OrientIA: eina d'intel·ligència artificial per millorar l'orientació acadèmica de l'alumnat de Formació Professional és el projecte guanyador dels Premis Educaweb 2021 en la categoria Menors de 35 anys amb projectes no aplicats.
Com indica el seu nom, l'objectiu principal d'aquesta iniciativa és desenvolupar una eina d'intel·ligència artificial que, a partir d'un qüestionari en línia creat per un equip de professionals de l'orientació i la informació prèvia de l'alumnat, detecti patrons que permetin suggerir a l'alumnat de Formació Professional les millors opcions quant a "motivació, resultats acadèmics i futur professional".
En altres projectes en els quals ha participat l'autor, com ara el projecte BucovIA per a la prevenció del bullying, ja s'ha mostrat que la intel·ligència artificial és útil.
Accedeix aquí al projecte presentat als Premis Educaweb 2021.
Com se li va ocórrer aplicar la intel·ligència artificial a l'orientació acadèmica i professional?
Porto uns anys treballant en el camp de la intel·ligència artificial aplicada a l'àmbit educatiu. Ja hi ha aplicacions educatives, però dirigides a professorat virtual i bots. Falta utilitzar la intel·ligència artificial per ajudar l'alumnat amb la presa de decisions sobre el seu futur i amb la part psicosocial.
A més, soc professor de Formació Professional i veig un clar problema pel que fa l'orientació acadèmica de l'alumnat. No té gens clar què estudiar, no troba la seva vocació. Per això, se'm va ocórrer aplicar aquesta tecnologia per ajudar-lo en aquest sentit i tractar que la seva decisió respecte del seu futur laboral i la seva felicitat sigui una mica més senzilla i eficient.
Com ha estat la relació entre l'equip d'orientació i els professionals que han desenvolupat aquesta tecnologia?
Cada vegada és més important treballar amb equips interdisciplinaris. Els tecnòlegs sabem de tecnologia, però no som experts quant al fet de com aplicar-la. Per això, la relació entre l'equip d'orientació del centre i la part tecnològica, en la qual només estic jo, ha estat molt estreta. És un procés iteratiu en el qual totes dues parts hem de comprendre i entendre com funciona l'àmbit del qual és experta l'altra persona per portar a bon port aquest tipus de projectes. La comunicació i bona entesa entre totes dues parts és vital en aquesta mena d'iniciatives.
Quines possibilitats ofereix la tecnologia als orientadors i les orientadores per orientar millor l'alumnat i com es podrien desenvolupar més?
Sempre vull deixar clar que la intel·ligència artificial s'ha de considerar una eina més a la disposició dels professionals (en aquest cas, orientadors acadèmics i professorat) i mai no s'ha de prendre com una eina amb decisió final. Amb això, aquesta eina ajudarà els orientadors i les orientadores a fer una anàlisi millor de la situació actual dels estudiants i a predir, amb una alta probabilitat d'èxit, el millor camí que aquest alumnat pot seguir. En resum, ajudarà a augmentar la probabilitat d'èxit de l'orientació acadèmica i laboral.
Com indica el seu nom, l'objectiu principal d'aquesta iniciativa és desenvolupar una eina d'intel·ligència artificial que, a partir d'un qüestionari en línia creat per un equip de professionals de l'orientació i la informació prèvia de l'alumnat, detecti patrons que permetin suggerir a l'alumnat de Formació Professional les millors opcions quant a "motivació, resultats acadèmics i futur professional".
En altres projectes en els quals ha participat l'autor, com ara el projecte BucovIA per a la prevenció del bullying, ja s'ha mostrat que la intel·ligència artificial és útil.
Accedeix aquí al projecte presentat als Premis Educaweb 2021.
Com se li va ocórrer aplicar la intel·ligència artificial a l'orientació acadèmica i professional?
Porto uns anys treballant en el camp de la intel·ligència artificial aplicada a l'àmbit educatiu. Ja hi ha aplicacions educatives, però dirigides a professorat virtual i bots. Falta utilitzar la intel·ligència artificial per ajudar l'alumnat amb la presa de decisions sobre el seu futur i amb la part psicosocial.
A més, soc professor de Formació Professional i veig un clar problema pel que fa l'orientació acadèmica de l'alumnat. No té gens clar què estudiar, no troba la seva vocació. Per això, se'm va ocórrer aplicar aquesta tecnologia per ajudar-lo en aquest sentit i tractar que la seva decisió respecte del seu futur laboral i la seva felicitat sigui una mica més senzilla i eficient.
Com ha estat la relació entre l'equip d'orientació i els professionals que han desenvolupat aquesta tecnologia?
Cada vegada és més important treballar amb equips interdisciplinaris. Els tecnòlegs sabem de tecnologia, però no som experts quant al fet de com aplicar-la. Per això, la relació entre l'equip d'orientació del centre i la part tecnològica, en la qual només estic jo, ha estat molt estreta. És un procés iteratiu en el qual totes dues parts hem de comprendre i entendre com funciona l'àmbit del qual és experta l'altra persona per portar a bon port aquest tipus de projectes. La comunicació i bona entesa entre totes dues parts és vital en aquesta mena d'iniciatives.
Quines possibilitats ofereix la tecnologia als orientadors i les orientadores per orientar millor l'alumnat i com es podrien desenvolupar més?
Sempre vull deixar clar que la intel·ligència artificial s'ha de considerar una eina més a la disposició dels professionals (en aquest cas, orientadors acadèmics i professorat) i mai no s'ha de prendre com una eina amb decisió final. Amb això, aquesta eina ajudarà els orientadors i les orientadores a fer una anàlisi millor de la situació actual dels estudiants i a predir, amb una alta probabilitat d'èxit, el millor camí que aquest alumnat pot seguir. En resum, ajudarà a augmentar la probabilitat d'èxit de l'orientació acadèmica i laboral.
"La intel·ligència artificial s'ha de considerar una eina més a la disposició dels professionals de l'orientació i el professorat".
Com ha rebut l'alumnat aquesta eina, en general?
Com una alenada d'aire fresc. Primerament, perquè veuen que tant l'equip d'orientadors com el professorat ens preocupem per ells i elles en l'àmbit personal. Segon, perquè la presa de decisions per a l'alumnat tan jove i sensible que ens trobem en el dia a dia li suposa una càrrega extra d'estrès i tensió. Per això, els estudiants agraeixen qualsevol ajuda que se'ls pugui brindar.
Quan creu que estarà disponible l'aplicació perquè la puguin usar en els centres de Formació Professional?
Per a l'etapa de Formació Professional preveig que l'aplicació estarà en funcionament aproximadament en un any i mig. Encara cal recaptar moltes dades, ajustar l'algorísmia i realitzar proves pilot perquè, una vegada llançada, sigui tant eficaç i eficient com sigui possible.
En el projecte comenta que aquesta iniciativa pot ser extrapolable a altres estudis i altres etapes educatives. De què en depèn el desenvolupament?
Com tot projecte, depèn del pressupost destinat. Presentaré aquest projecte a diverses convocatòries per aconseguir pressupost per al desenvolupament íntegre de l'eina i que sigui accessible lliurement per a qualsevol entitat que li resulti d'interès. Però necessito recursos perquè, tan sols amb el meu temps lliure, és inviable dur a terme projectes d'aquesta envergadura.