Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

Especialitza't per gestionar allotjaments turístics

Article d'opinió

  • 27/05/2014

  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Redacció d'Educaweb
L'Estat espanyol va rebre 15,3 milions de turistes estrangers fins a l'abril del 2014, un 9,2% més respecte al mateix període de l'any anterior, segons l'Enquesta de moviments turístics en frontera (Frontur). A aquestes dades excel·lents per al sector, cal afegir-hi l'increment de visitants dels mesos d'estiu, que provoca un augment de les ofertes d'ocupació en el sector turístic.

Els professionals formats són els més buscats, sobretot si ocupen llocs de responsabilitat que requereixin competències de gestió i d'administració. Un d'aquests perfils és el de gestor i director d'allotjaments turístics.

Forma't com a tècnic superior en Gestió d'allotjaments turístics

Actualment, a més del grau en Turisme, hi ha una altra formació específica que s'adequa a les necessitats del sector: el cicle formatiu de grau superior en Gestió d'allotjaments turístics. Aquests estudis tenen una durada de 2.000 hores i et formen perquè siguis capaç de coordinar establiments d'allotjament turístic com hotels, espais d'oci i aventura, campaments, turisme rural, etc.
 
Les funcions d'un tècnic consisteixen a aplicar la planificació empresarial prèvia, controlar el compliment dels objectius i, en general, organitzar tot el que tingui relació amb el funcionament adequat d'un establiment turístic. Per ocupar un lloc de treball com aquest, has de ser una persona amb habilitats socials, activa, interessada en l'àmbit del turisme i servicial envers els clients.
 
A més del cicle pots accedir a cursos, màsters i especialitzacions relacionades amb la gestió i l'administració, que et donaran les competències imprescindibles per treballar en el sector.

Les competències per treballar en la gestió i la direcció d'allotjaments turístics

El sector del turisme i l'hoteleria és dinàmic, es transforma per adaptar-se a les noves exigències dels usuaris i per contribuir al desenvolupament sostenible del territori. En aquest context, els directius i directives d'allotjaments turístics s'encarreguen d'organitzar, gestionar, coordinar i controlar els departaments de l'establiment, i per això calen una sèrie de competències.
 
Quines són aquestes competències bàsiques? Antonio Fernández Casado, autor del llibre Manual práctico de dirección de hoteles, marketing y ventas online del siglo xxi, afirma que «l'hoteleria espanyola necessita un nou perfil de director d'hotel completament diferent del que ha estat fins ara». Aquest nou perfil ha de ser competent en la fidelització del client, com a via per incrementar la venda directa. Per aconseguir-ho, cal «saber escoltar, atendre i superar les expectatives del client».
 
Així doncs, les competències per ser un bon gestor d'allotjaments turístics són:
 
- Orientació al client. Encara que sembli una obvietat, el client és actiu i vol ser protagonista. L'objectiu d'un bon hoteler és que el client se senti que forma part de l'establiment, que empatitzi amb la marca, que participi i recomani… Els experts assenyalen que és ideal crear un vincle que romangui més enllà del moment del consum.

- Domini de llengües. Per a Teresa Gozalo, CEO de Les Roches Marbella, «es tracta d'una variable que té tant pes específic en la indústria de l'hoteleria i el turisme que podem assegurar que va més enllà de ser una mera competència genèrica o transversal, i s'estableix com una competència tècnica directament relacionada amb el perfil professional per al qual prepara una titulació». El coneixement de l'anglès és inexcusable, però guanyen força llengües com l'alemany, el xinès i el rus.

- Capacitat per gestionar el personal. El director o gestor ha de fixar els objectius i les tasques dels seus subalterns, avaluar-ne l'acompliment i aplicar les polítiques de recursos humans. A més, ha de ser capaç de motivar i escoltar el seu personal i de generar-li confiança. Una de les claus per aconseguir-ho és ser un exemple de perseverança, honestedat i col·laboració.
 
- Flexibilitat i mobilitat. El mercat global traspassa els límits geogràfics, sobretot en el sector turístic. Un bon gestor ha de tenir una visió internacional, disponibilitat per viatjar i conèixer altres llocs i cultures. Teresa Gozalo afirma que un director hoteler «ha d'adequar-se i integrar-se en entorns molt diferents, amb uns nivells de productivitat acreditats des del primer moment».
Deixa el teu comentari