El projecte «Construcció i gestió d'una comunitat virtual de professionals de l'orientació educativa amb projectes col·laboratius en xarxa» es defineix com una comunitat virtual per a orientadores i orientadors educatius en xarxa. Com funciona?
La comunitat OrienTapas, que té com a centre el blog orientapas.blogspot.com.es, és un grup professional virtual que es va construint progressivament a partir de les propostes dels orientadors i les orientadores que decideixen sumar-se als projectes bàsics que inclou o que fan propostes per compartir i col·laborar. El meu paper com a gestor és facilitar els espais d'interacció, tot convidant a participar, resolent dubtes pel que fa a l'ús i publicant entrades en el blog amb informació actualitzada, recursos i guies sobre les TIC. L'objectiu és que cada espai d'aquesta comunitat sigui autogestionat pels mateixos membres, sense massa intervenció per part meva. Tan sols hi intervinc per eliminar «informació tòxica» (spam) o per prendre part en algun conflicte o malentès puntual.
Quants orientadors formen part de la comunitat actualment? Quines accions duen a terme?
Podem estimar que hi ha uns seixanta orientadors i orientadores de tot Espanya que tenen una participació molt activa, i molts més que tenen una implicació puntual en projectes o grups concrets. El blog ha acumulat més de 65.000 visites en gairebé un any, i cada «pota» del projecte té un nombre variable de participants. El més nombrós és el grup de LinkedIn, amb gairebé 1.400 membres, però també hi ha espais més reduïts que inclouen un contacte més directe, com ara les trobades virtuals per mitjà de Google Hangouts i els grups de treball de Tuitorientador de guardia.
Les xarxes socials poden ser una eina didàctica útil en l'àmbit educatiu i un canal per a la cerca de feina. Com encaixa OrienTapas en aquest context?
OrienTapas és una eina que s'adreça principalment a orientadors i orientadores, i a professionals de l'àmbit educatiu i de la intervenció psicopedagògica en general. No és cap pàgina d'ocupació; és un lloc per al desenvolupament professional. Hi incloem guies per «orientar les teves xarxes» i poder ampliar l'entorn personal d'aprenentatge com a professional de l'orientació, i, sincerament, crec que els orientadors i les orientadores que cerquen feina activament també poden beneficiar-se'n de dues maneres: actualitzant els coneixements i la formació en xarxa i donant visibilitat a la seva identitat digital. Quan un centre privat o concertat busca un orientador o una orientadora a través de Google i veu que aquest professional està al corrent de tot, i comparteix recursos i idees en xarxa, pot estar més interessat a contractar-lo, sempre que es tracti d'una visualització positiva. Per això combinem grups oberts públics amb grups tancats a Google+ o a LinkedIn, per diferenciar el que és bo que es difongui i el que ha de restar en l'àmbit d'una conversa informal privada. Personalment, aquest curs he canviat de centre i he passat de treballar en un servei psicopedagògic municipal, amb alumnes d'Infantil i de Primària, a treballar en el Departament d'Orientació de Secundària i Batxillerat del Col·legi Internacional SEK El Castillo de Madrid. En el procés d'adaptació, per a mi ha estat fonamental poder consultar a través de la comunitat virtual altres companys i companyes que ja treballen en un context similar.
De quina manera els orientadors poden treure profit de les xarxes socials?
Sempre vaig ser molt refractari a l'aspecte invasiu de les xarxes socials, perquè crec en la importància de la privacitat de la vida personal. No obstant això, les xarxes socials tenen un potencial enorme per poder compartir idees i recursos i per mantenir-se actualitzat professionalment. Les xarxes ens ofereixen la possibilitat d'aprendre amb grans professionals i de salvar les distàncies físiques de viure a Galícia, Catalunya o Andalusia. Els últims anys es desenvolupa un procés en el qual repensem l'orientació des de la pràctica real i compartim la nostra experiència als centres en blogs, llocs web i comunitats virtuals. Fins ara, la reflexió o «metaorientació» provenia sobretot d'un àmbit formal universitari, de vegades allunyat de la realitat de cada centre. El contacte a través de les xarxes és útil en l'àmbit del desenvolupament professional personal de cadascú, però també en l'àmbit col·lectiu com a comunitat d'orientadors i orientadores.
Des de la seva experiència, quins són els aspectes que frenen la incorporació dels orientadors en les comunitats virtuals?
Per fer un ús útil de les xarxes socials cal un cert temps, sobretot al principi, per tal de desenvolupar el que podríem anomenar competència digital 2.0. Aquest temps inicial és una inversió per treure profit d'aquestes comunitats com a espais d'aprenentatge continuat. Encara hi ha orientadors i orientadores amb por o amb manca d'autoestima digital que creuen que les xarxes i les TIC, en general, estan molt lluny del seu abast. En cursos i tallers que he impartit amb orientadors i orientadores sobre aquests temes, començo habitualment mostrant-los totes les competències i de quina manera són molt més complexes que el que necessito saber fer amb les TIC per treure'n partit. A més, tenint en compte que gairebé tots tenen un perfil en les xarxes socials per a un ús personal, necessiten tanta ajuda i llargs programes d'aprenentatge per aprendre a emprar cada eina amb una finalitat de desenvolupament professional? En realitat, cal que la formació mostri quin sentit té participar en comunitats virtuals per anar desenvolupant d'una manera autònoma la seva competència. I, sens dubte, cal entendre que aquestes comunitats virtuals són útils –no simples llocs per passar-hi l'estona– i inclouen reflexions i projectes compartits que són professionalment interessants com a orientadors.
Què suposa per a vostè guanyar el primer Premi Educaweb d'Orientació Acadèmica i Professional en la categoria individual 2014?
Encara que el premi sigui individual, considero que és un reconeixement a tota la comunitat OrienTapas i a la feina ben feta. M'encanta que es respiri un ambient constructiu i proper en aquests espais virtuals i que tinguem ocasions per «desvirtualizar-nos» en reunions informals o en jornades i congressos en els quals parlem d'orientació. Per a mi, el Premi Educaweb és el més important de tot l'Estat per a orientadors i és un orgull obtenir un guardó que ja han aconseguit alguns dels membres de la comunitat OrienTapas amb altres projectes. Confio que el premi animi altres orientadors i orientadores a unir-se a aquests espais. El «segell Educaweb» és garantia de la feina ben feta i empara la boja idea d'estructurar i organitzar una mica l'orientació en xarxa.