La cara oculta de la taula periòdica", "El menú de les inventores" i "L'enginy (in)visible". Els enllaços són a disposició del professorat, que pot fer servir els que li semblin més propers al projecte educatiu de la seva aula, encara que es poden consultar en família o individualment.
Quin impacte i abast ha tingut el projecte d'orientació fins ara?
Fins avui, s'estima que més de 25.000 persones, majoritàriament de Catalunya i de la resta del territori espanyol, han pogut accedir a aquests continguts, sigui per mitjà de les conferències presencials, les xerrades en línia o bé dels continguts disponibles a les plataformes digitals. Els panells d'exposició s'han cedit a més de 250 centres i entitats. I mantenen un bon nivell de demanda.
Quins són els reptes i plans futurs del programa?
Incorporar noms nous, de dones joves, properes geogràficament a les nostres aules: "les científiques locals", "les investigadores comarcals", "les veïnes pioneres", etc. Un cop tinguem els continguts, es poden dissenyar activitats de divulgació, sigui en format de conferència, en exposicions o en formats més lúdics de tipus scape room o similar.
La necessitat és aquí, i continuarà sent-hi durant molt de temps, però anirem avançant en la divulgació a mesura que tinguem continguts per difondre i recursos per materialitzar les idees.
Què ha suposat per a vostè guanyar el Premi Educaweb?
En primer lloc, una satisfacció molt gran, perquè he seguit les iniciatives d'Educaweb des de fa anys i em semblava un escenari ideal per donar a conèixer un projecte com el de L'enginy (in)visible. Si fem un repàs dels premis concedits en edicions anteriors, la contribució que s'ha fet a la divulgació de continguts formatius és innegable. Per tant, l'honor de formar part d'aquestes iniciatives premiades és enorme.
Miro enrere i encara puc veure en quin moment vaig iniciar una cerca humil de continguts, fa 20 anys, per introduir noms de pioneres a les meves classes. D'aquí, a poc a poc, s'ha anat configurant el que avui és, d'alguna manera, el meu projecte d'investigació i també el meu projecte de vida, al qual hi dedico molt de temps, il·lusió i energia. Un reconeixement com el premi Educaweb m'ajuda a creure que "som al bon camí", i això dona molts ànims per continuar endavant.
El projecte consta de cicles de conferències sobre inventores i científiques que han contribuït al desenvolupament de la societat que s'imparteixen a demanda en centres educatius, associacions, entitats i empreses. També inclou una exposició itinerant sobre aquestes dones i dades rellevants sobre la seva trajectòria professional, i una sèrie de vídeos divulgatius.
La iniciativa es dirigeix tant a alumnat de Primària, ESO, Formació Professional, Batxillerat, graus universitaris i màsters, com a professionals de la formació i l'orientació, associacions de pares i mares, etc.
D'on ha sorgit la idea i la motivació per tirar endavant aquest programa d'orientació?
Quan jo estudiava l'especialitat de Metal·lúrgia, fa gairebé 35 anys, érem 2 noies en un grup de 12 persones. Amb els anys, he comprovat que aquest percentatge s'ha mantingut pràcticament amb les mateixes proporcions. En aquests moments, a les assignatures optatives d'intensificació de materials metàl·lics continua havent-hi 2 o 3 noies en grups de 15 estudiants. I el cas és que en tots aquests anys hi ha hagut demanda professional d'aquest tipus de perfils, amb coneixements de materials metàl·lics; i algunes empreses que creuen i aposten per incorporar talent femení als seus entorns em fan saber que continuen rebent candidatures a les propostes d'ocupació molt majoritàriament masculines. I això es pot fer extensiu a altres àmbits: mecànica, electricitat, electrònica, informàtica, telecomunicacions...
Si no hi ha perfils professionals femenins en determinats àmbits, és perquè, en el seu moment, no hi ha hagut noies que hagin triat aquest itinerari formatiu; i, si no l'han triat és, en bona part, perquè desconeixen "què hi ha al darrere" d'aquests perfils professionals i per l'absència de models i referents de dones que "han estat aquí" abans que elles.
"Si no hi ha perfils professionals femenins en determinats àmbits és, en bona part, per desconeixement".
En què consisteix exactament el projecte? Quines activitats i materials el conformen?
El projecte consisteix en un conjunt d'activitats que intenten donar visibilitat a noms de dones que, des de la diversitat professional, temporal i geogràfica, han contribuït enormement al fet que la nostra vida sigui millor, amb els seus descobriments, amb els seus invents, amb les seves aportacions i col·laboracions, brillants, importants, essencials,... però invisibles.
Els noms de totes aquestes talentoses s'han agrupat en diferents formats de conferències-tallers que s'imparteixen en centres escolars, centres culturals, biblioteques, fundacions, empreses, etc. Aquestes sessions expositives fomenten el debat i donen peu al fet que es puguin dissenyar iniciatives que, en aules o en equips de treball, contribueixin perquè la societat obtingui més coneixements d'aquest tipus de continguts. Per exemple, buscar noms de pioneres per anomenar aules o espais de reunions, organitzar sessions de cerca de continguts de dones STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, disseny i matemàtiques) per completar la poca informació que hi ha, en moltes ocasions, a la Viquipèdia, identificar elements de la nostra vida quotidiana la creació o el desenvolupament dels quals van tenir una dona al darrere, etc.
A més de les conferències, es va elaborar una exposició de 5 pantalles enrotllables o de cinc lones sense suport que es poden enganxar amb adhesiu o amb xinxetes. Aquestes exposicions es poden sol·licitar, gratuïtament, a diferents actors que han ofert la seva col·laboració (ajuntaments, universitats, entitats socioculturals) i que s'encarreguen de rebre les sol·licituds i tramitar l'enviament i la recollida dels panells, impresos en castellà, català i anglès en aquests moments.
Els últims anys, i gràcies a la col·laboració d'una cadena de televisió digital, s'han gravat quatre temporades d'un programa titulat L'enginy (in)visible, que ha proporcionat material audiovisual de biografies personals i professionals de fins a 96 dones inventores, investigadores, científiques i pioneres en diferents àmbits dins de les STEAM.
Per què ha volgut visibilitzar el treball de les dones científiques a través d'aquesta iniciativa? Amb quin objectiu?
Perquè són les grans absents a la història, les desconegudes a les aules i les invisibles als llibres de text. Es coneixen els noms de personatges masculins que van transformar la ciència, la tecnologia i l'arquitectura, com ara Einstein, Da Vinci o Gaudí. I no només se'n coneixen els noms, sinó també els assoliments i els detalls de les seves vides.
Si preguntem en una aula de 5è o 6è de Primària el nom d'algú que hagi inventat alguna cosa important, sortiran noms com ara Edison, Tesla, Gutenberg, Volta, Arquimedes, Graham Bell... Però, si demanem que algun nom sigui de dona, em temo que, després d'uns instants de dubte, apareixerà tímidament el nom de Marie Curie, potser Rosalind Franklin i, amb una mica de sort, Hedy Lamarr. I les dues primeres tenen més un perfil de científiques que d'inventores, però, com que són els noms que han pogut llegir algun cop, seran els que els vindran a la ment. No s'esmentaran noms com el de Maria la Judía, Mary Anderson, Beulah Louise Henry, Angela Ruiz Robles, Fermina Orduña o Celia Sánchez Ramos, entre els milers i milers de noms que es podrien citar aquí. I si no en coneixen els noms, molt menys els assoliments!
L'objectiu principal, doncs, és donar visibilitat a tants noms (i assoliments) de dones STEAM com sigui possible, perquè formen part de la història i del present, i perquè són el 50% dels models del nostre futur. No podem mantenir col·leccions de models i referents en els quals només hi hagi noms d'una part de les persones que van fer que, per a bé o per a mal, el nostre món i la nostra vida sigui com és.
"No podem mantenir col·leccions de models i referents en els quals només hi hagi noms d'una part de les persones que van fer que el nostre món sigui com és".
Per què és important dur a terme accions perquè més dones se sentin atretes per les carreres STEAM ?
Perquè sense models i sense referents no hi ha vocacions. Quan hem decidit, en algun moment de la nostra vida, què volem ser i a què ens volem dedicar, de manera conscient o inconscient decidim seguir els passos d'algú a qui hem conegut, presencialment o per mitjà dels llibres, les imatges o la informació rebuda. Aquestes persones, fins i tot personatges que puguin haver sigut de ficció, han contribuït a forjar la nostra vocació. Si en aquest moment de "decisió", no hem tingut tota la informació o no se'ns han facilitat determinats models, difícilment considerarem aquesta opció.
Moltes noies hauran crescut pensant que no hi ha hagut més de 3 o 4 científiques en tota la història de la humanitat, les poques que surten als seus llibres; o que gairebé no hi ha hagut dones inventores, desaparegudes en els continguts formatius. Aquesta absència, aquesta invisibilitat, ha provocat una pèrdua important de talent femení en els àmbits STEAM, i no ens podem permetre continuar perdent-lo.
De quants vídeos de dones científiques disposa el projecte actualment i com es difonen entre l'alumnat
En aquests moments, allotjats al web del programa L'enginy (in)visible, hi ha disponibles un total de 96 vídeos amb continguts de 97 dones que han destacat per les seves activitats com a inventores, científiques, creadores o pioneres. A més, a YouTube hi ha disponibles diferents versions de les conferències "La cara oculta de la taula periòdica", "El menú de les inventores" i "L'enginy (in)visible". Els enllaços són a disposició del professorat, que pot fer servir els que li semblin més propers al projecte educatiu de la seva aula, encara que es poden consultar en família o individualment.
Quin impacte i abast ha tingut el projecte d'orientació fins ara?
Fins avui, s'estima que més de 25.000 persones, majoritàriament de Catalunya i de la resta del territori espanyol, han pogut accedir a aquests continguts, sigui per mitjà de les conferències presencials, les xerrades en línia o bé dels continguts disponibles a les plataformes digitals. Els panells d'exposició s'han cedit a més de 250 centres i entitats. I mantenen un bon nivell de demanda.
Quins són els reptes i plans futurs del programa?
Incorporar noms nous, de dones joves, properes geogràficament a les nostres aules: "les científiques locals", "les investigadores comarcals", "les veïnes pioneres", etc. Un cop tinguem els continguts, es poden dissenyar activitats de divulgació, sigui en format de conferència, en exposicions o en formats més lúdics de tipus scape room o similar.
La necessitat és aquí, i continuarà sent-hi durant molt de temps, però anirem avançant en la divulgació a mesura que tinguem continguts per difondre i recursos per materialitzar les idees.
Què ha suposat per a vostè guanyar el Premi Educaweb?
En primer lloc, una satisfacció molt gran, perquè he seguit les iniciatives d'Educaweb des de fa anys i em semblava un escenari ideal per donar a conèixer un projecte com el de L'enginy (in)visible. Si fem un repàs dels premis concedits en edicions anteriors, la contribució que s'ha fet a la divulgació de continguts formatius és innegable. Per tant, l'honor de formar part d'aquestes iniciatives premiades és enorme.
Miro enrere i encara puc veure en quin moment vaig iniciar una cerca humil de continguts, fa 20 anys, per introduir noms de pioneres a les meves classes. D'aquí, a poc a poc, s'ha anat configurant el que avui és, d'alguna manera, el meu projecte d'investigació i també el meu projecte de vida, al qual hi dedico molt de temps, il·lusió i energia. Un reconeixement com el premi Educaweb m'ajuda a creure que "som al bon camí", i això dona molts ànims per continuar endavant.