Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

"La manca de vocacions científiques és un problema global"

Entrevista

La directora de la Fundació SENER, Rosana Madroñal Marina, considera que Un repte per la ciència, guanyador del Premi Educaweb 2022 de la categoria Empreses, que es lliura en col·laboració amb la FundacióBertelsmann, contribueix al fet que el alumnat de l'ESO s'interessi per les professions STEM

  • Temps de lectura 6 mins

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Rosana Madroñal Marina. Directora de la Fundació SENER
El Premi Educaweb 2022 en la categoria Empreses ha estat per a la Fundació SENER i el Grup SENER pel projecte Un repte per la ciència, l'objectiu del qual és fomentar les vocacions cientificotecnològiques entre l'alumnat de l'ESO per apropar-lo al món de l'enginyeria.
 
La iniciativa consisteix a exposar a l'alumnat reptes reals de la societat relacionats amb l'enginyeria, per als quals ha de presentar solucions davant d'un jurat format per empleats i col·laboradors de SENER. Després, es fa un lliurament de premis al millor projecte.
 
El projecte es dirigeix a estudiants de 12 a 14 anys de l'ESO, perquè abans d'haver de triar si estudiar Batxillerat i la branca que els interessi, tinguin a l'abast la informació respecte de les oportunitats que poden tenir si decideixen estudiar ciència, enginyeria, tecnologia i matemàtiques.

Si vols saber més sobre aquest projecte, pots descarregar tota la informació en la web dels Premis. I si et vas perdre l'acte de lliurament dels Premis Educaweb o t'interessa tornar a veure'l, pots fer-ho en aquest enllaç.

 
Com va sorgir la idea de crear un projecte que promou la ciència i l'enginyeria entre l'alumnat? Què els ha motivat a dur-lo a terme?
 
El projecte sorgeix quan, des de Direcció de Persones, ens plantegen el problema actual que no troben perfils tècnics que puguin satisfer la demanda actual no només de SENER, sinó del mercat en general. SENER és una empresa coneguda en l'àmbit universitari relacionat amb l'enginyeria. Però, aquí els estudiants ja han triat la carrera. Per tant, l'objectiu del projecte és explicar què fa un enginyer o enginyera a l'ESO, abans que els estudiants triïn un Batxillerat o un altre.
 
En què consisteix el projecte i per què han volgut dirigir-lo a alumnat de l'ESO?
 
Un repte per la ciència és un projecte de col·laboració de SENER amb la Fundació SENER que busca fomentar les vocacions cientificotècniques dels més joves. El que fem és agafar els mateixos reptes d'innovació en enginyeria, adaptar-los perquè els alumnes i les alumnes puguin entendre'ls i portar-los als centres educatius, a través de les nostres persones.
 
Són les persones de SENER qui, a través d'un programa de voluntariat amb la Fundació SENER, porten Un repte per la ciència a l'escola dels seus fills i les seves filles, dels seus nebots i de les seves nebodes o a l'escola on han estudiat. Els alumnes seleccionen el repte que volen i, per grups, plantegen una solució. Aquestes solucions són avaluades per persones de SENER, amb l'ajuda dels professors i les professores implicades al projecte, i les millors iniciatives van a una final entre centres educatius.
 
El projecte l'hem emmarcat en l'ESO perquè és justament abans que l'alumnat triï la branca de Batxillerat que vol estudiar, la qual cosa després condiciona els graus o les diferents formacions a les quals pot accedir. El nostre objectiu és que coneguin què fan en el dia a dia els enginyers i les enginyeres, perquè sàpiguen quina pot ser la seva feina si decideixen formar-se en la branca de l'enginyeria.
 
Quins requisits es demana als estudiants per participar?
 
Als participants els demanem que triïn un repte dels que els presentem, que desenvolupin una solució al repte en qüestió i que ens la presentin en un vídeo de no més de 5 minuts. A més, els sol·licitem un pla de màrqueting o un pla de negoci perquè pensin quant pot costar la seva solució, qui poden ser els clients o els socis, o com vendre el projecte a uns altres.
 
Quin paper juguen els voluntaris de Fundació SENER i el Grup SENER al projecte?
 
El paper dels voluntaris i les voluntàries de la Fundació SENER, persones del Grup SENER, és fonamental en aquest projecte. Gràcies a ells i elles és possible, perquè són qui ho porten als centres educatius; són el nostre enllaç amb els centres educatius, amb els professors i les professores, i amb el propi alumnat. A més, són els voluntaris i les voluntàries qui donen suport als participants al llarg de tot el procés d'ideació, solucionen dubtes que puguin sorgir i són els experts que, en la fase final, trien els projectes finalistes i els guanyadors.
 
De la mateixa manera, no volem oblidar els centres educatius, que ens obren les portes; els professors i les professores implicats. I, per descomptat, els participants, nois i noies amb ganes de canviar el món i millorar-lo amb les seves idees.
 
Quin impacte ha tingut Un repte per la ciència entre l'alumnat participant, els voluntaris corporatius i el professorat?
 
L'any 2021 vam fer una primera aproximació posant en marxa el projecte com a pilot en tres centres educatius per veure com funcionava. El curs 2021-2022, l'obrim a la resta de persones de SENER i arribem a 11 escoles, i el curs 2022-2023 hi participen 20 centres.
 
És un projecte que agrada molt al professorat i a les famílies, perquè motiva els estudiants. I als alumnes i a les alumnes els agrada molt, perquè es diferent dels treballs que fan habitualment a les assignatures; veuen una aplicació directa d'allò que han estudiat. I a les persones de SENER que hi participem, ens encanta, perquè anem a l'escola dels nostres fills a explicar què fem en el nostre dia a dia.
 
El projecte només ha tingut dues edicions i és aviat per parlar de quants alumnes han triat una carrera cientificotecnològica arran de participar en Un repte per la ciència. Però sí és cert, perquè ens ho han dit de paraula, que molts no sabien què era l'enginyeria o quins problemes quotidians podia solucionar, com millora la nostra vida i, gràcies a aquest projecte, ho han pogut conèixer.
 
Quines són les perspectives de futur del projecte?

De cara al futur, ens agradaria arribar a més centres, a altres ciutats o altres països. La falta de vocacions científiques és un problema global, així que pensem que és un projecte fàcilment escalable i aplicable a altres llocs.
 
Què aporta Un repte per la ciència a la presa de decisions acadèmiques i professionals de l'alumnat?

El que aporta a l'alumnat Un repte per la ciència és informació del que fa un enginyer o enginyera, perquè, en molts casos, es desconeix. SENER és una empresa que desenvolupa la seva activitat en moltes àrees de l'enginyeria, per la qual cosa podem explicar què fan les nostres persones en projectes molt diversos, amb projectes reals, problemes reals i solucions tangibles. Oferim informació del que fem, perquè l'alumnat pugui decidir quin camí vol seguir amb totes les dades al seu abast.
 
La innovació del projecte radica, precisament, en el tipus de problemes que es planteja a l'alumnat. Es tracta de reptes reals, els mateixos que es plantegen professionals que es dediquen a l'enginyeria, adaptats als cursos als quals van dirigits. Amb la presentació d'aquests reptes i el desenvolupament de les solucions fem conscients els alumnes i les alumnes dels problemes habituals als quals ens enfrontem com a societat i com aquests es poden solucionar aplicant l'enginyeria i la tecnologia. D'aquesta manera, amb projectes reals, mostrem als estudiants quin pot ser la seva feina el dia de demà i fomentem així la vocació per aquest tipus de carreres STEM.
 
Per què han volgut presentar el projecte als Premis Educaweb?
 
Des de la nostra humil opinió, pensem que és una bona pràctica que es pot replicar en altres empreses tecnològiques per fomentar les vocacions científiques dels més joves, és escalable quant a nombre de centres educatius, ciutats, etc. i aplicable, fins i tot a altres sectors que vulguin explicar a què es dediquen.
 
Què ha suposat per a vostès guanyar el Premi Educaweb en la categoria Empreses?
 
És un orgull per a la Fundació SENER i per a SENER rebre un premi de mans d'una institució experta en educació i orientació acadèmica, com és Educaweb. Estem molt agraïts amb el reconeixement a la institució gràcies a aquest projecte i també al jurat per la tasca realitzada avaluant tots els projectes presentats. Aquest guardó és un reconeixement al nostre treball i al nostre gran de sorra per contribuir a millorar la societat.
 

Vols més informació del projecte guanyador de la categoria Empreses i de la resta de guanyadors dels Premis Educaweb 2022? Consulta el següent vídeo:
 
Mayra Bosada Morán Redactora
Sóc redactora i editora de continguts d'actualitat d'Educaweb sobre temes d’educació, formació, treball i orientació; i també en sóc la responsable de comunicació. Em motiva que la meva feina contribueixi a ajudar a les persones a decidir el seu projecte de vida i professional.

Vaig estudiar la Llicenciatura en Comunicació i el Maestría en Mercadotècnia al Tec de Monterrey (Mèxic); així com un Màster en Periodisme a la Universitat de Barcelona-Columbia University. I també compto amb més de 30 anys d'experiència com a periodista i gestora de continguts en empreses dedicades a l'educació i la comunicació a Espanya i Mèxic.
Deixa el teu comentari